סיכול ממוקד של תאי סרטן שד : התקווה, תרופה שתחסל תאים סרטניים מבלי לפגוע בתאים הבריאים

במחקרה של פרופ' כהן-ערמון מביה”ס לרפואה ע”ש סאקלר באוניברסיטת תל אביב, זוהה מנגנון בתא אותו ניתן לתקוף בתאים סרטניים בלבד * המחקר נעשה עד כה בעכברות ובתרביות תאים

גידול סרטן השד

ממחקר המתפרסם היום בכתב-העת Breast Cancer Research, עולה כי חומרים שפותחו בעבר למניעת מוות תאי עצב במוח לאחר שבץ מחסלים ביעילות תאי סרטן שד מבלי לפגוע בתאים בריאים. חומרים אלה נוסו במחקר בסוגי סרטן שד שאינם ידועים כמתפתחים על רקע תורשתי. המחקר נערך במעבדתה של פרופ' כהן-ערמון מביה”ס לרפואה באוניברסיטת תל-אביב, בשיתוף עם הדוקטורנט אשר קסטיאל בקבוצת המחקר של פרופ' יזרעאלי מהמכון לחקר הסרטן במרכז הרפואי שיבא.

הקבוצה ביצעה ניסויים בתאי סרטן שד בתרביות ובעכברות שהוזרקו להן התאים הסרטניים. במקביל בוצעו ניסויים בתאים בריאים מתחלקים, שכללו תרביות רקמת חיבור עוברית ורקמת אפיתל. הניסויים בתרביות התאים הוכיחו כי קבוצת החומרים שנוסתה מעכבת את חלוקת התאים(G2/M arrest) הן בתאים מתחלקים בריאים והן בתאים סרטניים. אולם, בעוד הפגיעה בתאים סרטניים בלתי הפיכה ומלווה במוות תאי מהיר, בתאים הבריאים קיים מנגנון “המתגבר” תוך שעות על העיכוב בחלוקת התא, ותאים אלה שורדים וממשיכים להתחלק גם בנוכחות החומר בדומה לתאים שלא טופלו בחומר כלל. כך, קבוצת חומרים שפותחו לפני יותר מעשור כדי למנוע מוות תאי בתנאי עקה הגורמים לנזק ב-DNA, התגלתה כמשמידה ביעילות רבה תאי סרטן שד מבלי לפגוע בתאים בריאים. החומרים שנוסו לא פוגעים בתאים מתחלקים בריאים, כמו תאי אפיתל, וגם לא פוגעים בתאים לא מתחלקים, כמו תאי עצב ותאי שריר-הלב. חברת רמות, חברת המסחור של אוניברסיטת תל אביב, רשמה פטנט על השימוש בחומרים אלה למטרת ריפוי סרטן השד.

קטילת תאי סרטן שד ע”י חומרים אלה הוכחה גם בניסויים בעכברות, שבוצעו ע”י הוטרינר ד”ר דוד קסטל, באישור הועדה לניסויים בבע”ח מאוניברסיטת תל-אביב. העכברות הוזרקו בתאי סרטן שד אנושי, כשחלקן טופלו באחד החומרים שנוסו בתרביות התאים. החומר שוחרר בשחרור איטי במשך שבועיים ממשאבות המושתלות תת-עורית. בעכברות שלא טופלו התפתחו הגידולים הסרטניים. לעומת זאת, הטיפול מנע לחלוטין או עיכב התפתחות גידולים של סוגי סרטן השד שהוזרקו. חשוב לציין כי בניסויים אלה לא נצפו שינויים בהתנהגותן של העכברות המטופלות, וכן לא נצפו סימני חולי או תופעות לוואי כלשהן המעידות על פגיעה בחיוניותן או אורך חייהן.

לדברי פרופ' כהן-ערמון, זיהוי מנגנון הפעולה של החומר בתאי סרטן שד עשוי להוות בסיס לטיפול תרופתי ממוקד בסוגי סרטן נוספים. עם זאת, לפנינו דרך ארוכה ורבת מהמורות בניסיוננו להפוך את התגלית הזאת לתרופה משווקת.

1. נו באמת..עוד אחד שלא מסוגל להבין שבמקום שהקונבנציונלי לא מסוגל לטפל בפטרת פשוטה ברגל אתה מעיז לדבר לשון הרע על האלטרנטיבי..או המשלים..
    צא ולמד..רפואה משליה ולא מחסירה ..דרך שונה ומועילה ולא פגעת..למה ללכלך..יש מספיק כמיה באויר..

