מדוע לירחים אין ירחים?

כדי שהדבר יקרה חייב להיות מרחק גדול בין הירח לבין כוכב הלכת. ירח גדול יחסית שנע הרחק מכוכב הלכת עשוי לשמור על ירח משלו

ג'יימס נורטון

הירח בעת ליקוי לבנה

אסטרונומים קובעים, בוודאות כמעט מלאה, שבמערכת השמש אין לאף ירח ירחים משלו. אולם, מבחינה פיזיקלית אין זה מן הנמנע שלירח יהיו ירחים: הרי נאסא הצליחה לשגר חללית למסלול סביב הירח.

למרות שאסטרונומים גילו מספר אסטרואידים עם ירחים, הרי שירח שמקיף כוכב לכת בעל כוח משיכה חזק יתקשה לשמור על לוויין טבעי משלו – אומר סת' שוסטק, אסטרונום בכיר במכון SETI שפועל שלא למטרות רווח. “חייב להיות מרחק גדול בין הירח לבין כוכב הלכת”. ירח גדול יחסית שנע הרחק מהכוכב עשוי לשמור על ירח משלו.

יתכן שתנאים מתאימים קיימים הרחק ממערכות השמש, אך למרות שעד כה נתגלו כ-250 כוכבי לכת מחוץ למערכת השמש, הרי שכמעט ואין שום סיכוי לצפות בעשרות השנים הקרובות בירחים מחוץ למערכת השמש, וודאי שלא בירחים של ירחים. זאת משום שהשיטות הקיימות לגילוי כוכבי לכת – דוגמת זיהוי כוכב הלכת כשהוא חולף על פני הכוכב האם שלו – מתאימות בעיקר לגילוי של כוכבי לכת ענקים, דוגמת צדק, ולא לגילוי של ירחים.

אפילו אם יצליחו אסטרונומים לגלות ירח עם ירח, קרוב לוודאי שהוא לא ישרוד לאורך זמן. “הכוחות של כוכב הלכת יפגעו, במשך הזמן, ביציבות המסלול של הירח שמקיף את הירח, ובסופו של דבר יסיטו אותו ממסלולו” אומר וובסטר קאש, פרופסור מהמרכז לאסטרו-פיזיקה ואסטרונומיה של החלל באוניברסיטת קולורדו. “תופעה של ירח שמקיף ירח לא תימשך זמן רב”.

1. ניר:
    אבל אני חושש שאתה דווקא כן טועה, ולא רק במישור אחד:
    1. גוף שנמצא בנקודת לגרנז’ של ירח וכוכב לכת אינו ירח של הירח כיוון שהוא מקיף את כוכב הלכת ולא את הירח.
    2. נקודת לגרנז’ אינה נקודת שווי משקל יציבה וגוף אמיתי לא יכול להשאר בה ללא תיקוני מסלול.

2. אם אני לא טועה, כן יש יריחונים במערכת השמש שנמצאים בנקודות לגרנז’ של במסלול של ירחים גדולים מהם סביב כוכב הלכת.