ידענים: חיים על מאדים | מאדים - תפוקה מדעית | מים | סייר מאדים MRO

מאת 28 בספטמבר 2015 44 תגובות

ערוצים המתרחבים ומוצרים עונתית, מכילים תמיסות מלח בכמות גדולה, שנמצאות במצב נוזלי בטמפרטורה של מינוס 23 מעלות ומעלה.

לידיעה משנת 2011 על הגילוי הראשוני של הערוצים הללו. כבר אז חשדו בנאס"א שמקורם בזרימת מים בהוווה

הערוץ הצר הכהה המכונה פסים ישרים במדרון הנעלמים ומופיעים מחדש (recurring slope lineae) זורם במורד גבעה במאדים צולם באור תת-אדום ונראה כאיזור שבו זורמים מים היום. לאחרונה איתרו מדענים מים מליחים על גבעה זו הנמצאת במכתש הייל, ובכך אישרו השערה מקורית לפיה הערוץ אכן נוצר על ידי מים זורמים. הצבע הכחול במעלה הזרם נראה כלא שייך לתצורה הזו אלא הם נוצרים בנוכחות המינרל פרוקסין . Credits: NASA/JPL/University of Arizona

ממצאים חדשים מהחללית naissance Orbiter (MRO) סיפקו עדויות חזקות לכך שמים במצב צבירה נוזלי זורמים בפרצים פתאומיים במאדים של היום.
המדענים השתמשו בספקטרומטר ההדמיה של MRO וגילו חתימה של מינרלים הידראטים (מינרלים המכילים מים) על מדרון שבו נמצא ערוץ מסתורי. הפס הכהה נראה כמי שהתייבש והתמלא מים חליפות פעמים רבות. נראה שהמים זורמים שם במהלך העונה החמה של מאדים ואז נעלמים בעונות הקרות. הערוצים הללו מופיעים בכמה מקומות במאדים כאשר הטמפרטורה עולה על מינוס 23 מעלות צלזיוס ונעלמים בתקופות קרות יותר.

ערוצים אלה המכונים recurring slope linea – RSL – קווים כהים במדרון החוזרים ונשנים (עונתית) תוארו לעתים קרובות כקשורים למים זורמים. הממצאים החדשים של מלחים הידרטיים על המדרונות הללו שנראות כי הן קשורות לתצורות הכהות הללו. המלחים הללו היו בטמפרטורה נמוכה מנקודת ההמסה של מים מליחים, בדיוק כמו שמלחים גורמים על כדור הארץ לקרח ולשלג להימס מהר יותר (ולכן זורים אותם על כבישים מועדים לשלג בטרם סופה.

ערוצים כהים וצרים אלה המכונים (SRL) recurring slope lineae נובעים מתוך קירות מכתש גארני על מאדים. הערוצים הכהים כאן מגיעים לאורך של מאות מטרים. ההשערה היא כי נוצרו בידי זרימת מים מליחים על מאדים, כפי שצולמו על ידי החללית MRO. Credits: NASA/JPL/University of Arizona

"גילינו מלחים הידראטיים רק כאשר התצורה העונתית היתה רחבה, דבר המעיד על כך שאו שהערוצים הכהים עצמם או התהליך שיצר שאותם הוא המקור למים. בכל מקרה, גילוי מלחים הידראטיים על מדרונות אלה מעיד על כך שהמים משחקים תפקיד חיוני ביצירת הערוצים הללו" אומר לוג'נרה אוג'הה מהמכון הטכולוגי של ג'ורג'יה באטלנטה ומחבר הדו"ח על ממצאים אלה שפורסם ב-28 בספטמר במגזן Nature Geoscience.

הראשון של אוג'הה הבחין לראשונה בתצורות החידתיות הללו בהיותו תלמיד לתואר ראשון באוניברסיטת אריזונה ב-2020. הוא בחן תצלומים של MRI מהמכשיר המדעי ברזולוציה גבוהה (HiRISE). תצפיות HiRISE הראו שפע של ערוצים מהסוג הזה בעשרות אתרים במאדים. המחקר החדש משלב את תצפיות HiRISE עם מיפוי המינרלים שנעשה על ידי מכשיר אחר שלה – MRO Compact Reconnaissance Imaging Spectrometer for Mars (CRISM).

תצפיות הספקטרומטר הראו חתימה של מלחים הידראטיים באתרי RSL רבים, אך רק כאשר התצורות הכהות הללו היו רחבות. כאשר החוקרים צפו באותם אתרים, ה-SRL-ים הללו לא היו כל כך גדולים, ולא התגלו בהם מלחים הידראטיים.

