מדוע החייזרים אינם מגיעים?

מדענים רבים סבורים כי ישנם סיכויים גבוהים לכך שקיימים חיים אינטיליגנטים ביקום. באמצעות הדמיית מחשב, הצליח חוקר מדנמרק להראות שלציוויליזציות זרות המוגבלות למהירות האור עדיין לא היה זמן כדי להגיע לביקור בכדור-הארץ

יורם אורעד, גליליאו
מדענים רבים סבורים, שהסיכויים לקיומם של חיים אינטליגנטיים ביקום הם רבים. על פי הערכה זו, היקום, וגם הגלקסיה שלנו, עשירים בחיים אינטליגנטיים. אם כך, מדוע לא זכינו מעולם לביקור של חייזרים בכדור-הארץ? כדי להתמודד עם תעלומה זו, ולא באמצעות תיאוריות הזויות אלא באמצעות השיטה המדעית, יש להביא בחשבון את המרחקים העצומים ביקום. מהירות האור, המהירות המרבית ביקום, שככל הידוע לנו כיום היא גם המהירות המרבית שבה יוכלו לנוע חייזרים אינטליגנטיים, היא מהירות עצומה, אך מוגבלת.

רסמוס ביורק (Bjork), פיזיקאי ממכון נילס בוהר בקופנהגן, דנמרק, הציע הסבר אפשרי לתעלומה זו. הוא טוען שייתכן שחייזרים לא הגיעו עד כה לכדור-הארץ מאחר ש… לא היה להם די זמן לעשות זאת. רסמוס השתמש בהדמיית מחשב המביאה בחשבון את אופן פיזורן של מערכות השמש שעשויים להתקיים בהן חיים. אלה הן מערכות שמש המצויות באזור הקרוי “אזור החיים הגלקטי” (galactic habitable zone) של שביל החלב, הגלקסיה שלנו. אזור החיים הגלקטי הוא אזור שבו מערכות השמש קרובות מספיק למרכז הגלקסיה כדי לאפשר הימצאות יסודות המתאימים להיווצרות כוכבי-לכת סלעיים ותומכי חיים, ובה-בעת מרוחקים מכדי לסבול מפגיעה מוגזמת של גורמים מסכני חיים כגון אסטרואידים וקרינה קטלנית המגיעה ממרכז הגלקסיה.

ביורק יצא מהנחת עבודה, שציוויליזציית החייזרים מסוגלת לשלוח שמונה ספינות חלל במהירות של 30,000 קילומטרים לשנייה לשם חיפוש חיים ברחבי הגלקסיה שלנו (30,000 קילומטרים לשנייה היא מהירות גבוהה לאין שיעור ממהירות החלליות שלנו כיום, המגיעות למהירויות של עשרות בודדות של קילומטרים לשנייה).

כל אחת מחלליות אלה תבנה בדרכה עוד שמונה חלליות נוספות, שימשיכו גם הן בחיפושיהן אחר חיים. החלליות יחפשו חיים רק באזורים המוגדרים כ”אזור החיים הגלקטי”. על פי ההדמיה של ביורק, משך הזמן שיידרש כדי לחקור 4% מן הגלקסיה בדרך זו יגיע לעשרה מיליארדי שנים, שהן כמחצית חייו של היקום. במצב עניינים זה, קשה להיות אופטימי במה שנוגע לביקור קרוב של חייזרים אינטליגנטיים.

מצד אחר, ייתכן שהנחת העבודה של ביורק מוטעה – האם ציוויליזציה מתקדמת באמת תוגבל רק לשילוחן של שמונה חלליות מן הסוג שתיארנו? האם זו הדרך המהירה ביותר לגילוי חיים? האם נכון להגביל את המהירות שציוויליזציה כזו תוכל להגיע אליה לשלושים אלף קילומטרים לשנייה? ואולי תוכל להגיע למהירויות הנושקות למהירות האור? ובכלל, ההנחה מתבססת על מהירות האור המרבית כמהירות הגבוהה ביותר האפשרית. אבל אולי ציוויליזציה מתקדמת באמת גילתה דרך לנוע במהירות גבוהה יותר, המתבססת על עקרונות פיזיקליים שאינם מוכרים לנו עדיין?

