סיקור מקיף

היום: טיסת הבכורה של הפאלקון הכבד; מאסק: “50% סיכויי הצלחה”

לאחר שבע שנים של הכרזות, הכנות ודחיות, הגיע הרגע הנכסף לו חיכה מייסד ומנכ”ל ספייס אקס, אילון מאסק: טיסת הבכורה של המשגר החדש של החברה, “פאלקון כבד”. אם הטיסה תעבור בהצלחה, ומאסק הדגיש שיש סיכוי רב שתיכשל, הטיל יהפוך למשגר הפעיל החזק ביותר בעולם. בחרטום המטען – מכונית טסלה רודסטר עם בובת אסטרונאוט במושב הנהג, שישוגרו למרחק של מאדים מהשמש.

עדכון: השידור החי מהשיגור החל, השיגור צפוי להתחיל ב-22:45 (שעון ישראל):

היום, אם לא תתרחש דחייה מסיבה כלשהי, הפאלקון הכבד (Falcon Heavy), המשגר החדש של חברת ספייס אקס (SpaceX), ישוגר לטיסת הבכורה שלו. לקראת השיגור, הטיל הענק, המתנשא לגובה של 70 מטר, הורם אתמול על כן LC-39A במרכז החלל קנדי בפלורידה. במידה ושיגורו היום ידחה בסופו של דבר, חלון לשיגורו יתאפשר גם מחר.

הפאלקון הכבד הוא “ספין-אוף” של סוס העבודה של חברת שיגורי החלל, פאלקון 9. הרעיון הבסיסי של עיצובו הוא פאלקון 9 דו-שלבי רגיל, שלשלב הראשון שלו מוצמדים שני שלבים ראשונים נוספים המשמשים כמאיצי צד. באופן זה, יכולות השיגור של הפאלקון הכבד גדלות באופן משמעותי, ואם ישוגר בהצלחה, יהפוך למשגר החזק ביותר בעולם כיום (סטורן 5 האגדי, ששיגר בני אדם לירח מאותו כן שיגור לפני יובל שנים, עדיין נותר המשגר החזק ביותר אי פעם).

לפי ספייס אקס, הפאלקון הכבד יוכל לשגר מטען במשקל כפול מזה של הרכב החזק ביותר כיום, דלתא 4 כבד, בשליש מהמחיר – 90 מיליון דולר בלבד. בין היתר, הפאלקון הכבד יוכל לשגר 63,800 ק”ג למסלול נמוך-ארץ ו-16,800 ק”ג למאדים. נתונים אלו מתייחסים ליכולת המקסימלית של המשגר, שאפשרית רק בתצורה חד-פעמית, בה השלבים הראשונים מכלים את מאגר הדלק שלהם ונשרפים באטמוספירה. בתצורה רב-שימושית, יכולות המשגר יפחתו ברמה משמעותית, כיוון שהשלבים הראשונים ישמרו חלק ממאגר הדלק עבור הנחיתה.

צפו: הדמייה של כל שלבי טיסת הבכורה (כולל מכונית הטסלה “בדרך למאדים”):

במידה וטיסת הניסוי תצא לפועל היום, 27 המנועים של שלושת השלבים הראשונים יוצתו ביחד וירימו את המפלצת האימתנית מכן השיגור, עם כוח דחף של 22,819 קילו-ניוטון, המשתווה בערך לזה שיוצרים ביחד 18 מטוסי בואינג 747.

שתיים וחצי דקות לאחר ההמראה, שני מאיצי הצד יתנתקו מהרכב וינחתו בחזרה על מנחת יבשתי בקייפ קנוורל שבפלורידה. שני מאיצי הצד בטיסה היום הינם משומשים, וטסו בעבר כשלבים ראשונים של פאלקון 9.

השלב הראשון המרכזי ימשיך לבעור במשך כחצי דקה נוספת, יתנתק מהשלב העליון, וינחת גם הוא בחזרה – אך על אסדה ימית בלב האוקיינוס האטלנטי.

הפאלקון הכבד על כן השיגור, ערב טיסת הבכורה. מקור: SpaceX.
הפאלקון הכבד על כן השיגור, ערב טיסת הבכורה. מקור: SpaceX.

שלב רקטי עליון ימשיך את שלבי השיגור הסופיים, כשאליו מחובר המטען – מכונית הטסלה רודסטר הפרטית של אילון מאסק. השלב העליון יכניס תחילה את המכונית למסלול ראשוני סביב כדור הארץ. לאחר שיוט בן שש שעות במסלול הראשוני, השלב העליון יצית מחדש את המנוע הבודד שלו ויאיץ את מכונית החלל למהירות בריחה מכוח המשיכה של כדור הארץ.

המכונית (והשלב העליון) תוכנס למסלול אליפטי סביב השמש, בה תגיע בנקודה אחת למרחק של מאדים מהשמש (אך לא למאדים עצמו), ובנקודה השנייה למרחק של כדור הארץ מהשמש. במסיבת עיתונאים טלפונית שערך אתמול, אמר מאסק לעיתונאים שהמכונית תשאר במסלול זה למשך מאות מיליוני שנים, ואולי אף עד מיליארד שנים, ותגיע לעיתים “קרוב מאד למאדים” במסלול זה, עם “סיכוי מזערי ביותר” של התנגשות עם כוכב הלכת.

