ידענים: הגדרות גופים במערכת השמש | ענן אורט | שביטים

מאת 15 בפברואר 2011 27 תגובות

מסתו של כוכב הלכת שזכה לכינוי טיכה פי 4 מצדק. הוא נמצא במרחק של 15,000 יחידות אסטרונומיות. לשם השוואה נפטון מרוחק 30 יחידות אסטרונומיות מהשמש * עכשיו רק נותר להמתין לצילום של WISE

שביט מתקרב לשמש. איור: נאס"א

כולנו למדנו בבית הספר שבמערכת השמש יש תשעה כוכבי לכת, ונדהמנו כאשר ב-2006 ירד מעמדו של פלוטו והוא מוגדר ככוכב לכת ננסי. כעת שוב עשוי המספר לחזור לתשעה כוכבי לכת וצדק עשוי לאבד את בכורתו ככוכב הלכת הגדול ביותר במערכת השמש.

מדענים טוענים שמצאו הוכחה לקיומו והם ממתינים לה בצילום של טלסקופ החלל ווייז של נאס"א, ושנותר רק לנתח את התמונה.

הנתונים הראשונים אמורים להתפרסם באפריל והאסטרופיסיקאים ג'ון מאטיס ודניאל ויטמיר מאוניברסיטת לואיזיאנה בלאפייט סבורים כי הם יחשפו את טיכה בתוך שנתיים. " ברגע שטיכה יאותר ניתן יהיה לצפות בו בטלסקופים נוספים, חזקים מן הסתם, שיאשרו את הגילוי.

השניים הציעו את קיומו של טיכה כדי להסביר מדוע רבים מהשביטים ארוכי המחזור מגיעים מהכיוון הלא נכון. במאמר שפורסם בגליון פברואר של כתב העת איקרוס הם טוענים כי 20% יותר מדי מהשביטים ארוכי הטווח שנרשמו מאז 1898 הגיעו מרצועה המקיפה את השמים בזוית גבוהה מאשר צפוי לפי תיאורית הגאות הגלקטית.

לדבריהם ההסבר בדבר קיומו של כוכב לכת, שהוצע לפני 12 שנה, הוא היחיד המסוגל לפתור את החידה. ואולם יש להם בעיה אחת – התיאוריה הקונבנציונלית טוענת כי ענקי הגז יכולים גם הם לגרום לזליגת שביטים מענן אורט למערכת השמש הפנימית אך אלו לא נצפו עד כה. התשובה שלהם היא שרבים מהשביטים עוברים כמה מעברים בתוך מערכת השמש הפנימית עד כי קשה להתחקות אחר מקורם.

ענק הגז שמסתו עד פי 4 מזו של צדק אמור ללכך את חלקו החיצוני של ענן אורט, האיזור המרוחק ביותר במערכת השמש. מסלולו של טיכה (מבוטא ty-kee) מרוחק פי 15 אלף מהשמש יותר מאשר כדור הארץ ופי 375 מפלוטו.

הסוגיה האם להחשיב את טיכה ככוכב הלכת התשיעי תתקבל על ידי האיגוד האסטרונומי הבינלאומי. הנימוק העיקרי כנגד הגדרה זו היא שטיכה נוצר ככל הנראה בקרבת כוכב אחר ונלכד מאוחר יותר בידי כוח המשיכה של השמש. יתכן שה-IAU יידרש ליצור קטגוריה חדשה עבור טיכה, אומר פרופ' מאטיס.

במיתולוגיה היוונית טיכה היתה האלה האחראית לצפיפות הערים. שמה נבחר בשל ההשערה שנזנחה בינתיים שהשמש היא חלק ממערכת כוכבים כפולה לה שותף גם כוכב עמום, שכונה נמסיס, ושהוא האחראי להכחדות ההמוניות על כדור הארץ. במיתולוגיה, טיכה היתה האחות הטובה של נמסיס.

בשל גודלו של כוכב הלכת טיכה עשוי להיות מורכב ממימן והליום וקרוב לודאי שתהיה לו אטמוספירה כמו לצדק, עם כתמים צבעוניים, רצועות ועננים, אומר פרופ' ויטמיר, יש גם לצפות שיהיו לו ירחים רבים כמו לכל שאר ענקי הגזים.

מה שיגרום לו לבלוט בצילומי WISE זו הטמפרטורה, הצפויה להיות בסביבות מינוס 73 מעלות צלזיוס – חם פי 4 או 5 מפלוטו. "החום הוא שארית של היווצרתו" אומר פרופ' ויטמיר. "לוקח לעצם כזה המון זמן להתקרר".

מרבית מיליארדי העצמים בענן אורט – כדור המקיף את השמש ברדיוס של שנת אור ומשתרע עד לרבע מהמרחק לאלפא קנטאורי, הכוכב הבהיר בקבוצה הדרומית קנטאורוס – הם גושי קרח מלוכלכים בטמפרטורה הקרובה לאפס המוחלט (מינוס 273 מעלות).

הגופים הללו מושפעים מכוח הכבידה של כל שאר כוכבי הגלקסיה וחלקם נופלים למערכת השמש הפנימית ואנו מכירים אותם כשביטים ארוכי מחזור. כאשר הם מתקרבים לשמש חלק מהקרח מתאדה ויוצר את הזנב המאפיין את השביטים.

למאמר המדעי – גרסת PDF באתר אוניברסיטת לואיזיאנה

עורך אתר הידען ([email protected]) כל המאמרים של אבי בליזובסקי באתר הידען

27 תגובות ל “האם כוכב לכת ענק בקצה מערכת השמש אחראי לחלק מהשביטים?”

1. יעל