1. יאסו חנן,
    זו סבתא בדאלק, מה שלומך ?

רציתי לספר לך שהערב הגיע עב"מ לבית וביקש מנה של עמבה.

נחרדתי נכדי קלות אך לבסוף נעתרתי לבקשתו, לאחר מכן ביקש לשמוע מוסיקה יוונית שלחתי אותו להאזין לאיליוס רדיו, אך חשוב לי בדאלק לדעת מה אומר על כך מרן.

תודה שפתחת לסבתא צוהר קט !

2. כמו שאנשים אחרים כתבו, אנחנו למיליון השנה הקרובות לבד.
    יש הרבה טכנולוגיות חדשות בפיתוח וב50 עד 100 שנה הבאות יתגלו הרבה דברים שיעזרו לאנושות להבין עוד על היקום, אבל כל זה שווה לתחת אם לא נשמור על עצמנו.
    כי בעיקרון, אם אנחנו לא נשמור על הכוכב שלנו, זה יהיה בלתי אפשרי להתקיים והציביליזציה שלנו עצמה תהרוס את עצמה בגלל אנשים שלא חושבים על העתיד.
    לציביליזציות אחרות לא איכפת מבני אנוש מטומטמים שלא מספיק חכמים לשמור על הכוכב שלהם..
    תנו לזה זמן ותחכו כי החייזרים לא יקפצו לבקר בזמן הקרוב..

3. כולם פה מזה מעפנים אתם לא כותבים עם שגיאות כתיב כותבים דברים קשורים לכתבה כל כך מעפן כל אחד כותב את השם והמשפחה שלו במקום כינוי כמו שלי הכי קול מכולכם זה נועם נכנסתי לאתר שלו הוא מזה מגניב האתר

4. אני מאמין בחייזרים ויש לי הוכחה שהם קיימים והם באו לבית שלנ והקלטתי אותם וצילמתי אחד מהם נכון מגניב ותכנסו לאתר שלי הוא גם על חייזרים

5. לא, לוי.
    נראה לי הגיוני שבמליון שנה הקרובות אנחנו לבד, וכל כמה מליוני שנים צצה לה תרבות ונעלמת תןך פחות ממליון שנה.
    גם אם יש מישהן בגלקסיה אחרת דווקא עכשיו, אין ולא תהיה אפשרות לתקשר איתו, ובגלקסיה שלנו לפי הנחותיי כנראה אין כרגע חיים.

רעיון אחר שעשוי לעבוד בהנחה שיש חיים (תבוניים!)ביקום, הוא שישנה סוג של תקשורת קוונטית מהירה ממהירות האור או במימדים אחרים, אליה עוד לא הגענו (וואי איזה מפגרים 😉 )

6. הדרך היחידה האפשרית כיום להגברת כוח המהירות היא לבנות מכשיר שפולט אנטי גרווטונים [כל גוף ביקום פולט חלקיקים כאלו זה מה שמושך אותנו לקרקע אם נצליח לבנות את המכשיר המהירות שלנו תוגבר פי הרבה יותר אולי 700 מטר לשנייה במקום 50. או כדי ליצור דלק אינסופי צריך לדעת איך להפוך את החומר האפל לאנרגיה מה שיתן סופר כוח דחף אני משער . וחיים לנצח הדרך היחידה להגיע לחיי נצח היא פולסר צריך להסתובב סביב פולסר המסה האדירה שלו תאט כל תנועה שלנו ונחזור לכדה”א נגלה שעצרנו את תהליכי ההזדקנות . זה נשמע פשוט אבל נצליח לעשות את זה בסוף ה122 או יותר. בקיצור כל עוד לא נמצא דרך לכבוש לפחות את מערכת השמש ולנצל את כל כולה זה יקח המון כדה”א נמצא רק 0.6 תחילת עקטמת המידע אפילו את הכוכב שלנו אנחנו לא מנצלים עד הסוף אם יש צווליזיות יכול להיות שהן מנצלות כבר את הכוח האינסופי של החור שחור או שהן שולטות בגקלסיה שלהן זו דרגה iv אם אני זוכר נכון זוהי הצווילזיה החזקה ביותר שמשתמשת בדרכים שלא נוכל אפילו להעלות על הדעת !

