מים על הירח ועוד הרבה יותר

לאחר שנה של ניתוחים פרסם צוות LCROS את הנתונים המפתיעים של החומרים שנפלטו מהמכתש בעת פגיעת הקליע לתוכו: מלבד מים בשפע נמצאו גם חומרים ובהם חד תחמוצת הפחמן, דו תחמוצת הגופרית, כספית וכסף המעידים על מקור שביטי

הפלומה שהועפה ממכתש קבאוס על ידי טיל קנטאור שפגע בו וצולמה על ידי החללית LCROSS, דקות לפני שגם היא עצמה התרסקה לאותו מכתש

לפני כשנה ריסקה נאס”א בהצלחה טיל קנטאור לתוך מכתש קבאוס, מכתש מוצל תמידית באיזור הקוטב הדרומי של הירח. חללית מלווה בשם LCROSS (Lunar Crater Observation and Sensing Satellite) עקבה אחר הקליע וניטרה את ענן הפליטה כדי לראות אם השתחררו חומרים מתוך האיזור האפל והלא נחקר של הירח.

השבוע פרסם צוות LCROSS את ממצאיו, לאחר שנה של ניתוחים. החוקר הראשי טוני קולפרט, אמר ליוניברס טודיי כי LCROSS גילה מים והרבה יותר.” ה’הרבה יתר’ הוא למעשה מעניין ל אפחות מהמים, והשילוב של המים והחומרים הנדיפים האחרים שראינו אפילו מעניין יותר וחידתי.

טיל הקנטאור שמשקלו 2,400 ק”ג יצר מכתש בקוטר של 25-30 מטר, וצוות LCROSS העריך כי 4-6 טון של שברים הופעו מהמכתש האפל לשדה הראיה של LCROSS המואר באור השמש.

מכתש הפגיעה יצר ענני פליטה בזוית נמוכה ובזוית גבוהה. צוות LCROSS הצליח למדוד כמויות גדולות של מים בכמה צורות – אדי מים, וחשוב יותר – קרח מים. קרח הוא דבר חשוב משום שאנחנו מדברים על רמות שונות של ריכוז.

שילוב של מדידות באינפרה אדום הקרוב, באולטרה סגול ובספקטרום הנראה גילו כ-155 ק”ג של אדי מים וקרח מים שהועפו מהמכתש והתגלו על ידי LCROSS. קולפרט ואנשי צוותו מעריכים כ-5.6% מהמסה הכוללת בתוך מכתש קבאוס, פלוס מינוס 2.9% עשויה לתרום קרח. גם גושי הקחר חשובים משום שהם מעידים על תנאים בהם המים יכלו להתגבש לקרחונים, וכך קל לדעת כיצד נוצר הקרח. כמו כן התגלו שני סוגים של הידרוקסילים, דבר מרגש לא פחות לדברי קולפרט. “הדבר מעיד על כך ש-OH יכול להיווצר מגלעינים.” אמר.

התוספת החשובה הגיעה בשלב זה. בין מכשירי LCROSS שכידוע התרסקה אף היא לתוך המכתש זמן קצר לאחר מכן, ותצפיות החללית LRO ובפרט מכשיר המכונה LAMP הסתבר שהחומר הנדיף הנפוץ ביותר במונחים של מסה הוא פחמן חד חמצני, לאחר מכן מים ולאחריהם מימן גופריתי. לאחר מכן החומרים היו בסדר הבא: דו תחמוצת הצורן, דו תחמוצת הגופרית, מתאן, פורמלהיד, ככל הנראה גם אתילן, אמוניה ואפילו כספית וכסף. “ריכוז האמוניה והמתאן דומה לריכוז המים, דבר שאנו מצפים לראות בשביטים.” לדברי קולפרט, העובדה שנמצאו ריכוזי צורן דו חמצני בכמות גדולה יותר משל המים, ועצם קיומו של המימן הגופריטי, מראה על כמות גדולה של תהליכים המתרחשים בתוך המכתש עצמו.

“מהיכן מגיעה האנרגיה לביצוע כימיה בטמפרטורה של 40-50 מעלות קלוין? האם מהקרינה הקוסמית, רוח השמש שהפוטונים שלה מוצאים את דרכם פנימה או פוטנציאל חשמלי הנמצא בתפר שבין איזורים כהים ומוארים? איננו יודעים, זו עדות נסיבתית. יש לנו כמה נתונים אך אין לנו דרך למצוא בהם את ההגיון. יש שם חומרים שנראים ממקור שביטי, בדומה לתהליכי הגלעינים הקרים בחלל הבינכוכבי.”

לדברי קולפרט מרבית החומרים הללו מפתיעים במיוחד פחמן חד חמצני, כספית ובפרט מתאן ומימן מולקולרי. “יש לו המון שאלות בגלל המצאים הללו.” אמר.

1. לפי הפרסומת לא מוכנים להביא שישיה של מים מהמכולת, אז עכשיו אתם רוצים שיביאו מים מהירח ?

2. יש טעות בפסקה החמישית, שם היון המורכב הוא: הידרוקסיד, ולא הידרוקסיל,
    (שורה 4).

3. אז שירסקו עוד טיל או בעצם פצצת אטום תרים הרבה יותר חומר לאוויר. כשחושבים על זה יהיה יותר קל לראות ממה בנוי הירח אם נפריד אותו לגמרי לאטומים שלו בפיצוץ אז… כל עוד יצלמו את זה לכל ויראו את זה בדיסקברי או בסרט ארמגדון 2, בטוח הוליווד תשלם משהו על הצילומים2
    הכל תופס כדי להשיג עוד מעט ידע, ותצלומי חלל. חסרי אחריות האמריקאים האלה.