סיקור מקיף

ריימונד לואוי – האיש שהפך את העיצוב למדע

“אף פעם אל תסתפקו ב”מספיק טוב”. המעצב היהודי-צרפתי ריימון לואוי שהתיישב בארה”ב עיצב את מקרר פריג’ידר, קטרים, מכוניות, מטוסים ואת פחית קוקה קולה. ולמרבה הצער גם את סיגריות לאקי סטרייק * היה אחראי גם לשיפור הייצור וההפצה של המוצרים ולתעשייה האמריקנית כפי שאנו מכירים אותה

סטודיבייקר מודל 64. צילום: shutterstock
סטודיבייקר מודל 64. צילום: Keith Bell / Shutterstock.com

ריימונד לואוי (לוי) (1893-1986) היה מעצב על והשגריר המגוון ביותר של התחום. הוא היה אחד הדמויות המרכזיות בתחום התכנון התעשייתי בצפון אמריקה ולדברי המומחים בתחום, פילוסופית התכנון של לואוי משפיעה על עולם העיצוב עד היום.

לואוי היה הראשון שהבין כי עיצוב הוא גורם שיווקי: “אם יש לך שני מוצרים שאינם שונים במונחים של מחיר, תכונות ואיכות, המוצר שיהיה אטרקטיבי יותר מבחינת המראה החיצוני ינצח במירוץ”.

לואוי השתמש במונחים פרגמטיים כדי להדגיש את תפיסת העיצוב שלו שהיתה הסוד להצלחתו. בין השנים 1925 ל-1980 הוא עיצב מוצרים המשפיעים על תרבות היום יום האמריקנית. לואוי, שסימן ההיכר שלו היה תכנון חלק וישר, נתן ל”דרך החיים האמריקנית” זהות חדשה. הוא נתן זהות חדשה ותיקון קוסמטי למוצרים רבים החל ממכוניות ועד לשפופרות משחת שיניים, ריהוט משרדי, מזרני ים, שפתונים וכוסות קפה. רבים מהמוצרים שלואוי עיצב עדיין מוכרים יהום, לרבות הסטודיבייקר – סמל המכוניות האמריקניות ו”פריג’ידר” המקרר שהפך לשם גנרי למקררים עד היום. לואוי גם ייצר את המותגים שייצגו את ההתקדמות הטכנית במאה ה-20. לדוגמה הלוגו של חברת האנרגיה של, בקבוק קוקה קולה, הסמלילים של אקסון ו-BP שנשאו את חתימתו.

למרבה הצער (אינני מעודד עישון א.ב.), הוא גם היה האחראי למותג הסיגריות האמריקני המפורסם לאקי סטרייק, הנמצא בשימוש עד היום, כאשר שינה את מראה העטיפה בשל מחסור בחומרי צבע ירוק בשנות מלחמת העולם, והדפיס את העיגול בשני הצדדים.

עוד בנושא באתר הידען:

עבור לואוי, לא רק העיצוב היה חשוב. הוא האמין כי התפקיד של המעצב הרבה יותר מורכב. הוא חקר את השוק ובחן רצונות וצרכים חדשים של הלקוחות. בנוסף לעיצוב הוא גם נתן זכות שווה לדרישות של ידידותיות למשתמש, קלות השימוש, עלויות הייצור ומחיר המכירה. “הוא יישר את עקומת המכירות” כתב עליו בשנת 1949 השבועון טיים. כבר בשנות ה-40, היו תחומי ניהול העיצוב וייעוץ עיצובי רכיב חשוב בפילוסופיה שלו.

“לעולם אל תסתפק ב’מספיק טוב’ כתב לואוי באוטוביוגרפיה שלו בשנת 1951. טיים והשבועון הגרמני שפיגל כתבו אז על לואוי ועל “מאבקו כנגד הטעם הרע”.

לואוי, שהסגנון הישר של לואוי הפך לכוח המניע את הצרכנים בעולם המערבי, הגדיר עצמו כ”שליח של פשטות ואיפוק”, אך בו בזמן אמר: “אני יכול להגיד על עצמי שאני זה שהפך את הצד הגשמי של המאה ה-20 יפה יותר”. העקרונות הללו של יופי באמצעות תפקוד ופשטות הם עדיין הדרישה מתעשיית הייצור כיום. עבודתו משפיעה על מתכננים ועל החלטות הצרכנים עד היום.”

מבוסס על תקציר חייו באתר שמפעילה קרן ריימונד לואוי הפועלת בגרמניה

9 תגובות

  1. היהדות כדת, תמיד היתה אנטי יופי, אנטי חן, אנטי מוסר, אנטי מצפון ואנטי כל מה שיש בו אסתטיקה….

    אבל יש גם יהודים שלא מושפעים מהדת היהודית והם בעלי חוש אסתטי כמו כל אחד אחר ויש מעצבות ומעצבן וכו’.

  2. תגובה למרים: רק אדם חשוך וכבול בחוקים אפלים יכול לומר דברים כמו “מי שאמו יהודיה הוא אינו יהודי” .
    אך העובדות הן עובדות ואין מה לעשות. כן תרומתם לאנושות, של אלה שבעורקיהם זורם דם יהודי , גדולה מכל מגזר אחר וזאת בכל תחומי החיים ובמדע בפרט. תרומתם של יהודים אינה ניתנת לשיעור אך בעיקר היהדות כמהותה, מקדשת חיים למען החיים וזאת להבדיל מן הדת המוסלמית , בה המוות מקודש גם במחיר הקרבת חיים להרג אחרים/כופרים (כל מי שאינו מאמין באיסלם) . באשר לידידנו ,ריימונד לואוי , הינו חצי יהודי תרצו או לא תרצו ותרומתו הברוכה היא שחשובה כאן ולא מוצאו/השתייכותו הדתית/ לאומית. תודה.

  3. rugh
    מאיפה הטיעון שהוא היה מכחיש שואה? לפי ויקיפדיה הוא דווקא עזר ליהודים שברחו מהנאצים.
    אני מקווה שיש לך ביסוס רציני למה שאמרת…

  4. מי שאמו אינה יהודיה הוא גם אינו יהודי.
    תפסיקו להתהדר בנוצות שלא שלכם.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.