7. אפילו אם מסקנתך הגיונית ח ראשון
    זה לא יראה לך מוזר שבפרק זמן הנוכתי רק כוכבנו הקטן שורץ חיים תבוניים

8. שלום.
    קראתי את ספרו של חגי נצר, אבל יש לי תפיסה שונה של הבעייה.. –
    אנו יודעים שלא הצלחנו לאתר שום שידור, והדבר נראה מתמיה לנוכח הסיכויים האדירים לחיים (תבוניים!) בגלקסיה שלנו לבדה וביקום בכלל.

להנאתי, הדבר מסתדר אם נקבל (ולא תרצו לקבל) את ההנחה שלי – שחיים תבוניים, במקרה שהכל טוב (כמו בכדוה”א), ומגיעים לפיסיקה של אמצע המאה ה 20, משמידים את עצמם תוך .. ניתן להם מיליון שנים.
    אני לארג’ לא?

מבחינת הזמן, אנחנו לבד (תבונייים!!!) אולי ביקום, אבל אחרי שנלך יצוצו במקום אחר חיים תבוניים.
    הכל מסתדר. הגלגל סובב.

סיבות להשמדה הן (לדעתי) ממלחמות עד מחלות והרס הסביבה.
    נתון אחד חייב, לדעתי, להשאר והוא הכוחניות באבולוציה. אם זה כסף, חברה, שליטה – זה הרצון לעוד, ליותר, ליותר ממי שלידך.survival of the fittest.
    לכן כיום לא דואגים לדורות הבאים.
    כי רוצים עכשיו, ואם אפשר אז עוד.

חוץ מזה, אלבר קאמי מלך!!!

וחוץ מזה, דברים זולים עולים פחות. 🙂

9. ברצוני להתיחס למאמר ולתגובות מכיוון מציאותי שונה:
    כל בן 11 12 כשהוא מקבל החלטות חשובות ונכונות בעיניו-בטוח ב100% בצדקת ובחכמת מעשיו.אם מבוגר נבון יאמר לו כי דרכו אינה נכונה הוא לא ישלים עם זה וימשיך לדבוק בעמדתו(שכל של בן 11 יאמר לו כי דרכו נכונה.

אני מניח שמדענים בעוד 100-200 שנה(לא יותר…)
    יקראו את מאמרי המדענים של היום הם ינודו בראשם
    ויתיחסו אליהם כמו המבוגר לילד.

מבחינת הסטטיסטיקה ותורת ההסתברות,אני משוכנע שיש
    רק בגלקסיה שלנו אלפי פלנטות נושאות חיים,חלקן מתקדם מאתנו במאות ובאלפי שנים.

הטעות של אלה המחפשים אותות ושידורים ,נובעת מכך שהם מניחים שאותם שידורים מופקים בתדירויות או בגלים שמוכרים לנו.יכול להיות שאנחנו מוצפים בשידורים זה מאות שנים אבל המכשירים שבנינו פשוט לא קולטים אותם.

10. שמי חנן סבט, ואני מנהל (בין היתר), את אתר המרכז הישראלי לחקר עבמי"ם.

למערכת "גליליאו" נשלחה תגובה מנומקת לכתבה הנ"ל, ובו שלילה של כל סעיף וטענה המופיעים בו.

מאחר ואני משוכנע שמערכת גליליאו תעדיף להתעלם ממכתבי, הרי במידה והוא לא יפורסם, אזי יפורסם המכתב והנימוקים באתר המרכז לחקר עבמי"ם (WWW.UFOISRAEL.ORG), ובפורום המרכז ב- MSN.

