נאס”א בוחרת את שירותי ההנחתה על הירח המסחריים הראשוניים לתוכנית ארטמיס

נחתות מסחריות יישאו מטעדי מדע וטכנולוגיה שתספק נאס"א אל פני הירח, שיסללו את הדרך לאסטרונאוטים של נאס"א לנחות על הירח עד 2024. איור: נאס"א
נחתות מסחריות יישאו מטעדי מדע וטכנולוגיה שתספק נאס”א אל פני הירח, שיסללו את הדרך לאסטרונאוטים של נאס”א לנחות על הירח עד 2024. איור: נאס”א

נאס”א בחרה שלושה ספקי שירותי הנחתה על הירח מסחריים שישלחו מטעדי מדע וטכנולוגיה במסגרת שירותי מטעדים מסחריים לירח (CLPS) כחלק מתוכנית ארטמיס. כל אחת מהנחתות תישא מטעדים שתספק נאס”א שיבצעו חקירות מדעיות וידגימו טכנולוגיות מתקדמות על פני הירח, שיסללו את הדרך לאסטרונאוטים של נאס”א לנחות על הירח עד 2024.
“הבחירה שלנו בספקי שירותי ההנחתה על הירח המסחריים האמריקנים האלה מהווה את החזרה של אמריקה אל פני הירח לראשונה מזה עשרות שנים, וזה צעד ענקי קדימה בתוכניות חקר הירח שלנו במסגרת ארטמיס”, אמר מנהל נאס”א ג’ים בריידנסטין. “בשנה הבאה המחקר המדעי והטכנולוגי הראשוני שלנו יהיה על פני הירח, וזה יעזור לתמוך בשליחת האישה הראשונה והגבר הבא לירח בתוך חמש שנים. ההשקעה בשירותי ההנחתה המסחריים האלה היא גם צעד חזק נוסף בבנייה של כלכלת חלל מסחרית מעבר למסלול נמוך סביב כדור הארץ”.

אסטרובוטיק מפיטסבורג הציעה להטיס עד 14 מטעדים אל מכתש גדול בצד הקרוב של הירח. איור: אסטרובוטיק

כחלק מההצעות שהגישו, כל אחד מהשותפים הציע להטיס מכשירים ספציפיים של נאס”א אל פני הירח. עד סוף הקיץ, נאס”א תקבע איזה מטעדים יטוסו בכל טיסה. המטעדים הפוטנציאליים כוללים מכשירים שיבצעו מדעי ירח חדשים, יצביעו במדויק על המקום של הנחתת, ימדדו את סביבת הקרינה של הירח, יעריכו את ההשפעה של הפעילות של האסטרונאוטים והנחתות על הירח ויעזרו בדיוק של הניווט, בין יתר היכולות.

הנבחרים הם:
• אסטרובוטיק מפיטסבורג קיבלה 79.5 מיליון דולר והציעה להטיס עד 14 מטעדים אל Lacus Mortis, מכתש גדול בצד הקרוב של הירח, עד יולי 2021.
• אינטואיטיב משינס מיוסטון קיבלה 77 מיליון דולר. החברה הציעה להטיס עד חמישה מטעדים אל Oceanus Procellarum, נקודה אפלה מסקרנת מבחינה מדעית על הירח, עד יולי 2021.
• אורביט ביונד מאדיסון, ניו ג’רזי, קיבלה 97 מיליון דולר והציעה להטיס עד ארבעה מטעדים אל Mare Imbrium, מישור לבה באחד ממכתשי הירח, עד ספטמבר 2020.

