מאיץ החלקיקים בז'נבה חוזר לפעול

זאת לאחר כשנה וחודשיים של סגירה עקב תקלה חמורה שאירעה בו כתשעה ימים לאחר פתיחתו * תחילה הוא יעבוד במחצית מעוצמתו המרבית אך אף מאיץ חלקיקים לא הגיע גם לכך עד כה

חתך רוחב של מאיץ החלקיקים LHC בז'נבה. איור: CERN

ניסוי מאיץ ההדרונים הגדול (LHC) אמור להיות מופעל לראשונה בשבת בבוקר לכל המוקדם. כך נמסר מהנהלת סרן בז'נבה, הגוף הבינלאומי המפעיל את המאיץ.

המהנדסים מתכוונים לשגר קרן של חלקיקים תת אטומיים לכל אורך 27 הקילומטרים של מינהרת המאיץ המעגלית.

כזכור, המאיץ הופעל לראשונה ב-10 בספטמבר 2008, אך תשעה ימים לאחר מכן, התרחשה תקלה באחד מהתפרים שבין שני מגנטים על-מוליכים דבר שגרם לטונה של הליום נוזלי, המשמש לקירור המתקן ל-1.9 מעלות קלווין לדלוף לתוך המינהרה. המתקן נסגר מאז כדי לאפשר ביצוע תיקונים. התברר שהיה צורך להחליף מגנטים ולתקן כ-200 חיבורי חשמל. המהנדסים גם התקינו מערכת התראה מוקדמת שעשויה למנוע תקלות מהסוג הזה שעלולות לגורם לשיתוק המתקן כולו. ההערכה היא שעלות התיקונים עמדה על כ-30 מיליון דולרים.

המכונה שעלותה כ-10 מיליארד דולרים, הממוקמת מתחת לגבול שבין צרפת לשווייץ נועדה לשפוך אור על שאלות בסיסיות אודות היקום. המתקן הושבת לצורך תיקונים מאז התקלה שאירעה בו בספטמבר 2008.

המאיץ יחקה את התנאים שהתרחשו ברגעים הראשונים לאחר המפץ הגדול. הוא יעשה זאת בעזרת כ-1,200 מגנטים מוליכי על הממלאים את המינהרה. המגנטים ינתבו את קרני הפרוטונים בכיוונים מנוגדים סביב הטבעת במהירות הקרובה למהירות האור. במספר מקומות סביב המנהרה מתנגשות אלומות הפרוטונים זו בזו. הפיסיקאים מקווים להרחיב את חוקי הפיסיקה ולהתבונן בחלקיקים תת אטומיים חדשים ברסיסי ההתנגשויות הללו.

ביום רביעי הועבר המתקן מהצוות האחראי על החומרה והציוד לצוות התפעול. בעת טקס ההעברה הועבר קרן (בכיוון אחד בלבד) בטבעת ה-LHC. בשבת יחלו בהרצה רצופה יותר לבדיקת המכשירים ומתקני הניסויים הפזורים לאורך המנהרה, ובתוך כמה שבועות ניתן יהיה לבצע את ההתנגשות הראשונה.

ה-LHC תוכנן לפעול באנרגיות בעוצמה של 7 טריליון אלקטרון וולט, אך בחודשים הראשונים הוא יופעל במחצית העוצמה, אך גם זו עוצמה שטרם נוסתה במאיץ חלקיקים כלשהו, וישנם מדענים שמקווים להגיע לתוצאות כבר בהרוצות אלה.

1. בהצלחה למאיץ חלקיקים לטוב או לרע, מה שהכי הדהים אותי זה שהיה על זה תוכנית בטלויזיה ושם אמרו שאת הבניה החלו לפני 30 שנה!(בסוד).
    אז אני שואל את עצמי מעניין עוד כמה דברים יש שמזמן התחילו לבנות ובקרוב נגלה ..