מאסק חשף אתמול תמונה בחשבון האינסטגרם שלו, בה מוצגת מכונית הטסלה האדומה מורכבת בתוך מעטפת המטען של הטיל, שתגן עליה מפני האטמוספירה במהלך השיגור. בתמונה נחשפה הפתעה חדשה – במושב הנהג הוצבה בובת אסטרונאוט, אותה כינה מאסק “סטארמן”. הבובה הולבשה במה שנראה כחליפת החלל שפיתחה ספייס אקס, האמורה לשמש בעתיד את האסטרונאוטים שהחברה מתכוונת לשגר עבור נאס”א לתחנת החלל הבינלאומית.

A post shared by Elon Musk (@elonmusk) on

בראיון לאתר Ars Technica, מאסק הדגיש שטיסת הניסוי היום עשויה להיכשל: “יש הרבה דברים שיכולים להשתבש. כמות עצומה של דברים. אני ממש רוצה להדגיש שסיכויי ההצלחה הם לא סופר גבוהים … אני מרגיש סופר אופטימי. אבל אני מרגיש שלאופטימיות הזו אין בסיס עובדתי. אני מרגיש כאילו יש לנו סיכוי של שני שליש להצליח, אבל במציאות יש לנו סיכויים של רק 50-50.”

הפאלקון הכבד, שעל פיתוחו מאסק הכריז ב-2011, היה אחד הפרויקטים המסובכים של ספייס אקס. שיגורו הראשון, שתוכנן במקור להתבצע כבר ב-2013, נדחה שוב ושוב. מאסק אמר בעבר שהוא ומהנדסי החברה גילו כי לא יוכלו פשוט “להדביק” שני שלבים ראשונים לשלב המרכזי. בין היתר, הם נדרשו לעצב מחדש את שלדת השלב המרכזי, על מנת שיוכל לעמוד בלחצים הכבדים שיפעילו עליו שני השלבים הצדיים.

ספייס אקס הדגישה כי גם אם השיגור לא יושלם בהצלחה מלאה – יש לזכור שמדובר בניסוי. בהודעת החברה נמסר: “אפילו אם לא נשלים את כל ציוני הדרך הניסויים שינוסו במהלך טיסת המבחן, עדיין נאסוף נתונים קריטיים במהלך המשימה. בסופו של דבר, משימת הדגמה מוצלחת תיבחן לפי איכות המידע שנוכל לצבור על מנת לשפר את רכב השיגור עבור לקוחות קיימים ועתידיים”.

צפו בריאיון שהעניק אילון מאסק ל-CNN אתמול:

ראו עוד בנושא באתר הידען:

2 תגובות

  1. לספקן: ניתוח יפה, אבל יותר מזה: לגופים שמשמשים קבלן בלעדי של ממשלה כדאי להגדיל את העלויות כל הזמן, ומשך כמה עשרות שנים המחיר מגיע עד למה שהממשלה בקושי יכולה לשלם ורק שם נעצר. לכל יצרן מטען יש אינטרס לעבוד עם משגר יקר משתי סיבות: שמחיר המטען לא ייראה גבוה, ושעבודה עם משגר יקר כרוכה בעלויות נוספות שכוללים עוד רווח.
    משגר תחרותי לא רק ישפיע על שוק המשגרים ויגרום לסגירת דינוזאורים, אלא גם ימשוך למטה את מחירי המטען.

  2. מענין שאחד מהנושאים שאלון מאסק התיחס הוא הצורך להגדיל את המשגר כדי לחסוך בעלויות
    זה הטיל הבא שאותו הוא מתכנן BFR שיהיה עוד יותר גדול מהנוכחי הפאלקון הכבד שאותו הוא מנסה עכשיו,
    זה נשמע באופן ראשוני כלא הגיוני אבל הסיבה היא שמחיר הדלק הוא המחיר הקטן בשיגור הרוב הוא המשגר
    בדרך כלל המטען מאפיל במחיר שלו על המשגר מכל סוג שהוא ,
    התיאור שלו הוא מטוס פיפר “זול” כ 2 ממליון דולר מול מחיר של מטוס נוסעים מודרני שעולה כ 200 מליון דולר
    אבל את הפיפר זורקים בסוף של כל טיסה ועם המטוס נוסעים ממשיכים לעשות כסף,
    כך שאם אתה גדל עם הטיל ונשאר מספיק דלק כדי להנחית אותו ולהשתמש בו שוב אתה חוסך כמות עצומה של כסף כמובן תלוי בכמה זה עולה להחזיר את המשגר למצב טיסה אבל יש סיכוי סביר שהוא יצליח גם בנושא הזה כיום שיגור שלו עולה כשליש מהמתחרים מסיבות נוספות של התיעלות אבל הוא רוצה להגיע לעשירית מהמחיר של המתחרים, הסיבה שהוא לא כבש את השוק לגמרה גם כיום הוא בגלל שתחום הלווינים
    לא ממש כפוף לתנאי שוק הגופים שמשגרים את רוב הלווינים הם הגופים עם הכיסים הגדולים ביותר ומחיר המטען הוא כל כך גבוה והזמן שהושקע בו כך שתשומת הלב היא יותר לבטיחות ונושאים אחרים מחיסכון
    אם זה בסופו של דבר לאורף זמן המחיר הנמוך שלו מעמיד את המתחרים באופן בעיתי מאד
    אבל קשה להם מאד לעמוד ביכולות ההתיעלות שלו שמובנות בחברה שאותה הוא יסד והם התנוונו במשך עשרות שנים שבהם לא היתה תחרות אמיתית בתחום הזה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.