החל מהשבוע ניתן לצפות בשביט NEOWISE בשעות הערב

השביט NEOWISE בשמי ישראל. צילום: מיכאל צוקרן

C / 2020 F3, או שביט NEOWISE, הוא שביט בעל מסלולו כמעט פראבולי שהתגלה ב- 27 במרץ בבהירות 10, שנמצא במרחק של 2 יחידות אסטרונומיות (300 מיליון ק”מ) מהשמש ו 1.7 יחידות אסטרונומיות (250 מיליון ק”מ) מכדור הארץ.

עד סוף יולי 2020 הוא יהיה מואר מספיק כדי להיות גלוי לעין בלתי מזוינת לצופים בחצי הכדור הצפוני. לפנות בוקר נראה השביט נמוך באופק הצפוני-מזרחי, מתחת לכוכב קאפלה. בשעות הערב ניתן לראות את השביט בשמים הצפון-מערביים. במחצית השנייה של יולי 2020 נראה שביט NEOWISE עובר דרך קבוצת הכוכבים הדובה הגדולה.
כוכב השביט מצטיין בהיותו אחד הבהירים ביותר הנראים לעין של צופים בחצי הכדור הצפוני מאז השביט הייל-בופ בשנת 1997. בתנאים טובים – נטולי אור ניתן לראות אותו בבירור בעין בלתי מזוינת, וצפוי להישאר גלוי לעין בלתי מזוינת לאורך רוב חודש יולי 2020.
צופי שביט נהנים מהשביט החדש מבית NEOWISE שהתגלה מאז נצפה לראשונה במארס 2020. כעת כשהוא נראה בעין בלתי מזוינת, בתנאי שמים כהים, כל מיני משקיפים ארציים בודקים את המבקר.

השביט, שקוטר הליבה שלו 5 ק”מ התקרב ממש למסלולו של כוכב חמה ב -3 ביולי. מעבר קרוב מאוד זה ליד השמש מבשל את שכבותיו העליונות ביותר של השביט, גורם לגז ואבק להתפרץ מעל פני השטח הקפואים ויוצר זנב גדול של שברים. ובכל זאת השביט הצליח לשרוד את הצלייה האינטנסיבית הזו.
צופים בכל רחבי העולם דוהרים לראות את תצוגת הזיקוקים הטבעית לפני שהביט יאיץ את דרכו לעומק החלל ויתרחק מאיתנו. אפילו האסטרונאוטים שעל סיפון תחנת החלל הבינלאומית הבחינו בו מנקודת התצפית שלהם גבוה מעל אטמוספרת כדור הארץ.

השביט NEOWISE בשמי ישראל. צילום: מיכאל צוקרן

בימים הקרובים הוא ייראה לעין בלתי מזוינת כשעה לפני הזריחה, קרוב לאופק בשמיים הצפון-מזרחיים צופים עשויים לראות את הגרעין המרכזי של השביט שימוש במשקפות יעניק לצופים מבט טוב על השביט המעורפל וזנבו הארוך כאשר הוא מתרחק מהשמש. החל מהשבוע (11 ביולי) הוא כאמור ניתן לצפייה בשעות הערב.

צילום מזווית רחוקה

חללית אחרת של נאס”א Parker Solar Probe של נאס”א צפתה מזווית נוספת על השביט, זוית שלא ניתן לראות מכדור הארץ.
שמו האמיתי של NEOWISE הוא C / 2020 F3, אך מכיוון שהטלסקופ NEOWISE גילה אותו, השם נתקע. WISE הייתה לוויין שמשימתו היתה סקר של השמים בתחום התת אדום אחר עצמים רחוקים, אך בשנת 2013 היא הוסבה לגילוי אסטרואידים ושביטים במערכת השמש, ושמה שונה ל – NEOWISE, NEO – Near Earth Object כלומר חיפוש עצמים קרובי ארץ, במסגרת המאמץ העולמי הכללי לאתר עצמים שעלולים לאיים על כדור הארץ.

לפארקר אין קשר לאיתור אסטרואידים וכוכבי שביט. תפקידו לחקור את השמש, אבל כפי שהסתבר הוא נמצא במצב מצוין לצלם את כוכב השביט NEOWISE. התמונה החשובה ביותר היא זו של NEOWISE ב- 5 ביולי, זמן קצר לאחר הנקודה הקרובה ביותר במסלולו לשמש. השביט היה פעיל במיוחד כשנחשף לקרינת השמש, וכעת ניתן להבחין בשני זנבות.
שביטים מכילים הרבה קרח מים וחומרים נדיפים אחרים, וכשהם מתחממים בעת ההקרבות לשמש הם יוצרים זנבות של גז ואבק. זנבות אלה תמיד פונים הלאה מהשמש, ללא קשר למסלול השביט בפועל.

אחד הזנבות הוא זנב האבק, והוא הגדול מבין השניים. הזנב האחר הוא זנב היונים (IONS). מדענים רוצים להשתמש באחד הכלים שנמצא בפארקר – WISPR כדי לחקור אותו .WISPR מטרת הצפיה – למדוד את מהירות איבוד האבק מגלעין השביט.

השביט NEOWISE כפי שצולם מהחללית פארקר, ב-5 ביולי 2020, בעת הגעתו לנקודה הקרובה ביותר במסלולו לשמש. צילום: נאס"א
השביט NEOWISE כפי שצולם מהחללית פארקר, ב-3 ביולי 2020, בעת הגעתו לנקודה הקרובה ביותר במסלולו לשמש. צילום: נאס”א

הוא אמור לחזור אלינו בעוד כ-7,000 שנה. מעניין מי ואם בכלל יצפה בו אז.

מיכאל צוקרן מעלה צילומי חלל לדף ייעודי באינסטגרם

1. חסרה הפניה למקור מועיל לטובת מי שירצו למצוא את השביט על מפת השמים. קישור לאגודה הישראלית לאסטרונומיה למשל או לגוף אחר.