2. אדון "לנקודה".
    כנראה שאינך מבקר פה הרבה כי יש פה המון בדיחות.
    אילו ביקרת פה הרבה גם היית מבחין בכך שתגובתו של נקודה – גם היא הייתה מבודחת.
    חוץ מזה, כנראה שהתכוונת ל HAL ולא ל HEL

3. תראה אני אוהב מדע, במיוחד בדיוני D:, אני מבקר באתר הזה עם כל הפרופסורים ותלמידי אוניברסיטה שמדברים בשפה גבוה, אבל באמת כמעט אף אחד פה לא מבין צחוקים וזה חבל אפילו HEL 9000 היה יכול לספר בדיחה טובה ולצחוק (:
    חוץ מזה מכל מדע בדיוני יוצא 99.99% אמת בסוף, אם לא היו רעיונות מטורפים לא היו רעיונות גאונים.

4. "כל הדברים חוזרים אל האחד.
    אל מה חוזר האחד?"

שמעתי שיש דבר כזה "סינגולריות כבידתית" לשם חוזר האחד?

5. באמת מעניין, לדוגמא כשצ’רנוויל התפוצץ כל אירופה זהרה, מה יקרה, אם שם יקרה דבר דומה? כל הכוכב יהיה זוהר? …
    אבל בוא נקווה שלא יקרה כלום, בסופו של דבר אנחנו תמיד לומדים מההיסטוריה(אמרו הדינוזאורים)….

6. תודה אם אתה היית קורא כל מיני דברים שכתבו גולשים באינטרנט היית רואה שאנשים כותבים דברים מפחידים אבל בכל מקרה תודה

7. קארי, אם היית עוקבת אחר אתר הידען ברצינות לא היית צריכה לחפש מרגוע. כבר הסברנו כאן שהתהליכים במאיץ אינם אנרגטיים יותר מתהליכים קוסמולוגיים רגילים שקורים סביבינו בכל רגע, לכן אין שום חשש לשום מדען משום ניסוי שיעשה במאיץ.

8. לנקודה
    אני התכוונתי ברצינות זה לאמ מצחיק אותי שה באמת הפחיד אותי אז… אם אפשר לקבל תשובה יותר רצינית בבקשה

9. לאבי או למישהו אחר שמבין במאיץ
    שבוע טוב ונפלא

10. בבאזל ייסדנו את מדינת היהודים, ובז’נבה החרבנו את כדור הארץ.
    מז’נבה תיפתח הרעה.

11. הניסוי הזה הטריד אותי מאז ספטמבר של שנה שעברה. אם הייתי יכולה לבטל את הניסוי, הייתי עושה את זה למרות שדיברתי עם מספר פיזיקאים ועכשיו אני מבינה שאין שום איום מהמאיץ. בכל אופן אני מקווה שכשיפעילו אותי אז אני אוכל סוף סוף להרגע.

12. לחיים שלום
    לא קראת את תגובתי נכון. אמרתי שבספר נטען שהתיאוריה שטוענת שמסה אפילה
    אינה קיימת אלא נובעת ממשוואות ניוטון לא מדוייקות, תיאוריה שנקראת "תיאוריית MOND",
    היא זו שהופרכה כביכול ע"י "סקר השמיים של סלואן", ולא תיאוריית המסה האפילה המקובלת על
    רוב הקהילייה המדעית. הסופר תומך כמובן במלוא אודו בתיאוריית החומר האפל, ומביא את ההפרכת התיאוריה המתחרה כחיזוק לדבריו. מקווה שכעת הכל מובן.

ליהודה שלום
    חבל שלא ניתן לקיים דיון פורה בעניין הזה, אך אכבד את רצון האתר.
    מקווה שאתרך הפרטי ישפוך אור על הנושא.

13. לאיש קש ולאחרים
    ניתבקשתי בעבר ע"י אבי בליזובסקי הבעלים של האתר, שלא להרחיב שוב את ההסברים הלא מקובלים שלי על המסה האפלה כאן באתר ואני מכבד את רצונו.
    תגובה על דבריך תימצא באתר שלי "מדע וטבע" שתוכל להגיע אליו ע"י לחיצה על שמי בכותרת תגובתי זו

14. לאיציק, אם לא שמעת, מתארגנת הפגנת ענק של חרדים בהרי שוויץ לבושים מכנסיים קצרים ותוקעים בשופרות הרים יודל. הם גם מתכוונים להשליך חיתולי פרות מלאים בקקי פרות.

15. לאיש קש שלום. גם אני קראתי את הספר הנ”ל וזה לא נכון. הוא לא טוען שתאוריית החומר האפל הופרכה. לא ברור לי מאין לקחת את זה.

