סיקור מקיף

פרויקט מד”צים בפיזיקה חוגג עשור

מכשירים תלמידי תיכון לשמש מדריכים צעירים (מדצי”ם) לתלמידי כיתות נמוכות ומלמדים אותם לבצע ניסויים חווייתיים

מד"צים בעת הדגמת ניסוי בפיזיקה
מד"צים בעת הדגמת ניסוי בפיזיקה
בעבר כשתלמידים שמעו את המילים “ניסוי בפיזיקה” הייתה מתקבלת תגובה של דחייה, שעמום וחוסר חשק מוחלט להתמודד עם הנושא. במכון גורלניק להשבחת ההוראה של אורט ישראל החליטו לשנות את הגישה ולפנות לתלמידים בשפתם. לשם כך, לפני כעשור הם גייסו תלמידי תיכון על מנת לחשוף את התלמידים בכיתות הנמוכות להעשרה בתחום הפזיקה. הצלחת המחזור הראשון הביאה למיסוד תוכנית יוקרתית ומבוקשת בשם “מדצי”ם לפיזיקה” שכיום משחרים לפתחה תלמידי תיכון רבים הרואים בה קרש קפיצה להצלחתם. בעקבות הצלחת הפרויקט ברשת אורט, הורחב גם לבתי ספר מחוץ לרשת.

בתאריך ה-23/3/10 יתקיים אירוע עשור לפרויקט מדצי”ם (מדריכים צעירים) בפיזיקה של מכון גורלניק באורט ישראל אשר זכה בעשור האחרון לתמיכת משרד החינוך, משרד המדע, קרן סאקט”א רש”י, קדם עתידים, חברת החשמל, רונה רמון, קרן יה”ל ועוד. האירוע ייערך באולם הכנסים בשפיים ומטרתו: להצדיע ל-1885 בוגרי הפרויקט ול-28 בתי ספר המפעילים אותו.

בעשור האחרון הלך ופחת מספר הצעירים שבחרו בלימודי מדע והנדסה. מספר התלמידים שבחר ללמוד פיזיקה ומתמטיקה ברמה גבוהה הוא כ-8000 תלמידים בשנה בלבד. פחות מ-8% מהתלמידים. תלמידים אלה מהווים את התשתית המדעית וההנדסית של מדינת ישראל. משם עשויים לצמוח פרופ' עדה יונת הבאה או פרופ' ישראל אומן הבא. רוב התלמידים בוחרים ללמוד מקצועות אחרים שאינם מדעיים או בהנדסה ולכן מספר הבוגרים קטן אף יותר.

לפני שני עשורים לימודי פיזיקה ומתמטיקה נחשבו יוקרתיים והתלמידים שהצליחו להתקבל ללימודים אלה נחשבו לעילית בית הספר. מאז השתנו פני הדברים. ותלמידים מזדהים עם המודלים החדשים לחיקוי – יוצאי תוכניות ריאליטי למיניהם ונראה כי הרצון להפוך למפורסמים בשם הפרסום גובר על הרצון לעסוק בתחום בעל תרומה משמעותית.

רשת אורט ישראל החליטה להיענות לאתגר ולהגדיל את מספר התלמידים הלומדים פיזיקה מוגברת במדינת ישראל בכלל וברשת אורט בפרט.

ד”ר מאיר פרשטמן, ראש מכון גורלניק להשבחת ההוראה והלמידה של אורט ישראל : “לפני כעשור זיהינו את הפוטנציאל הטמון בתלמידים בשכבת י”א-י”ב הלומדים פיזיקה הרמה מוגברת לשמש כמודל לחיקוי לתלמידים צעירים משכבת כיתות ט' ולהלהיב אותם סביב האתגרים בלימודי הפיזיקה ועל ידי כך להביא אותם ללמוד פיזיקה מוגבר. תלמידי י”א המדצי”ם מנסים לשנות עמדות של תלמידי ט' כלפי הפיזיקה ולהראות על ידי לימוד דרך נושאים מעניינים את הנוער כמו – פיזיקה בלונה פארק, אסטרונומיה, פיזיקה בתעופה, פיזיקה בצעצועים, אור וקרינה. הלימוד נעשה בדרך חווייתית ומהנה הכוללת ביצוע ניסויים חווייתיים והתנסויות. בדרך זו המושגים הפיזיקליים מקבלים משמעות ומובנים. כמו כן במסגרת שיעורים למיומנויות הדרכה מקבלים המד”צים כלים להתמודדות עם קבוצה וכן כלים להעצמה אישית וקבוצתית”.