אוג'הה ועמיתיו מפרשים את חתימת הספקטרום כנגרמת על ידי מינרלים הידראטיים המכונים perchlorates. תמיסות המלח הללו הם קרוב לוודאי תערובת של מגנזיום פרכלורידי, מגנזיום כלורי ונטרן פרכלורידי. כמה פרכלורטים נשארו במצב נוזל אפילו בתנאי קור של מינוס שבעים מעלות. על כדור הארץ פרכלוראטים ממקור טבעי מרוכזים במדבריות, וכמה סוגים שלהם יכולים לשמש דלק טילים.

פרכלורטים נמצאו בעבר על מאדים. נחתת המאדים פיניקס ורכב המאדים קיוריוסיטי גילו אותם באדמת כוכב הלכת, וכמה מדענים מאמינים כי גם חלליות ויקינג בשנות השבעים מדדו חותמות של מלחים אלה. ואולם במחקר ה-SRL-ים הללו התגלו הפרכלוראטים הללו במצב נוזלי, בשונה מהאיזורים שנחקרו על ידי הנחתות. זו גם הפעם הראשונה שפרכלוראטים זוהו בצילום מהמסלול. MRO מקיפה וחוקרת את מאדים מאז שנת 2006 באמצעות שישה מכשירים מדעיים.

"היכולת של MRO לצפות במאדים במשך שנות אמדים רבות עם מכשירים המסוגלים להבחין בפרטים עדינים בתצורות הללו איפשר ממצאים מסוג זה. ראשית זוהו הערוצים העונתיים הללו וכעת התקדמנו צעד ענק כשהבנו מהיכן הגיעו". אומר ריץ' זורק, מדען בפרוייקט MRO במעבדה להינע סילוני של נאס"א בקליפורניה.
עבור אוג'הה, הממצאים החדשים מהווים הוכחה לכך שהקווים המסתוריים שהוא ראה לראשונה לפני חמש שנים הם אכן תוצר של מים זורמים בהווה.
"כאשר אנשים מדברים על מים על מאדים, הם מדברים בדרך כלל על מים עתיקים או על מים קפואים" אמר. כעת אנו יודעים שהסיפור מורכב יותר. זהו הגילוי הספקטראלי הראשון התומך בהשערה שמים זורמים הם המקור לערוצים הללו."

"נדרשו חלליות רבות והרבה שנים כדי לפתור את המסתורין הזו וכעת אנו יודעים שהמים זורמים על פני השטח בכוכב הלכת הקר והמדברי הזה" אומר מייקל מאייר, המדען הראשי בתכנית חקר מאדים במטה החברה בוושינגטון. "נראה כי ככל שאנו חוקרים יותר את מאדים, אנו למדים יותר כיצד החיים יכלו לקבל תמיכה והיכן נמצאים המשאבים לתמיכה בחיים בעתיד." אמר, בהתכוונו לנושא שעלה בשאלות רבות סוגיית הטיסה המאויישת למאדים. הדוברים במסיבת העיתונאים לא ענו תשובה החלטית אך אמרו שלפחות דבר אחד בטוח, החללית מאדים 2020 תתוכנן כך שתוכל לחקור את התופעה לעומק."

"המסע שלנו על מאדים הוא מעין משחק 'לך בעקבות המים' בחיפוש אחר חיים ביקום וכעת אנו יש לנו מדע משכנע המאשר את מה שהחשדנו זמן רב" אומר ג'ון גרונספלד, אטסרונאוט ועוזר מנהל נאס"א למדעים במטה נאס"א בוושינגטון. "זו התפתחות משמעותית שנראית כמאשרת את העובדה שמים, אף כי מליחים, זורמים על פני השטח של מאדים היום."

להודעה של נאס"א

עורך אתר הידען ([email protected]) כל המאמרים של אבי בליזובסקי באתר הידען

44 תגובות ל “נאס"א מאשרת במסיבת עיתונאים: מים מליחים זורמים במאדים היום”

1. איתן

אסף
    יש לא מעט משתנים שמשפיעים על תצורת הדיונות.
    העיקריים הם: טופוגרפיית השטח, כיוון ועוצמת הרוח וסוג גרגרי החול שמרכיבים את הדיונה.

הנה כמה תולעי ענק ממדבר על כדור הארץ:

והסבר מאוד כללי לצורות השונות של הדיונות:

כן.. אני מניח שאפשר לפרנס מהתמונות האלה סרטי מדע בדיוני, בלי להזדקק לשום עריכה ממחושבת.