מזכים: אורביט ביונד

אינטואיטיב משינס מיוסטון הציעה להטיס עד חמישה מטעדים אל נקודה אפלה מסקרנת מבחינה מדעית על הירח מזכים: אינטואיטיב משינס
אינטואיטיב משינס מיוסטון הציעה להטיס עד חמישה מטעדים אל נקודה אפלה מסקרנת מבחינה מדעית על הירח איור: אינטואיטיב משינס

“הנחתות האלה הן רק ההתחלה של שותפויות מסחריות מלהיבות שיקרבו אותנו לפתרון התעלומות המדעיות הרבות של הירח שלנו, מערכת השמש שלנו, ומעבר לה”, אמר תומס זרבקן, סגן המנהל של מינהל המשימות המדעיות של נאס”א בוושינגטון. “מה שנלמד לא רק ישנה את המבט שלנו על היקום, אלא גם יכין את המשימות המאוישות שלנו לירח ובסופו של דבר למאדים”.
כל שותף מספק לנאס”א שירותי משלוח מטעדים מסחריים מקצה לקצה, כולל שילוב והפעלה של המטעדים, שיגור מכדור הארץ ונחיתה על פני הירח. המשימות המוקדמות האלה יאפשרו הדגמות חשובות של טכנולוגיות שיספקו מידע לפיתוחים של נחתות עתידיות ומערכות חקר אחרות שנחוצות לחזרה של בני אדם לירח. הן גם יעזרו להכין את נאס”א לשליחת אסטרונאוטים לחקור את מאדים.
“ההודעה מתחילה צעד משמעותי בשיתוף הפעולה של נאס”א עם השותפים המסחריים שלנו”, אמר כרוס קלבאט, מנהל תוכנית CLPS במרכז החלל ג’ונסון של נאס”א ביוסטון. “נאס”א מחויבת לעבודה עם התעשייה כדי לאפשר את הסיבוב הבא של חקר הירח. החברות שבחרנו מייצגות קהילה מגוונת של חברות אמריקניות קטנות ומלהיבות, כל אחת עם הגישה החדשנית הייחודית שלה להגעה לירח. אנחנו מצפים לעבוד איתן כדי שהמטעדים שלנו יישלחו ויפתחו את הדלת להחזרת אנשים לירח”.

אורביט ביונד מאדיסון, ניו ג'רזי, הציעה להטיס עד ארבעה מטעדים אל מישור לבה באחד ממכתשי הירח. איור: אורביט ביונד
אורביט ביונד מאדיסון, ניו ג’רזי, הציעה להטיס עד ארבעה מטעדים אל מישור לבה באחד ממכתשי הירח. איור: אורביט ביונד

כשדרישות מדע, הדגמת טכנולוגיות וחקר מאויש למטעדים נוספות יתפתחו, בקשות להצעות להזמנות של משימות יישלחו לכל הקבלנים הנוכחיים של CLPS. כל תשע החברות הראשונות שנבחרו בנובמבר 2018 ל-CLPS יוכלו לתת הצעות להזמנות הבאות של משימות.
עם המשימה להחזיר אסטרונאוטים לירח בתוך חמש שנים, תוכניות חקר הירח ארטמיס של נאס”א מבוססות על גישה דו-שלבית: הראשון מתמקד במהירות – הנחתת אסטרונאוטים על הירח עד 2024 – ואילו השני ייצור נוכחות אנושית מתמדת על הירח או בסביבתו עד 2028. נשתמש במה שנלמד על הירח כדי להתכונן לשליחת אסטרונאוטים למאדים.

להודעה באתר נאס”א

1. למרבה הצער כל המשגרים הקיימים כיום הם גבוליים למדי בשליחת מטענים משמעותיים אל הירח, כולל משגר הפלקון הכבד. יהיה צורך לשגר כמה מהם כדי לאפשר ביצוע ולו של משימה מאוישת אחת לירח.

ה-SLS מתאחר מאוד ויהיה יקר להחריד.

הסטארשיפ של ספייס-X (מה שנודע קודם לכן כ-BFR ו-BFS) קורם עור וגידים, ובל כנראה יזדקק לכמה שנים עד שיוכל לבצע משימות לירח.

בלו אוריג’ין, שמספרת על פיתוח הניו-גלן הגדול ואחריו את הניו-ארמסטרונג העוד-יותר-אימתני עדיין לא הכניסה את המשגר התת מסלולי (הניו שפרד) שלה לשימוש מסחרי.