לא סוג הדם שלך? לא נורא!

מאת: גילת סיימון

מנות דם בבנק הדם. מתוך אתר מד”א

שיטה חדשה מאפשרת שינוי של סוג דם A וסוג דם B לסוג דם O. סוג הדם O נחשב ל”תורם האוניברסלי” כלומר, ניתן לתת עירוי דם מסוג O לבעלי כל אחד מסוגי הדם השונים. חידוש זה עשוי לסייע במניעת חוסר בדמים בשעת הצורך.
ארבעת סוגי הדם האנושיים העיקריים הם A, B, AB ו-O. סוגי דם שונים אלה נובעים מהבדלים במולקולות הקרויות אנטיגנים, אשר מנקדות את שטח פני תאי הדם האדומים, ומעוררות תגובה חיסונית. פרטים להם סוג דם A נושאים אנטיגנים מסוג A בלבד על פני תאי הדם האדומים שלהם. מאחר ואין להם אנטיגנים מסוג B, הם מזהים אנטיגנים אלה (ע”פ תאי דם אדומים שהוחדרו בעירוי דם למשל) כגופים זרים, מייצרים נוגדנים כנגדם ומשמידים אותם. כלומר, עד כה לא ניתן היה לתת לאדם עם סוג דם A עירוי דם עם תאי דם אדומים עליהם אנטיגנים מסוג B. תרחיש דומה מתרחש כאשר לפרטים בעלי סוג דם B, הנושאים על תאי הדם האדומים שלהם אנטיגנים מסוג B, נותנים עירוי דם הכולל גם אנטיגנים מסוג A. התגובה החיסונית מופעלת כנגד אנטיגנים A ותאי הדם האדומים הזרים נהרסים.
דם מסוג O חסר הן אנטיגנים A והן אנטיגנים B, ולכן ניתן לערות אותו בבטחה לדמם של בעלי ארבעת סוגי הדם השונים.  בעלי סוג דם O יכולים לקבל עירוי דם רק מבעלי דם O, חסר האנטיגנים.
בעוד שבעלי דם O הם התורמים האוניברסליים, הרי שבעלי דם AB הם המקבלים האוניברסליים. הם מציגים על פני תאי הדם האדומים שלהם אנטיגנים משני הסוגים, A ו-B, ולכן לא ייצרו נוגדנים כלפי אף אחד מאנטיגנים אלה. הם יכולים לקבל עירויי דם מסוג A, B, AB ו-O.
קבוצת מדענים ובראשם הנריק קלאוסן מאוניברסיטת קופנהגן בדנמרק, בשיתוף עם חברה ביוטכנולוגית בשם “זיימקוואסט” ZymeQuest, אתרו אנזימים שמשנים סוגי דם שונים לסוג הדם O. המבנה של אנטיגנים A ו-B דומה בחלקו. לשני האנטיגנים מולקולה פחממנית מסועפת באופן דומה. ההבדלים הם בשיירי הסוכרים המחפים את קצוות הסעיפים. החוקרים חפשו אנזימים שיגזזו את שיירי הסוכרים מתא הדם האדום, בלא לפגוע בתא עצמו. בעבר בודדה החברה אנזים שמקורו בפולי הקפה אשר גזז את אנטיגן B, אולם יעילותו לא היתה גבוהה מספיק. כדי לזהות ולייצר תעשייתית אנזימים יותר יעילים, החוקרים בחנו מיצויים מ-2500 סוגים שונים של חיידקים ופטריות. הם התמקדו בשני אנזימים: האחד, מחיידק הגורם לדלקת קרום המוח (מנינגיטיס) בפעוטות, אשר הופך דם מסוג A ל-O, והשני, שבודד מחיידק מעי אנושי, אשר הופך את סוג הדם B ל-O. (כאשר שני האנזימים מופעלים יחד, הם הופכים את סוג הדם AB ל-O).
כל אנזים יעיל עד כדי כך שהוא מסלק כמות מספקת של אנטיגנים מתאי הדם האדומים כך שבמבחן כימי וכן במבחן סוג דם של ה-FDA לא נמצאו אנטיגנים כלל. החוקרים דיווחו על ממצאיהם המרעישים בכתב העת המקוון Nature Biotechnology. “זים-קווסט” בודקת את יעילות האנזים ההופך סוג דם A ל-O במעבדות שונות ומקווה לערוך ניסוי קליני של האנזים ההופך B ל-O עוד השנה, מספר קלאוסן.
הממצאים מרשימים מאד, מעידים מומחים בתחום, ועשויים לפתור בעתיד בעיות של חוסר בדם מסוגים שונים. אם יתברר כי הטכנולוגיה החדשה בטוחה ויעילה ומתאימה מבחינה כספית, לא יהיו יותר בעיות של חוסר בסוג דם O בבנקי הדם ולא יהיה צורך בהתאמת עירוי הדם למטופל במקרים דחופים, שכן ניתן יהיה להכין מראש כמות גדולה של סוג דם O לכל דורש, ולמעשה לייצר סוג דם אוניברסלי.

לידיעה בסיינס

1. מה שמם של האנזימים המשנים את סוג הדם לסוג דם o?
    תודה מראש
    מאמר מעניין ביותר

2. עמי. שינוי סוג הדם ותרומתו היא אינה המצאה אלא פריצת דרך טכנולוגית ,המצאה היא דבר שונה לגמרי היא צריכה לעבור עיבודים והנדסה . ההמצאה הבאה תהיה שכפול איברים בעזרת גידול תאים בתנאים מבוקרים. או פיצוח הכרומוזום מה שיאפשר את כניסתו של האדם לחלל שינוי ,המבנה הגנטי .האם ידוע לך מהם מיקרו אלמנטים ? או המרידיאן? אני יספר לך עליהם בכתבות הבאות.משפתיך האחרונים מיותרים ומסוגלים להטעות ”מה תהיה ההמצאה הבאה? רקמה אוניברסלית? כבר לא יאלצו לעשות התאמת רקמות לתורמי אברים?

מעניין ומרשים כאחד” מהיכן אתה יודע שזו תהיה ההמצאה הבאה הרי הממשלות לא ישקיעו כסף בתרומת רקמה או מה שזה לא היה אלא רק בכלי טיס חדשים טכנולוגיות לייזר לשימוש קרבי וחללי ופיתוח כלי טיס למאדים בזה מושקע הון עתק עד כ טרילון דולר רק במטוסי קרב של לוקהיד .

3. מרשים מאוד
    אני מניח שהשלב הבא יהיה מודיפיקציות גנטיות שיגרמו לאתר הפעיל באנזים להיות יעיל יותר בזיקתו לאנטיגנים A או B שעל גבי התאים ובכך להקטין את כמות האנזים שצריך לפזר בתוך שקית דם.

מעניין ומרשים כאחד.