[email protected]

11. הבעיה בתופעת מסע בין כוכבים היא בגלישה
    שלה לתחומים שונים הרבה מעבר לסדרת טלויזיה.
    לזכותה יאמר שאין תקדים לתופעה כזאת בהסטוריה
    של המדיה.
    היא התפשטה למחוזות רבים כחלק מהזהות האמריקנית
    ומהווה כמעין לפיד אשר נושא את הדרך במסע
    העתידי לחלל.
    גם בקרב מדענים בנאסא ניכר הדבר.
    כדאי לזכור שהתגליות העתידיות לא חייבות לחפוף
    את הסאגה הקדושה.
    למשל גילוי מהירות העל ב2060
    נו באמת ויש דוגמאות נוספות

12. יש כאן תגובות רבות וכולן מנומקות יפה ולוגיות..הבעיה עם כולן שאנחנו מנתחים לוגיקה של יקום לפי הכלים שיש לנו עכשיו..כלים שעם כל הכבוד קיימים כלפי החלל רק מה..100 שנים ? אם נתעלם לרגע מקפיצות מרוחקות של גלילאו וקופרניקוס..עד המאה האחרונה לא ידענו יותר מדי מכלום..אנחנו עדין מטיסים מעבורות לחלל עם מחשבי פנטיום 3 בתוכן ועם לא יותר מאשר טיל מכוון היטב…
    אינשטיין קבע שאי אפשר להאיץ למהירות האור..סליחה..אי אפשר לקיים מסע שבו מאיצים למהירות האור בזמן סביר…
    אותו אינשטיין סרב עד ערוב ימיו להאמין בתורת הקוואנטים כי אלוהים לא משחק בקוביות לדבריו…
    מבלי לגרוע מחוכמותו ותבונתו של אחד הגאונים באנושות, צריך לחשוב ולהבין שזה שאנחנו מכירים את מהירות האור לא אומר שאין דברים מעבר..אם יש משהו שתוכניות מדע בדיוני הוכיחו בזמן האחרון הן כמה הן השראה יוצרת למציאות שמתקיימת…במסע בין כוכבים דיברו בתחילת שנות ה 90 על הנדסה גנטית כאילו זה מדע שרק עוד 500 שנה יתקיים..וואלה.ב2007 יש חיות משוכפלות והיו גם בני אדם אם מדינה כלשהיא הייתה מתירה זו…כנל לגבי תחומים רבים נוספים…יש מצב שיש דבר כזה על חלל..או קפיצת חלל…או דרך ליצור חורי תולעת אולי בין נקודות שונות, טלפורטציה אולי (עיקרון שקיים על פי תורת הקוואנטים אגב).
    מי יודע…

הדבר הלוגי היחידי שודאי בכל העסק הוא שאנחנו כתרבות מתקדמת…ממש לא מתקדמים ברמה שתעניין תרבות עם יכולת מסע כזו מעבר לרמה שאותנו מעניין הספארי באפריקה כי זה מגניב לראות את זה…
    ככה שלא צריך להיות להם שום אינטרס ליצור איתנו קשר כמו שלנו אין ליצור דיאלוג עם קואלה בגן חיות..

הבעיה שלנו כבני אדם היא לחשוב שבגלל שאנחנו הכי חכמים כאן אז זה גם בטח תופס לכל היקום..בסגנון אם לא המצאתי את זה ..זה לא קיים ..
    היקום הוא ענק..אנחנו לא מבינים עדין את רובו…למה שנבין דבר פשוט כמו מסע בין כוכבים?

13. מר לוי אל תהיה בטוח שאין חיים בכוכבי הלכת שהתגלו . תוכל אולי לאמר שאין שם חיים שמשדרים גלי רדיו. חוץ מזה, הכל אפשרי

14. תשובה לכך אולי תפתיע רבים אך יכול להיות
    שאנו יחסית ציויליזציה מתקדמת מאוד באזור
    השכונה הגלקטית שלנו (רדיוס של 1000 שנות אור)
    כדאי לזכור שהמדע חסף נכון להיום כ200 כוכבי לכת
    סביב שמשות שונות ובאף אחד לא נמצאו חיים

15. יוסי פרמינגר
    אולי אנחנוהצלחנו לשדר עד עכשיו למרחק של 100 שנות אור…
    אבל אנחנו כן יכולים לקוט אותות, ואני מניח שאם החייזרים יותר מתקדמים מאיתנו הם פיזרו אותות בכל רחבי הגלקסיה כלומר סביר להניח שהיינו מצליחים לאתר אותות אלה…

או שמצד שני
    הם יודעים על הקיון שלנו, אבל בגלל שאנחנו בכלל לא מתקדמים בהשוואה אליהם, ואנחנו לא מהווים שום איום, אין שום הצדקה לתקשורת בינינו…

אבל תעצו ותחשבו רגע
    אתם באמת חושבים לעצמכם שברגע מתנהלים חיים בכוכב אחר? חיים יותר מתקדמים ומפותחים מאיתנו?

