האדם יהיה רק מרכיב שולי

עתידנות / חוקר בלגי חוזה: רשת האינטרנט תתפתח בעתיד למוח גלובלי בעל תודעה עצמאית

איור: אתר “פרינציפיה קיברנטיקה” של אוניברסיטת בריסל

ממוח אנוש למוח-על חובק עולם – שלב חדש באבולוציה?

כשאנו משתמשים היום באינטרנט אנחנו חייבים זאת במידה רבה לטים ברנס-לי, האיש שהמציא את ה-WEB ב-1990 עם שיטת כתובות ה-WWW, ה”לינקים”, טכניקת ה-HTTP וכל הדברים הטובים המוכרים לכל גולש. ברנס-לי סיפר פעם שהוא קרא הרבה סיפורי מדע בדיוני והתרשם במיוחד מסיפור קצר של ארתור קלארק משנת 1963 – “חייג פ' ותקבל את פרנקנשטיין”. הסיפור תיאר איך רשת התקשורת הכלל עולמית, על כל מחשביה המקושרים זה לזה, עוברת סף קריטי מסוים ומתחילה לתפקד כמו מוח בעל תודעה עצמאית.

הרעיון, שהתגלגל בצורות שונות ומשונות לסיפורי מדע בדיוני רבים אחרים, נובע מהדמיון המסוים בין מוח ביולוגי (מיליארדי נוירונים המקושרים הדדית) ובין רשת תקשורת מחשבים מודרנית (כמות אדירה של מחשבים המקושרים הדדית, ובהם מספר אסטרונומי של פריטי מידע המקושרים זה לזה על ידי ה”לינקים”). כאשר מוח ביולוגי מגיע למספר הדרוש של נוירונים מקושרים, הוא מפתח יכולת חשיבה עצמאית. הרעיון שזה מה שעשוי לקרות גם לרשת התקשורת העולמית גירה לא רק סופרי מדע בדיוני, אלא גם את מדעני המחשבים והוגי דעות טכנולוגיים.

למשל, ד”ר פרנסיס הייליגן, חוקר בינה מלאכותית מהאוניברסיטה החופשית של בריסל, מדבר בכל הרצינות על אבולוציה של “מוח גלובלי”, שצורתו ה”עוברית” היא רשת האינטרנט (יש להניח שאף הוא קרא את סיפורו של קלארק, שבו הרשת הכלל עולמית המתעוררת לחיים מתנהגת בתחילה כמו ילד קטן, הצובר ניסיון תוך כדי עשיית מעשי קונדס). “ככל שאני עובד על זה יותר, אני משתכנע שהדבר יקרה הרבה יותר מוקדם ממה שחושבים”, אמר הייליגן באחרונה בראיון לכתב העת “Scientist New”. הרשת תיעשה יותר ויותר נבונה – ולבסוף תהיה למרכז עצבים של אורגניזם-על חובק עולם, שבו יהיה האדם מרכיב קטן. איך זה יקרה? בעקבות התהליך הבלתי פוסק של גידול המידע ברשת והשתכללות האמצעים לארגון “חכם” של המידע.

הייליגן ותלמידו יוהן בולן מעורבים בפרויקט גדול של המעבדה הלאומית בלוס אלמוס, ניו מקסיקו, ושמו “מערכות מידע מבוזרות”; מטרתו לעשות קפיצת מדרגה ביעילות של ארגון המידע ויכולת האיתור האינטליגנטית של כל מידע דרוש. הם הקימו לשם כך אתר ושמו “פרינציפיה קיברנטיקה” (Principia Cybernetica Web) – שם יומרני, שלא במקרה מזכיר את שם ספרו של ניוטון “פרינציפיה מתמטיקה”, מציוני הדרך החשובים של המדע המודרני.

הרעיון הוא, שהקישורים בין פרטי מידע שונים במיליארדי הדפים שברשת (אותם “לינקים” כחולים שאנו לוחצים עליהם כדי לגלוש מדף לדף) לא יהיו קבועים, אלא ישתנו כל הזמן תוך כדי הסתגלות מתמדת לצורכי המשתמשים, כדי לספק את המידע הרלוונטי ביותר. הדבר ייעשה באמצעות “חיזוק” אוטומטי של קישורים מבוקשים, יצירה אוטומטית של קישורים חדשים (לפי ניתוח “ביקושי” המידע של הגולשים) ו”החלשה” או ניתוק של קישורים שאין להם ביקוש. התוצאה – מערכת דינמית המזכירה באופן מטריד את המערכת הדינמית המופלאה הקרויה “מוח”, שגם בה מתחוללים כל הזמן חיזוקים או דעיכות של האותות המועברים בין טריליוני נוירונים – “דפי אינטרנט של המוח”.

הייליגן מעריך שבתוך חמש שנים אכן תגיע טכנולוגיית האינטרנט לרמה כזאת, שהרשת תתארגן מאליה כל הזמן, כמו המוח, תוך כדי הסתגלות מתמדת לציפיות המשתמשים, כך שכל אחד יוכל לקבל תשובה מספקת לכל שאלה בלי לטבוע בים של פרטי מידע מיותרים. לדבריו, התשתית הטכנולוגית לכך כבר קיימת (למשל, כלי תוכנה מיוחדים המכונים “סוכנים אוטונומיים”), צריך רק לשכנע את הגורמים המתאימים להשקיע בה וליישמה.

אך הייליגן מרחיק לכת: לדעתו, תהליך השינוי הדינמי העצמאי של הקישורים ההדדיים ברשת שקול למעשה לחשיבה. האם לפנינו באמת מוח חובק עולם המתעורר לחיים, עם תודעה של ממש? חוקר הבינה המלאכותית, בן גורצל מחברת “אינטליגנסיס” בניו יורק, מאמין שכן. האינטרנט כיום משול בעיניו למוחו של עובר או תינוק. בעוד שנות דור הוא יתפתח למוח רשת עולמי, שעשוי למזג לתוכו את המוחות האנושיים. רעיון פרוע, שניחוח עז של מדע בדיוני נודף ממנו? אכן כן, אך הוא מבוסס על הערכה רצינית של מדענים מכובדים (כמו חוקר הרובוטיקה האנס מוראבק או מדען הדיבור הממוחשב ריי קורצוויל), שבעתיד הרחוק יהיה אפשר “להוריד” את תכולתו המנטלית של מוח אנושי אל תוך מחשב. ותארו לכם מה תוכל לעשות מין יישות כלאיים עתידית כזאת, המאחדת בצורה מושלמת את היכולת האנושית והמחשבית.

את מי שחרד למחשבה על “מוח רשת גלובלי” בעל חשיבה עצמאית ומה שהוא עלול לעולל לנו אפשר להרגיע בכך שתמיד יהיה אפשר “להוציא את השטקר”. מצד אחר, סיפורו הישן של קלארק מסתיים בכך שהדבר הראשון שעושה הרשת הכלל עולמית בהגיעה ל”בגרות” זה למנוע בדיוק את האפשרות הזאת באמצעות הינתקות ממקורות האנרגיה הארציים – בעזרת רשת לוויינים הנשענת ישירות על אנרגיית שמש.
{הופיע בעיתון הארץ, 4/12/2000}