סיקור מקיף

ספינת מירוץ שהיא גם צוללת

הייפר-סאב: ספינת מירוץ שמגיעה למהירות עד 72 קמ”ש, ובעלת יכולת להפוך לצוללת תוך פחות מדקה ולצלול לעומק של 60 מטר

האב טיפוס של הייפר-סאב המכונה פאטום. (מקור: אתר החברה)
האב טיפוס של הייפר-סאב המכונה פאטום. (מקור: אתר החברה)

מאז בניית הצוללת הראשונה בשנת 1620 על ידי הממציא ההולנדי קורנליס ואן דרבל, תחום בניית הצוללות התפתחת מאוד למרות שלאורך השנים העיקרון נשאר זהה. לאורך ההיסטוריה תועדו מספר ניסיונות לבנות כלים בעלי יכולת משולבת אך נראה כי המקרה של ריינולדס מרין ייחודי מאחר מהפיתוח המשולב שלו עבר לשלב המסחרי.

חלומו של ריינולדס ושותפיו היה פשוט – בניית ספינה בעלת יכולות צלילה. פיתוח כלי מהסוג הנ”ל מציב מספר בעיות הנדסיות. פיתוח סירות מהירות מצריכות חשיבה שונה מפיתוח צוללות, בעוד ספינה ששטה על גלים נדרשת להיות קלת משקל על מנת להגיע למהירויות גבוהות, צוללת דורשות בניה עמידה בלחצים במים עמוקים.

הייפר-סאב מתחיל לצלול. (מקור: אתר החברה)
הייפר-סאב מתחיל לצלול. (מקור: אתר החברה)

במהלך הפיתוח הצוות שינה לחלוטין את הפרופורציות המקובלות של התאים, בדרך כלל שטח תאי הציפה עומד על כ-20%, בכלי החדש שטחם הוכפל. האב-טיפוס הורכב ממספר חלקים שכל אחד מהם עמיד ללחץ במים עמוקים. ועל מנת לצלול, הורכבה מערכת משאבות בלחץ גבוהה ממלוא את תאי הציפה תוך פחות מדקה אשר הופכת את הספינה לצוללת.

אורכה של היפר-סאב 10 מטר, רוחבה 3.7 מטר והגובה שלה 1.8 מטר. יש בה מספיק מקום, כך שהיא יכולה לאכלס 4 אנשי בנוסף לקפטן. מהירותה על פני המים מגיעה ל-72 קמ”ש והיא יכולה לנוע כ-1,250 ק”מ, מתחת למים היא מגיעה למהירות של 3 קמ”ש למשך 45 דקות. במצב צלילה הוא יכול לצלול עד לעומק של 60 מטר ולהישאר מתחת למים ללא תזוזה במשך מספר שעות, מה שהופך אותו לכלי מצוין לחברות לחיפוש נפט, חברות אבטחת נמלים, צבאות, חברות תיירות ועוד.

הייפר-סאב מתחיל לצלול. (מקור: אתר החברה)
הייפר-סאב מתחיל לצלול. (מקור: אתר החברה)

הכלי הייחודי זכה לשבחים רבים ואף זכה למעמד של אחת מעשרת ההמצאות של שנת 2008 על ידי המגזין האמריקאי פופיולר סיינס (גיליון אוגוסט 2008).

לאורך השנים הספידו את הפרוייקט מספר פעמים, והיזמים כמעט פשטו את הרגל לאחר שהושקעו בפרוייקט 2 מיליון דולר ושנים של פיתוח, אך לאחרונה חודש העניין ביכולות היחודיות של הספינה. משקיעים הזרימו כספים למיזם ובכך תרמו להקמת קו ייצור ומערכת שיווק, על פי הצהרות החברה בשנה הראשונה הייצור יעמוד על 10 ספינות כאשר עלות כל אחת תעמוד על 2.5 עד 4 מיליון דולר. חברת האבטחה הגלובלית Mi2International כבר חתמה על חוזה לרכוש את ארבעת הדגמים הפעילים הראשונים, בוצעו מצגות לצבא והתעורר עניין אצל חברות המספקות שירותי ספורט אתגרי.

אתר הייפר-סאב
גלריית תמונות של הייפר-סאב

10 תגובות

  1. ל א. בן-נר
    הכל אפשרי מלבד האישה. שם הדרישות מוגזמות.

    יום טוב
    סבדרמיש יהודה

  2. ספינת מרוץ שהיא גם צוללת
    אולר שהוא גם כף-מזלג-פותחן
    מעיל גשם שהוא גם ג’אקט אלגנט
    משקפיים אופטיות שהן גם משקפי שמש
    נעליים שהן גם סקטים
    טלפון סלולרי שהוא גם רדיו גם מצלמה גם
    טייפ מנהלים מחשבון גם יומן אישי וגם
    גלשן אינטרנטוגם…
    נשארו עוד שני דברים להמציא :
    1.מכונית פרטית שהיא גם מיני-הליקופטר
    2.אשה שהיא גם יפה גם חכמה וגם נאמנה

  3. ל-6. טכנולוגיות האנימציה והווידאו הזורם דרך האינטרנט נדחפו
    ע"י תעשיית הפורנו.

  4. אם זה בשימוש אזרחי אז תחשבו מה יש בשימוש צבאי ברחבי העולם
    כי כל המצאה כזאת קודם צריכה אישור ביטחוני לשיווק מתוקף זה זהו בוסרי ומוגבל תיכנונית בכוונת תחילה

  5. כמו שתעשיית הפורנו תרמה להתפתחויות טכנולוגיות רבות, כך תעשיית הסמים מקדמת את תחום התעבורה הבין יבשתית. כבר היום מיקרו צוללות בעלות מאפיינים דומים, אך בעלות יעוד מעט שונה, משמשות את קרטלי הסמים בדרום אמריקה.

  6. ליוסי מעכו
    מדובר כאן על דגם ראשוני, אני מבין את כוונתו של עמי בכר בשאלתו, כוונתו כניראה, מה יהיה עם המודלים הבאים של כלי הזה ועד להיכן אפשר יהיה למתוח את תכונותיו . ביננו, מהירות של 3 קמ"ש מתחת למים היא די נמוכה. כנ"ל 45 דקות של צלילה שהם רק כשני ק"מ של התקדמות בצלילה.
    אני מעריך שהדגמים הבאים יהיו משופרים.
    יום טוב

    סבדרמיש יהודה

  7. ל 1 רשום בכתבה
    לאן – שהבעלים יחליט
    עומק- 60 מטרים
    מהירות צלילה – 3 קמ"ש
    זמן צלילה בתנועה- 45 דקות
    זמן צלילה ללא תנועה- מס שעות
    מהירות שיוט – 72 קמ"ש

  8. מעניין ויפה. אני מקווה שסקיפרים יצטרכו לעבור הכשרה מיוחדת לשימוש בכלי הזה מתחת לפני המים. מעניין לאן הדבר הזה יגיע, לאיזה עומקים ולאיזה מהירויות.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.