ידענים: הוקינג | חיפוש חיים בחלל

מאת 23 במרץ 2007 28 תגובות

מדענים רבים סבורים כי ישנם סיכויים גבוהים לכך שקיימים חיים אינטיליגנטים ביקום. באמצעות הדמיית מחשב, הצליח חוקר מדנמרק להראות שלציוויליזציות זרות המוגבלות למהירות האור עדיין לא היה זמן כדי להגיע לביקור בכדור-הארץ

יורם אורעד, גליליאו
מדענים רבים סבורים, שהסיכויים לקיומם של חיים אינטליגנטיים ביקום הם רבים. על פי הערכה זו, היקום, וגם הגלקסיה שלנו, עשירים בחיים אינטליגנטיים. אם כך, מדוע לא זכינו מעולם לביקור של חייזרים בכדור-הארץ? כדי להתמודד עם תעלומה זו, ולא באמצעות תיאוריות הזויות אלא באמצעות השיטה המדעית, יש להביא בחשבון את המרחקים העצומים ביקום. מהירות האור, המהירות המרבית ביקום, שככל הידוע לנו כיום היא גם המהירות המרבית שבה יוכלו לנוע חייזרים אינטליגנטיים, היא מהירות עצומה, אך מוגבלת.

רסמוס ביורק (Bjork), פיזיקאי ממכון נילס בוהר בקופנהגן, דנמרק, הציע הסבר אפשרי לתעלומה זו. הוא טוען שייתכן שחייזרים לא הגיעו עד כה לכדור-הארץ מאחר ש… לא היה להם די זמן לעשות זאת. רסמוס השתמש בהדמיית מחשב המביאה בחשבון את אופן פיזורן של מערכות השמש שעשויים להתקיים בהן חיים. אלה הן מערכות שמש המצויות באזור הקרוי "אזור החיים הגלקטי" (galactic habitable zone) של שביל החלב, הגלקסיה שלנו. אזור החיים הגלקטי הוא אזור שבו מערכות השמש קרובות מספיק למרכז הגלקסיה כדי לאפשר הימצאות יסודות המתאימים להיווצרות כוכבי-לכת סלעיים ותומכי חיים, ובה-בעת מרוחקים מכדי לסבול מפגיעה מוגזמת של גורמים מסכני חיים כגון אסטרואידים וקרינה קטלנית המגיעה ממרכז הגלקסיה.

ביורק יצא מהנחת עבודה, שציוויליזציית החייזרים מסוגלת לשלוח שמונה ספינות חלל במהירות של 30,000 קילומטרים לשנייה לשם חיפוש חיים ברחבי הגלקסיה שלנו (30,000 קילומטרים לשנייה היא מהירות גבוהה לאין שיעור ממהירות החלליות שלנו כיום, המגיעות למהירויות של עשרות בודדות של קילומטרים לשנייה).

כל אחת מחלליות אלה תבנה בדרכה עוד שמונה חלליות נוספות, שימשיכו גם הן בחיפושיהן אחר חיים. החלליות יחפשו חיים רק באזורים המוגדרים כ"אזור החיים הגלקטי". על פי ההדמיה של ביורק, משך הזמן שיידרש כדי לחקור 4% מן הגלקסיה בדרך זו יגיע לעשרה מיליארדי שנים, שהן כמחצית חייו של היקום. במצב עניינים זה, קשה להיות אופטימי במה שנוגע לביקור קרוב של חייזרים אינטליגנטיים.

מצד אחר, ייתכן שהנחת העבודה של ביורק מוטעה – האם ציוויליזציה מתקדמת באמת תוגבל רק לשילוחן של שמונה חלליות מן הסוג שתיארנו? האם זו הדרך המהירה ביותר לגילוי חיים? האם נכון להגביל את המהירות שציוויליזציה כזו תוכל להגיע אליה לשלושים אלף קילומטרים לשנייה? ואולי תוכל להגיע למהירויות הנושקות למהירות האור? ובכלל, ההנחה מתבססת על מהירות האור המרבית כמהירות הגבוהה ביותר האפשרית. אבל אולי ציוויליזציה מתקדמת באמת גילתה דרך לנוע במהירות גבוהה יותר, המתבססת על עקרונות פיזיקליים שאינם מוכרים לנו עדיין?

28 תגובות ל “מדוע החייזרים אינם מגיעים?”

1. εικι61

יאסו חנן,
    זו סבתא בדאלק, מה שלומך ?

רציתי לספר לך שהערב הגיע עב"מ לבית וביקש מנה של עמבה.

נחרדתי נכדי קלות אך לבסוף נעתרתי לבקשתו, לאחר מכן ביקש לשמוע מוסיקה יוונית שלחתי אותו להאזין לאיליוס רדיו, אך חשוב לי בדאלק לדעת מה אומר על כך מרן.

תודה שפתחת לסבתא צוהר קט !

2. אוהד

כמו שאנשים אחרים כתבו, אנחנו למיליון השנה הקרובות לבד.
    יש הרבה טכנולוגיות חדשות בפיתוח וב50 עד 100 שנה הבאות יתגלו הרבה דברים שיעזרו לאנושות להבין עוד על היקום, אבל כל זה שווה לתחת אם לא נשמור על עצמנו.
    כי בעיקרון, אם אנחנו לא נשמור על הכוכב שלנו, זה יהיה בלתי אפשרי להתקיים והציביליזציה שלנו עצמה תהרוס את עצמה בגלל אנשים שלא חושבים על העתיד.
    לציביליזציות אחרות לא איכפת מבני אנוש מטומטמים שלא מספיק חכמים לשמור על הכוכב שלהם..