סמדר אור, מנהלת היחידה לחונכות לימודית במכון גורלניק של אורט ישראל: “הפרויקט שהחל עם מספר צנוע של 40 מד”צים הפך למספר מרשים של 300 מד”צים בשנה.על התלמידים המשתתפים בפרויקט המדצי”ם להשקיע זמן רב בהכשרה ובהעברת החוג וכמו כן השיעורים נערכים בחופשות ובשעות אחר הצהריים, ובכל זאת מדי שנה מאות תלמידים מבקשים להצטרף לקבוצת איכות זו”.

בפרויקט משתתפים היום בתי ספר בכל מגוון הקשת החברתית –בתי ספר השייכים למגזר הממלכתי והממלכתי-דתי, בתי ספר דרוזים ובתי ספר מהמגזר הערבי.

התוצאה: 74% מבוגרי תוכנית המדצי”ם בעשור האחרון ואשר לומדים באקדמיה – לומדים מקצוע מדעי או הנדסי. בנוסף, בזכות הפרויקט הוכפל מספר תלמידי התיכון הלומדים במגמת פיזיקה בבתי הספר ברחבי הארץ מ-8% ל15%.

אלו רק מספר דוגמאות קטן לניסויים השונים והמגוונים הנערכים במסגרת הפרויקט:

פיזיקה מחשמלת- חשמל ומגנטיות, פיזיקה בפרטים היומיומיים

  • – חשמל בטעמים- איך בונים מעגל חשמלי באמצעות סוכריות במבליק?
  • – איך יוצרים מעגל חשמלי ממסמר, חצי שקל וקוקה קולה?
  • – מה קורה למגנט הנופל בתוך צינור מתכת?

תנועה בתעופה- לומדים על תנועה דרך התעופה

  • – הפרחת בלונים פורחים.
  • – הפרחת ספינות צפלין קטנות
  • – בניית מכונית אוויר הפועלת על בסיס החוק השלישי של ניוטון.
  • – תלמידים שבונים מצנחים ופרופלור.

אסטרונומיה- ניסויים העוסקים בהנעה רקטית המבוססים על החוק ה-3 של ניוטון

  • – מה גורם בפועל לבקבוק תמים לשמש כטיל מים המתפוצץ וטס באוויר?
  • – איזה כוח ניתן להפעיל על סרגל על מנת לשכנע אותו לזוז בחלל החדר בלי שנצטרך לגעת בו?

אור וקרינה- מודלים הממחישים את התנהגות האור והצבעים

  • – בניית פריסקופ על ידי התלמידים הממחיש את פעולתה של המראה
  • – בניית מצלמה הממחיש את פעולתה.
  • – בניית פנס של יום העצמאות המפיץ אור באמצעות סיבים אופטיים.

משחקים בפיזיקה- עובדות פיסיקליות במשחקים פשוטים

  • – מה שוקע ומה צף – פחית קולה או פחית דייאט קולה? תפוז מקולף או תפוז לא מקולף?

מרגישים בפיזיקה- כוחות שניתן לחוש אותם המופעלים על עצמים שונים

  • – מה קורה לביצה קשה כאשר מסובבים אותה במהירות גבוהה מספיק?
  • – מה יקרה אם נסתובב על כיסא משרדי ותוך כדי הסיבוב נקפל את הידיים (פרט לזה שניפול ונשבור יד) ?

– מה יקרה למים בבקבוק אם ננקב אותו ונזרוק אותו מקומה שמינית?

פיזיקה בתעופה- תעופה ואווירונאוטיקה דרך משחקים

  • – תלמידים בונים טיסנים המבצעים את נוסחת העילוי הגורם לטיסן לצנוח ולנסוק מספר פעמים עד התנגשותו בקרקע.

מכון גורלניק הוא חלק מהמינהל למחקר ופיתוח ולהכשרה ברשת אורט. המכון מקיים פעילויות רבות המתמקדות בתהליכים של השבחת ההוראה והלמידה, פיתוח תכניות לימוד ומגמות לימוד חדשות והטמעתן, פיתוח תהליכים פדגוגיים – ארגוניים בבית- הספר והטמעתם, טיפוח דיאלוג מתמיד בקרב מורים ותלמידים וקידום הישגי תלמידים בדרכי הוראה מגוונות. כל זאת כדי להעלות את אחוז הבוגרים הזכאים לתעודת בגרות ולשיפור איכות תעודת הבגרות.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.