זה דיי הזוי…

16. מבחר התגובות השונות למאמר זה מלמד משהו חשוב על האינטליגנציה האנושית: אנחנו לא טובים בהבנת הנקרא, ואנחנו מעריכים יותר מדי את הידע שלנו.
    הנה מה שלא הבנתם:

הפיזיקאי רסמוס ביורק לא עוסק בכלל בשאלה האם יש חייזרים ועניין האבולוציה לא רלוונטי. ביורק בחר לבחון שאלה ספציפית: כמה זמן יקח לציביליזציה מתקדמת לסרוק את הגלקסיה.

למי שלא מתנדב לצאת לטיסה לכיוון אחד לקצה היקום יש לי חדשות טובות: מדובר בחלליות לא מאוישות. חוץ מזה שבציביליזציה מאוד מתקדמת יתכן שיצורים שחיים לנצח יחשבו שיציאה לטיול של מיליוני שנים זה לא רעיון כ"כ רע, בעיקר אם אתה מרגיש שמיצית את מה שיש לעשות על הפלנטה שלך.

מי שאומר שאנחנו משדרים הרבה אותות וכבר היו צריכים להגיב לנו, שוכח שאנחנו משדרים בקושי מאה שנה דהיינו רק מי שחי במרחק 100 שנות אור היה יכול שמוע אותנו, מה גם שבמרחק כזה האותות שלנו מאוד חלשים.

ולכל מי שממלא הת התגובות שלו ברעיונות על הדימיון הקסום של היקום החלומציאותי, תפסיקו לבלוע כדורים שמצאתם ברחוב.

17. לדעתי אנו זחוחי-דעת בחושבנו כי הפיסיקה שפיתחנו מתארת נכונה את התנהגות היקום.
    כנראה שאנו לא יודעים הרבה. רק התחלנו את המסע לחקר היקום הקרוב.
    עקרונות פיסיקליים המאפשרים תנועה ביקום ללא התחשבות כלל במגבלות המהירות המוכרת לנו הינם הנחה סבירה, בהינתן בורותנו הבסיסית.
    על-כן מפגש עם חיים אחרים איננו בגדר דבר בלתי סביר.
    השאלה הנשאלת – מדוע שירצו כלל קשר עימנו ?
    היקום כנראה מלא בחיים פרימיטיביים כשלנו. איננו מהווים איום או פיתוי. אבחנה זו מקזזת את הסיכוי למפגש.

18. מאמרו של ביורק לא חידשה לנו דבר, כל מי שמנתח את נוסחת דרייק מגיע למסקנות כאלה. עלי להזכיר את סיפרו של חגי נצר מחשבות על התבונה המנתח את המצב הרבה יותר טוב מביורק. למעשה מה שמעורר מחשבות היא בעיקר הסיומת של המאמר (של בליזובסקי???)
    לדעתי, יש שנישלושה כשלים במאמר. הראשון הוא הידיעה לקיומה של צביליזציה, דבר זה יוכל להיוודע רק במהירות האור כך שרק היצורים הנימצאים במרחק של כמאה שנות אור מאיתנו שהם שידוריי הרדיו הראשונים.
    דבר שני האם באמת יש רצון לשלוח יצורים חיים לחיפוש כללי במרחבי הגלקסיה?? קרוב לוודאי שהם במקרה הטוב יעשו איזה שהוא ציור של יצורים שאומרים שלום וישלחו אותו למרחביי החלל.
    והדבר השלישי והאחרון, האם איזו שהיא ציביליזציה נורמאלית תהיה מוכנה להסתכן ולפגוש ייצורים אלימים ופנאטים כמו ההומו ספיאנס? או אולי הם יעדיפו ליתר ביטחון להשמיד גזע אלים כזה??
    בנימה אופטימית זו אני מסיים