אבל מה שמעניין זה מה באמת ההסבר לתופעות האלו? הדיונות האלו חריגות בצבען ובצורתן!

3. איתן

אסף
    אילו לא אגוזי מלך אלא אגוזי לוז (ענקיים).
    עכשיו נשאר לך למצוא תמונת לווין עם שוקולד

4. walking death

טוב חיים

הבנתי למה NASA לא ענו לך. הסיבה היא כיוון שכל המידע זמין.

39,155 תמונות על פני 1,632 דפים (24 תמונות פר דף)

לכל תמונה מלא מידע (כגון איפה צולמה מה צולם רזולוציה ומקור)

תמצא את התמונה שם, תראה היכן צולמה, מצא והבט בתמונות נוספות שם.

היי,

מישהו יכול לעזור לי להבין, למה הדיונות האלה, בכל התמונות, מקבלות צבע חריג כל-כך משאר הנוף?
    ולמה הן בולטות כאלה, כאילו הן עשויות מחומר אחר לגמרי?

בפרט בתמונה הזו – אם מישהו יכול לספק הסבר לכתמים השחורים.

וואלה, כוכב מרתק… עד עכשיו חשבתי שהוא איזה מדבר עם כמה אבנים.

חיים
    אני פיתחתי לעצמי "מסנן לדברים (שאני חושב שהם) שטויות". בינתיים המסנן מוכיח את עצמו – דברים שלא עוברים את המסנן כוללים הומיאופטיה, אלים ואלילים, חייזרים עתיקים, נשמה ורוחות, והמפלצת מלוך נס.

המסנן פשוט – הוא פוסל כל מה שאין אליו ראיות או סותר את חוקי הטבע המקובלים. הוא גם פוסל הרבה מאד קונספירציות, כמו כמטריילז, התנגדות להפלרה וחיסונים, הכחשת ההתחממות הגלובלית ו-9/11.

בוא נסתכל על סיפור התולעים. יש בצילומים אלפים כאלה, ובודדים מזכירים יצורים חיים. אתה לא ישר – אתה לא אמרת "בוא נהיה ראש פתוח", אלא האשמת את נאסא בשקרים והונאה.
    אני כאן זה עם ראש פתוח – הלכתי לחפש עוד צילומים ועוד הסברים. אני גם במקרה מכיר קצת על המוח, ואני יודע שיש לנו מנגנונים שגורמים לנו לראות דברים בצורה מסויימת, כחלק מתהליך אופטימיזציה שהמוח מבצע. למשל – האם אתה יודע שאנחנו מזהים פנים עוד לפני שהמידע ממערכת הראיה מגיעה למוח? השתתפתי פעם בניסוי שהדגים בדיוק את התופעה הזו.

מי שמקובע, במקרה הזה, זה אתה.

walking death
    זה עוד יותר קיצוני – כי מדען *נמדד* בכמות הפרסומים שלו, ובקישורים לפרסומים אלה.

מעבר לכך, המידע של נאסא גלוי, כולל רשימת החוקרים, כולל צילומים, כולל מחקרים. נאסא יהיו מאושרים עם מישהו מהציבור יגלה משהו מעניין מהמידע שהם מספקים – זו תהיה הצלחה מסחררת והצדקה לכסף שהם "מבזבזים".

8. walking death

מהכרותי האישית עם מדענים העניין של הפרסום הוא לרוב הרבה יותר פונקציה של זה שהם חתיכת מתלהבים מכל פיפס, כך שהם ישר רצים לשתף את הדבר שממנו הם מתלהבים, מאשר הצורך בפרסום עצמו(למרות שכאמור יש שוני בין אדם לאדם). לפיכך להניח שיש למישהו NASA מידע מרגש ברמת מציאת חיים על מאדים ובמקום שתשמע על זה בכל חור הם יושבים על זה בשביל לפרסם את זה לאט לאט תוך כדי הכנת הציבור הרחב למידע זה(מה גם שזה כנראה לא ממש יזיז לציבור הרחב לגלות חיים במאדים בהתחשב בכך שסביר להניח שמדובר במיקרואוגניזמים) היא ממש מגוחכת ובלתי סבירה.

9. walking death

חיים

אתה מעיר לניסים על צורת התגובה שלו.

בבקשה הסתכל בצורה ביקורתית זהה על הדברים שכתבת.

אתה אולי מנסה להשמע זהיר בדבריך אבל אתה יוצא מאוד קונספירטיבי.

ע"ע NASA מסתירה דברים, מפרסמת בטפטופים, מי שרוצה יכול להבין מהדברים שלי מה שהוא רוצה, וכו'.

