ננו-מכוניות מרוץ

ננו מכונית. איור: אוניברסיטת רייס

מדענים מטקסס, ארה”ב, מדווחים על ההכנה של ננו-מכונית מרוץ שתוכל לזרז את ההתקדמות בפיתוח דור חדש של מכונות מולקולאריות עתידניות. ה”רכב” – בעובי של 1/50000 משערת אדם – מזכיר בצורתו מכונית מרוץ עתיקה וביצועיו משופרים מאלו של ננו-רכבים אחרים שהוכנו בעבר. הממצאים פורסמו בכתב-העת המדעי Organic Letters.

החוקרים מציינים כי היכולת לשלוט בתנועתן של פרודות קטנות הינה חיונית עבור ההכנה המוצלחת של מכונות מולקולאריות. אחדים ממכונות אלו תוכלנה לשמש בעתיד בייצור של מעגלים חשמליים במחשבים וברכיבי אלקטרוניקה אחרים. מדענים כבר קידמו בעבר את התחום ע”י ההכנה של ננו-רכבים, בכללם “ננו-מכונית” אשר גלגליה מורכבים מכדורי באקי (buckyballs) – כדור של שישים אטומי פחמן כל אחד. ה”מכונית” מסוגלת לנוע במהירות על-גבי משטח זהב בחשיפתה למפלים של חום או שדה חשמלי. אולם, השליטה בתנועותיה מוגבלת וחסרון זה מונע את הפצת שימושיה של ננו-מכונה זו. בנוסף לכך, הגורם המגביל ביותר הינו אוסף הכלים הננומטרים הזמינים לשם בחינת שלל תנועותיהן ויכולותיהן של ננו-מכונות אלו.

הרכב החדש פותר קצת מבעיות אלו – לקצה הקדמי שלו יש ציר קטן יותר והגלגלים מורכבים מחומרים מיוחדים הנעים בקלות יותר. לגלגלים האחוריים יש ציר ארוך יותר, אולם הם עדיין מורכבים מכדורי-באקי, אשר להם אחיזת משטח חזקה. שינויים אלו הובילו לקבלת “ננו-מכונית מרוץ” המסוגלת לפעול בטמפרטורות הנמוכות מאלו שבהן פועלים ננו-רכבים אחרים ואשר תנועתה מהירה יותר, ובכך היא סוללת את הדרך להכנתן של מכונות מולקולאריות טובות יותר, טוענים המדענים.

1. ננו-מכונה שיכולה לנוע על גבי wafer של סיליקון ולשים עליו או להוריד ממנו כל מיני חומרים, במקום שיטות הפוטוליתוגרפיה הנוכחיות.

2. העבודת המשך הזו מאוד מעניינת.
    השאלה הנשאלת היא מה המטרה הסופית? איך הן אמורות ל"השתלב בייצור של מעגלים חשמליים במחשבים וברכיבי אלקטרוניקה אחרים" ולמה בדיוק לשלב אותן שם?