19. ואם כל הנושא הזה של החללחיפוש חייזרים הוא פשוט גבול שככל שאנחנו שואפים להגיע אליו אנחנו בעצם יוצרים אותו.
    תנסו לדוגמא לראות את זה ככה שהמוח שלנו מטעה את העיניים בכוונה, אנחנו בעצם רואים מולנו דברים ויכולים גם להרגיש אותם, אבל אולי במציאות (לא איך שהמוח תופש אותם) הם שונים, ולכן לא נוכל להגיע לתשובה אפ פעם.
    כי אנחנו בעצם (במקרה זה) "ממציאים" משהו שנתפש אצלינו כמציאותי.

20. סביר להניח הנחה מדעית שהגלקסיה שורצת חיים
    אך יכול להיות לאכזבתנו שאותם חיים מתקיימים
    על כוכבי לכת דמויי ארץ (אותם נאסא מתכוננת
    לחסוף בעשור הקרוב)
    אך לא מדובר ביצורים אינטלגנטים בכלל אלא
    ביצורים פרימיטיבים בלבד

21. אני אומר
    גם אם יש חיים ביקום
    בטוח יש את צורת החיים האיטלגנטית ביותר…
    אולי זה אנחנו…

וחוץ מיזה הכתבה הזאת זה שטויות, מי אמר שאנחנו רוצים שהם יגיעו לכאן? מה בקשר לקשר בין אחד לשני, אנחנו משדרים אותות כל הזמן, אני בטוח שאם היית צורת חיים אינטלגנטית היא כבר היתה שולחת אותות בחזרה…

22. לדעתי מה שעוד לא הזכירו זה שגם עם זה טכנית אפשרי עבור אותן ציויליזציות, ממש לא בטוח שהן היו שולחות כזאת משלחת.
    נגיד שכאן על כדור הארץ היינו במצב הטכנולוגי המתואר לעיל (אני גם מניח שעוד כמה עשרות שנים באמת נגיע אליו), כמה אנשים הייתם מכירים שהיו מוכנים להצטרף למשלחת ולבלות את שארית חייהם בתוך חללית קטנה (ברור לכם שזאת לא משימה שגם חוזרים ממנה)? לדעתי אף אחד. לא סביר שבמקום אחר מישהו יהיה יותר מוכן להתנדב.
    בקיצור לדעתי אם אין איזה עיקרון פיסיקלי שאנחנו לא מכירים שמאפשר לנוע במהירות גדולה ממהירות האור, אין סיכוי שאי-פעם יהיה לנו קשר עם חייזרים.

23. תבנית מלאכותית שכזאת תצביע על קיומה של ציויליזציה בת מליוני שנים בעוד שרוב המדענים
    העוסקים בנושא שואפים למצוא בסך הכל כוכב לכת בעל
    מבנה אטמוספרי כשלנו

24. שאלת המפתח היא מדוע לא ניתן לראות תבניות מלאכותיות במבנה היקום וקונסטלציות של כוכבים מלאכותיים.

25. ואולי הם עדיין בשלב אבולוציוני הזהה לכדור הארץ
    לפני עשרות מליוני שנים כאשר היצורים החיים
    הם כלל לא אנטלגנטים

26. מה הסיכוי שאין חיים ביקום? היקום כל כך גדול. אם חיים נוצרו בכזו קלות בכדור שלנו, קל וחומר שייוצרו במקומות אחרים עם תנאים דומים (ואפילו שונים). וכמובן שיש כאלה. כל מה שצריך זה רק קצת קסם – וממנו יש ביקום בשפע!!

27. פרמטר חשוב שלא הוזכר והוא חשוב להערכת קצב סריקת הגלקסיה, הוא כמה זמן עובר מאז שחללית יוצאת לדרך ועד שהיא בונה חלליות נוספות.
    תסריט דומה תואר בעבר (כולל טכנולוגיה חללית של 30 אלף קילומטר בשניה – שזו אגב מהירות שאנו יכולים לפתח בטכנולוגיות הידועות כיום) ומסקנתו הייתה שהחלליות היו צריכות כבר מזמן למלא את כל הגלקסיה…