10. חיים

אגיב בפעם האחרונה. קרא שוב את התגובה הראשונה שלי עם התצלומים. אני מציג את דברי בזהירות הרבה ביותר. אני לא קובע מסמרות. בבחינת כדאי לחשוב גם על אפשרות נוספת גם אם היא נראית על פניו כלא נכונה. גם אם יש לך ספקות, אל תהסס להציג את דבריך בלי לפחד משום ביקורת. אני חוזר ואומר, אני עוקב זמן רב אחר התגובות שלך למגיבים אחרים. אתה תמיד מגיב בצורה קטגורית. תשאיר מקום לספק.

חיים
    מישהו כבר אמר שאם אתה מחזיק בראש פתוח מידי המוח יכול ליפול החוצה…

אגיד שוב, כמו שאחרים כאן אומרים שוב ושוב – להדיוטות כמונו זה נראה כמו דיונות, ולמומחים בנושא זה נראה כמו דיונות.

אם אתה באמת חושב שנאסא יודעים שאלה תולעים ופשוט מחכים לרגע הנכון לפרסם אז אתה ממש הזוי – לנאסא, כלומר, לבני אדם, יש נטייה לפרסום מוקדם מידי ואף אחד (פרט אולי ליחידים כמו קופרניקוס ודארוין) לא מחכה לרגע המתאים…

מדענים מעוניינים בפרסום הרבה יותר מאשר בכסף, והראשון ששמו ייקשר למציאת חיים מחוץ לכדור-הארץ ייכנס להסטוריה. תהיה בטוח שמספיק חוקרים ראו את התמונות האלה כדי שאחד היה מפרסם.

12. איתן

חיים
    לא ברור לי מהיכן ברור לך שנאס"א משחררת הצהרה שיש מים זורמים על מאדים "כל שנה".
    אולי אתה מתכוון לעדויות לזרימה בעבר? הסיבה לרעש התיקשורתי היא שזו פעם ראשונה שיש עדויות למים זורמים עכשיו ולא בעבר הרחוק.
    שנית "להערכתי נ.א.ס.א משחררת לאט לאט את הממצאים שלה לציבור. תנסה להבין למה". למה אתה צריך לרמוז, להתחכם ולהסתיר מידע בקריצת עין? יש לך טענה כלשהיא? תגיד מהי ולמה אתה חושב כך.

13. walking death

חיים

הסתכלתי בהתעמקות על התמונה וזה די בבירור לא תולעת שיוצאת מחור. זאת כנראה אשליה אופטית עבורך.

תולעת באורך 10 מטר פלוס בקוטר של יותר מחצי מטר לא משאירה עקבות שניתן לראות ברזולוציה של 25 ס"מ? ברצינות? זה משהו שאתה טוען ברצינות?

14. walking death

חיים

למי פנית? תנסה לפנות באופן אישי ישירות לאנשים שיש להם נגישות למידע. לדוגמא בקישור הראשון שנתתי לך דרך reddit. הם ציינו שם שחלק מהדרך שבה הגיעו למסקנותיהם היא ע"י בחינה של תצלומים בתקופות שונות של אותם אזורים.
    שמצב כזה אם לא מקבלים מבקשים שוב בדרך אחרת.

אתה לא יכול לפרסם מאמר על בסיס תמונה אחת כי ברור לך שאתה לא יכול להסיק מסקנות כלשהן על בסיס תמונה אחת.

אני רואה שם דיונות שמצויות כמוהן על פני כל המאדים כך שאני לא מרגיש צורך בתמונות נוספות.

15. חיים

איתן
    התצלום הראשון הוא מדרון כנראה של איזה שהוא מכתש ומה שרואים על הדופן שלו הוא ערוצים שזרמו בהם בעבר מים ויש הרבה כאלה במכתשים רבים.
    התצלום השלישי הוא של דיונה ומסוג זה יש גם כן הרבה.
    באשר לתצלום השני למיטב זכרוני אמבה היא יצור חד תאי, כך שלא יכולה להיות אמבת ענק. מה רואים אינני יודע.
    באשר לטענתך כי אני מאשים את נ.א.ס.א בהסתרת האמת, לאט לך. להערכתי נ.א.ס.א משחררת לאט לאט את הממצאים שלה לציבור. תנסה להבין למה. אינני רומז לשום דבר קרימינלי.. תתאזר בקצת סבלנות. הרושם שלי שבמהלך השנה יפורסמו ממצאים נוספים לא פחות חשובים מעדויות למים זורמים. על עדויות אלה הם חוזרים כל שנה בערך.