ידענים: התעשייה האווירית | לווייני צילום | לוויני אופק

מאת 23 ביוני 2010 28 תגובות

הרזולוציה של צילומי הלוויין מגובה של 500 קילומטרים תהיה נמוכה מ-70 סנטימטרים. פרטים נוספים – בתוך הכתבה

תרשים שיגור הלוויין אופק 9 לכיוון הים התיכון. איור: התעשייה האווירית

תרשים שיגור הלוויין אופק 9 לכיוון הים התיכון. איור: התעשייה האווירית

הערה: החומרים הוכנו לפני השיגור המוצלח אמש של הלוויין אופק 9 (Ofeq 9),

משגר הלווינים שביט:

השימוש הגובר בלוויינים קטנים למטרות חישה מרחוק, תצפית ותקשורת, היוו תמריץ למדינת ישראל לפתח יכולת שיגור לוויינים באמצעות תעשיה אווירית – מפעל מלמ.
משגר הלוויינים שביט מיועד לשיגור והצבת לווינים בחלל במסלולים נמוכים (מסלולים שגובהם בין 200 ל- 500 ק"מ מעל פני כדור הארץ).

משגר הלוויינים שביט הינו משגר תלת שלבי, המשתמש במנועים רקטיים מוצקים תוצרת תע"ש ורפא"ל. המשגר מתנשא לגובה של כ- 20 מטרים ומשקלו כ- 30 טון.
משגר שביט נמצא בשימוש משנת 1988 עת הוצב בחלל לוויין האופק הראשון. מאז שופר המשגר ונוספו יכולות לשיגור לוויינים מתקדמים. משגר שביט שיגר בהצלחה את הלווין אופק 7 ב- 11 ביוני 2009.

בשל המיקום הגיאוגרפי של מדינת ישראל באגן המזרחי של הים התיכון, שיגור הלוויינים מתבצע לכיוון מערב.

השיגור מערבה, כנגד כיוון סיבוב כדור הארץ, מתבצע על חשבון המשקל המרבי של הלוויין שניתן להציב בחלל אולם היעילות הגבוהה של המשגר והשילוב המתואם שלו עם הלווין מפצה על כך.

תהליך השיגור:

סדר פעולות תפעול הלוויין אופק 9 לאחר שחרורו מהמשגר. איור: התעשייה האווירית

סדר פעולות תפעול הלוויין אופק 9 לאחר שחרורו מהמשגר. איור: התעשייה האווירית


תהליך ההכנה לשיגור מתבצע מקרון יעודי השולט על משגר הלוויינים ומעדכן באמצעות תקשורת את מרכז השליטה בו יושבים המומחים המנתחים את הנתונים המתקבלים מהמשגר ומאשרים את ביצוע השיגור.
מעט אחרי תום פעולת המנוע של שני השלבים הראשונים, יצא המשגר מהאטמוספרה העוטפת את כדור הארץ אל החלל החיצון. השלב השלישי של המשגר המשיך בשיוט לא ממונע, בו הוסר החיפוי המגן על הלוויין, והלוויין נחשף לראשונה לתנאי החלל. במהלך המשך השיוט המשגר סוחרר לייצוב ותא המכשירים הראשי יופרד ממנו על מנת להאיץ למסלול הסופי רק את ההכרחי. בגובה של 250 ק"מ מעל פני כדור הארץ הוצת מנוע השלב השלישי אשר הקנה למשגר את המהירות הנדרשת ויציב את הלוויין במסלול המתוכנן. בשלב זה הופרד הלווין מהמשגר והחל את תפקודו העצמאי בחלל.

אופק 9
לוויין אופק 9 הינו לוויין תצפית מסדרת אופק. הלוויין מיוצר במפעל מבת חלל של התע"א הקבלן הראשי של כל תוכניות החלל של מדינת ישראל.
הלוויין יצטרף ללוויין אופק 5 ששוגר בשנת 2002 ואופק 7 ששוגר בשנת 2007.  שיגור אופק 9 מעבה את מערך הלווינים של ישראל. סה"כ יופעלו 3 לווייני אופק במסלול 5, 7 ו- 9. הלוויין ישוגר למסלול מעבר אליפטי של 620X307 ק"מ ממנו יעבור באופן עצמאי למסלולו הסופי.
אופק 9. צילום: התעשייה האווירית

אופק 9. צילום: התעשייה האווירית

נתוני הלוויין העיקריים:
  • משקל: כ- 300 ק"ג
  • גובה: 2.3 מטר
  • רוחב במצב כנפיים פרושות: 3.6 מטר
  • קוטר במצב כנפיים סגורות: 1.2 מטר
  • אורך חיים: מעל 4 שנים
  • ביצועים ונתונים: אופק 9
  • תכונה ערך
  • רזולוציה @ 500 ק"מ טובה מ- 70 ס"מ
  • רוחב פס סריקה כ- 7 ק"מ
  • דיוק איכון אובייקטים בתמונה
  • (ללא נקודות בקרה) 20 מטר

28 תגובות ל “שיגור אופק 9 באמצעות משגר הלווינים שביט – עובדות על הלוויין, המשגר ותהליך השיגור”

  1. מישהו אחר לגמרי

    ל-13 (עדי) מקזחסטן שיגרו לווינים מסחריים בטילים רוסיים,
    מצד שני, למיטב זכרוני, מהודו שיגרו לווין מכ"ם צבאי (TECSAR)
    בשיתוף עם ההודים – אולי משום שהיה כבד מדי.

  2. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    ממה שאני יודע אם נשגר את שביט לכיוון מזרח הוא יוכל לשאת 1 טון ולא רק 500 ק"ג נכון?

  3. מיכאל רוטשילד

    נון:
    לא הכרתי את המשפט הזה עד שראיתי את תגובתך וחיפשתי משל שידגים את הטאוטולוגיות שלה.
    אין זה מקרה שב"הסברך" לא ציטטת את כל מה שכתבת במקור כי ברור שלו עשית זאת היה כל קורא מבין מדוע כתבתי את מה שכתבתי.

הוספת תגובה

  • (will not be published)