כיבוי שרפות בלי מים – ועם קצת חשמל

כבאים מכבים שריפה בקנדה. מתוך ויקיפדיה

מדענים חשפו תגלית שעשויה להוות את הבסיס לזן חדש של התקנים לכיבוי שריפות ללא מים או חומר כלשהו, אלא באמצעות זרמים חשמליים. דרך זו עשויה להגן על מכשירים וחפצים הרגישים למים, כניירת ומחשבים.

הדיווח הגיע מהמפגש הלאומי ה- 241 של האגודה הכימית האמריקאית. החוקרים עשו שימוש בעובדה הידועה כבר מזה מאתיים שנים, שחשמל יכול להשפיע על צורתן של להבות, לגרום להן להתעוות, להתפתל להבהב ואפילו להיכבות.

החוקרים חיברו מגבר חשמלי רב-עוצמה לגשוש בצורת מטה ארוך, וירו בעזרת ההתקן ‘קרניים חשמליות’ לכיוונה של להבה בגובה של יותר משלושים סנטימטר. הלהבה נכבתה באופן כמעט מיידי. הניסוי חזר על עצמו שוב ושוב בהצלחה.

ההתקן עצמו מבוסס על מגבר של 600 וואט, או בערך אותו כוח שדורשת מערכת סטריאו חזקה במיוחד ברכב. החוקרים מאמינים שניתן להשתמש גם במקור כוח עם עשירית מההספק להשגת תוצאות דומות של כיבוי להבות. כלי זה עשוי להתאים במיוחד למכבי האש, מכיוון שהם לא יהיו חייבים להיות מחוברים לאספקת מים באופן מתמיד.

מנגנון הפעולה של המכשיר עדיין אינו מובן, והחשד הוא שמדובר במספר השפעות מורכבות המתרחשות בו-זמנית. אחד הגורמים הוא כנראה ההשפעה החשמלית על חלקיקי הפחמן, או פיח, המיוצרים בלהבה ויכולים להגיב בקלות למטען החשמלי ולהשפיע על יציבות הלהבה.

המערכת לא תתאים, כנראה, לכיבוי שריפות יער גדולות, אך היא עשויה להתאים במיוחד לכיבוי שריפות במבנים סגורים, כמשאיות משוריינות, מטוסים וצוללות. לראיה, פרויקט המחקר מומן על-ידי דארפה ומחלקת האנרגיה של ארצות-הברית.

1. לעירן אני חושב שאתה חוצפן ועלוב נפש צורת ההתבטאות שלך כלפי אדם שסיכנה את חייה וכתוצאה מכך שילמה בחייה
    אם הגברת אהובה היתה מצילה חיים אז היית כותב אחרת שמגיע לה צל”ש(למרות שכבר קיבלה במותה)
    בזכות האנשים שמקריבים את חייהם (וכן לא כל דבר מצירך מחשבה לעומק פרט לדבריך )
    תוך סיכון חייהם יש לך את היכולת לכתוב את השטויות שלך
    אני חושב שמגיע כאן התנצלות רבתית במיוחד למשפחתה
    חשוב לפני שאתה כותב

2. היום יש לכבאים מגבלות רבות בגורדי ששחקים, הפתרון יכול לעזור לפתח “כלים נוספים” בהם יוכלו להשתמש במקומות מאוד גבוהים. ואולי בעתיד יפותחו מערכות אוטומטיות שיותקנו בכל בניין.

3. אם הטמבלית אהובה ז”ל לא הייתה עוקפת מחסומים ומתעלמת מהכבאים שבורחים אחורה מהאיזור וחושבת שהיא באיזה סרט אקשן של הוליווד שכולם יוצאים בנס
    אז האוטובוס הפלא ופלא לא היה עולה באש…

בכל מקרה אש ברמה כזו בוערת מאוד מהר ומאוד חם …ברגע שאחזה בהם האש לא היה שום סיכוי ..שלא נדבר על אלה שברחו לואדי

4. התמונה המוגדלת חסרת ערך לעניין הכתבה.
    היה נחמד לראות תמונה של הניסוי המדובר.

5. פרופ ערן שר מאוניברסיטת בן-גוריון גילה את העיניין לפניי 15 שנה ועסק בכמה ניסויים בנושא,