2. בעקבות שאלה של חבר,לגבי כדורים אנטי סרטניים המופקים מאצות, בדקתי בעבר מידע ברשת על חומרים אנטי-סרטניים חדשים.
    מסתבר כי ידועים עשרות אם לא מאות חומרים שיש להם השפעה מעכבת על גידול תאים סרטניים בתרביות רקמה.
    הבעיה היא שבדרך כלל לא מצליחים לראות אותן תוצאות בניסוים בחי,in vivo.
    הדבר אינו מפריע לכל מיני חסידי “רפואה טיבעית” למכור ולהמליץ על כל מיני תכשירים טיבעיים כביכול, ולנצל את מצוקתם של חולים נואשים או אנשים החרדים לבריאותם! בדרך כלל הדבר מלוווה בכל מיני תאוריות קונספירציה על רופאים רשעים, שאינם מוכנים להכיר בתרופות טיבעיות כי אי אפשר לעשות מהם כסף.
    עצתי ודרישתי מכל המאמינים האלה היא, או שתראו לנו מחקרים עוקבים שנערכו לפי אמות מידה מדעיות שמוכיחות את ההשפעה הרפואית של חומרים אלה ומסבירות את מנגנון הפעולה בגוף,(ואז תזכו בכל תהילה אפשרית) , ולא, שבו ודומו ותנו לאנשי מדע אמיתיים לקדם את המחקר.
    כדאי גם להוסיף כי הטענה של כל מיני מטפלים “טיבעיים” ו”אלטרנטיביים” כי אי אפשר ליבדוק את יעילות הטיפולים שלהם בכלי בדיקה מדעיים, היא הבל וראות רוח ואינה אלא ניסיון לגנוב דעתם של תמימים.

3. יגאל.
    ה’ (זה מישהו מהשב”כ?) צריך לסלוח לכל המרפאים האלטרנטיביים שנותנים תקוות שוא לחולים ולא מעטים מהם גם גורפים ממון רב מאנשים במצוקה.

4. חוומרים טבעיים שעובדים על G2/M arrest

חומר מהשום (אחד מתוך 4-5 חומרים אנטי סרטניים בשום!!)
    Diallyl disulfide-induced G2/M arrest of human gastric cancer

חומרים מטיון דביק נגד 3 סוגי מלנומות – מחקר מהאונב’ העברית – מחקרים אחרים הראו שהטיון פעיל גם נגד סוגי סרטן נוספים ,בינהם סרטן צוואר הרחם
    Induction of G(2)/M arrest and apoptosis by sesquiterpene lactones in human melanoma cell lines

וכמובן חומרים מהאלוורה ,שמטפל שנמצא יעיל כנגד כל סוג סרטן כמעט,
    נעשה גם ניסוי בחולים שהראה שרידות כפולה למשתמשי האלוורה וכימו לעומת כימו בלבד (הכימו כמובן רק מזיקה)
    Anticancer effect of aloe-emodin on cervical cancer cells involves G2/M arrest and induction of differentiation

בקיצור מה שאני בא לומר,שיש חומרים טבעיים לא מזיקים בטבע לטיפול בכל מנגנון ביולוגי שעוצר סרטן ,רק בגלל שאי אפשר לעשות פטנט/להרוויח כך כסף לא אומר שצריך לקחת חומרים סינטטים לא יעילים ורעילים.

ה’ יסלח לרופאים ולתעשיית המוות של הכימוטרפיה

5. משמה של החוקרת אפשר להסיק שהתרופה תתאים לעוד סוגי סרטן (לפחות לסרטן הערמונית 🙂 )

וקצת יותר ברצינות – שני דברים נוספים:
    1. החומר פותח במקור (כפי שכתוב) – לצורך טיפול בתאי עצב. מה שלא כתוב הוא שהחברה שפתחה אותו רשמה עליו פטנט וזו הסיבה לכך שהפטנט החדש שהוגש הוא על השימוש בלבד אבל שימוש זה יתאפשר רק אם בעלי הפטנט על החומר ירשו זאת.
    2. מעניין עוד, כי במקביל לפרסום זה הודיעה גם חברה אמריקאית ששמה לא זכור לי (שמעתי את הידיעה ברדיו) על פיתוח ננו חומרים שאף הם מתאימים לטיפול ממוקד בסרטן. חומרים אלה כבר נכנסים היום לשלב של ניסוי בבני אדם (אם אני זוכר נכון – קבוצה של כ 25 חולים).

6. לפי הכתוב לא ברור מדוע הדרך ארוכה.
    הרי, אם זה עובד אז מקשיעים מעט בפיתוח תרופה ומרויחים מיליארדים, ואם זה לא עובד אז מפרסמים מאמרים שטוענים שזה עובד.

7. כל הכבוד וישר כוח על הגילויים.
    מי ייתן ותגלו תרופה מלאה למחלה הנוראית הזו.