16. יהודה שלום
    קראתי בעניין רב על התיאוריה של המסה האפילה שאינה קיימת בעצם
    ונובעת ממשוואות ניוטון שצריכות תיקון, אבל בספר “יקומים מקבילים” של מיצ’יו קאקו
    הוא טוען בתיאוריה זו הופרכה ב-2004 ע”י “סקר השמיים של סלואן”. אתה יודע משהו על זה?

17. לאיציק
    שלא לדבר על כך שעומדים להריץ את הפרוטונים דווקא בשבת קודשינו.
    אבל, עוד חזון למועד וייתכן שלא יהיה כלום מלבד קולות קטנים של חריקות. בכל זאת קשה יהיה להזיז כמה פרוטונים שכבר למעלה משנה חשבו שהיגיעו למנוחה ולנחלה.
    כמו כן בל נישכח שרוב הסיכויים שבתקופה זו התנחלו במתקן חרקים שונים ועכברים שוויצרים שלא לדבר על קיניי ציפורים.
    אני מאמין שבסופו של דבר המתקן ימלא תפקיד למחקר אבולוציוני באוירה ייחודית של קרינה אלקטרו מגנטית וזה לא דבר של מה בכך.
    מציע שהייצורים החדשים יקבלו את הסיומת סרנוס לדוגמא מקקוס סרנוס
    מה שהכי מצחיק שהם טוענים שעלות התיקונים היא כשלושים מיליון דולר וזאת שטות לחלוטין כי רק ההמתנה של שנה פלוס להפעלת גוף שהושקעו בו עשרה מיליארד דולר שיש לו תוכלת חיים של עשר שנים מינוס פלוס ועוד ריבית ועוד משכורת של אלפיי עובדים שווה להערכתי כמיליארד דולר אם לא יותר!
    אז שבת שלום וזה לא הוגן שאני מזלזל באנשים שס"ה משתדלים כל כך- קרוב לוודאי שהקינאה מדברת מגרוני וגם אולי הפחד שבכל תיתגלה הוכחה לקיום המסה האפלה שנואת נפשי.
    ונזכה לראות בביאת המשיח ובגילוי ההיגז בוזון, ווינגז או מה שלא יהיה.
    אני מאמין שהמשיח יגיע קודם

שלא לדבר על זה שהם הולכים להפעיל אותו בשבת.
    החרדים בשוויץ יודעים על זה ?
    לא מתארגנת איזה הפגנת שבת באלפים ?

19. אני מציע שמפעיליי המאיץ יתחילו בקטן.
    קודם כל שיקחו תרנגול לכפרות נגד כל מיני עופות שעלולים להפיל קרואסונים על המאיץ.
    אחר כך שישימו פרסה בכניסה ואולי גם מזוזה
    אחר כך אני מציע להריץ את הפרוטונים מסביב למאיץ על אופניים או קורקונט ולא לשכוח מנוחה בדרך ליתר ביטחון.
    רק בשלב אחרון להריץ אותו על באמת ורצוי רק בשנת 2012 כדי שיהיה את מי להאשים- נוסטרדמוס, מאיה או סתם את היהודים.
    חוץ מזה, אני באמת מחזיק להם אצבעות
    בחיוך

20. אני חושב שיש מוליכי על בטמפ’ גבוהות יותר מאשר קרוב מאוד לאפס המוחלט. לא זכור לי בדיוק מי בדיוק הוא האלמנט שהופך למוליך על בטמפ גבוהות יותר, אבל אני כמעט בטוח שיש כזה בסביבות 200 מעלות קלוין. כנראה שיש משמעות גם למי הוא המוליך.

21. תארו לכם שימציאו מוליך על בטמפרטורת החדר.
    מכמה עשרות ומאות טונות של ציוד אפשר יהיה להפטר במתקן הזה. שלא לדבר על השקעת האנרגיה בקירור ההליום וההליום עצמו שאפשר יהיה לשחרר אותו לחופשי בטבע.
    אז איפה עומד היום העניין של מוליכי על בטמפרטורת החדר ?

22. יופי אני כול כך מתרגש לדעת מה יהיו הממצאים של החקר הזה כאשר יופעל המאיץ וככול הניתן יוביל לעולם חדש של חקר מדע החלל!!!!