סיקור מקיף

התעשייה האווירית: נעמוד לרשותה של חברת חלל תקשורת * מקווים שהמדינה תפעל למען שימור הידע

התעשייה האווירית היא זו שבנתה את הלוויין בעלות של 200 מיליון דולרים

בדיקת אנטנות בלוויין עמוס 6 במתקני התעשייה האווירית. צילום יח"צ, ארכיון
בדיקת אנטנות בלוויין עמוס 6 במתקני התעשייה האווירית. צילום יח”צ, ארכיון

התעשייה האווירית, החברה שבנתה את לוויין התקשורת עמוס 6 שהתפוצץ היום על המשגר שלו בכן השיגור של חברת SpaceX בכף קנוורל שבפלורידה  פרסמה תגובה ראשונה בעקבות הפיצוץ בו אבד הלווין עמוס 6:

“לווין התקשורת עמוס 6 הינו הגדול והמתקדם שנבנה אי פעם במדינת ישראל,  ע”י התעשייה האווירית עבור חברת חלל.  בניית הלווין הסתיימה זה מכבר והוא הועבר לאתר השיגור לטובת שילוב עם המשגר של חברת SpaceX עימה התקשרה חברת חלל. צר לנו על אובדנו של הלווין עקב תקלה המשגר של SpaceX ואנו עומדים לשירותה של חברת חלל בכל עניין. תחום לווינות התקשורת הינו אסטרטגי עבור התעשייה האווירית ועבור מדינת ישראל ואנו מקווים כי המדינה תמשיך לפעול לטובת שימור הידע בתחום והמשך ייצורם של לווייני תקשורת ישראלים.”

פרשת דרכים

היום לא נשמעו התבטאויות של אנשי התעשייה האווירית, אך כבר שנים שהם מזהירים מפני התלות של התעשייה האווירית בלקוח יחיד, הרבה לפני הפיצוץ.

עסקת רכישת קיבולת האינטרנט הלוויין עמוס 6 הנבנה כעת בתעשיה האווירית עבור חברת חלל תקשורת על ידי פייסבוק, מעידה על יכולת ייצור הלווינים בישראל – אך זו עדיין בסכנת סגירה. עתיד תעשיית הלוויינים הישראלים לוטה בערפל.” כך אומר בראיון לאתר הידען עופר דורון, מנכ”ל מפעל מבת חלל של התעשייה האווירית “ממשלות אירופה וממשלת ארה”ב משקיעים הון עתק בפיתוח לוויני תקשורת שאחר כך משמשים את המפעילים שלהם, מדינת ישראל ממש לא משקיעה המצב מאוד קשה עד כדי העמדה בספק של היכולת הזו. אני מקווה שנצליח לצאת לדרך בתקופה הקרובה עם עמוס 7. אם לא, יהיה קושי מאוד גדול לשמר את היכולת לייצר לווינים. מבחינה זו, החדשות של רכישת קיבולת האינטרנט של עמוס 6 הן חדשות טובות אבל למרות זאת, מרחף מעלינו צל גדול של סגירת היכולת אנחנו בהחלט על פרשת דרכים.”

דברים דומים אמר דורון גם בכנס החלל השנתי ע”ש אילן רמון בינואר 2016 “גם את התקציב הקטן של סוכנות החלל הישראלית אנחנו לא מצליחים לממש. אנחנו צריכים למנף את ההישגים הכבירים של תוכניות החלל הצבאיות ליישומים אזרחיים ושהתקציבים יסייעו לשימוש הכפול. ללא מנגנון היתרים אזרחי, כמקובל בעולם, זה פשוט לא יעבוד. אי אפשר לעשות חלל אזרחי ללא היתרים.”

ידיעות קודמות בנושא באתר הידען:

7 תגובות

  1. ל”שם כלשהוא”:

    א. אם אתה חושב שישראל יכולה לפתח משגר לווינים חסין לתקלות, אתה נאיבי. די בטיעון הזה כדי לסגור את הדיון.

    ב. ארה”ב משגרת לווינים מהחוף המזרחי שלה, כדי שהמסלול של הטיל יעבור מעל לאוקיינוס, מה שמבטיח שבמקרה של תקלה, הטיל יפול לים, במקום על עיר. לישראל יש רק חוף מערבי, שהופך את שיגור לוויני הריגול לדבר יותר מסובך ממה שאתה חושב.

    מובן שעדיין אפשר לשגר בכיוון ההפוך, אבל למען בטחונם של תושבי יבנה, רחובות, וירושלים, עדיף שלא יעשו את זה, שלא לדבר על התקרית הדיפלומטית במקרה שהטיל מתרסק בירדן.

  2. גם החללית הישראלית שתשוגר ב2017 לירח בסכנה!כי אי אפשר לסמוך על USA!

  3. זה פספוס שישראל לא השכילה לפתח משגר לווינים למסלול גאוסטציונרי ולשגר את לוויני עמוס בעצמה. צריך חברה ממשלתית שתתפעל אותם לא חברה פרטית כמו חלל שאפשר בוקר אחד למכור לסינים. לווין תקשורת ישראלי בחלל זה צריך להיות חלק מתפיסת הביטחון הלאומי שלנו, הפקרנו את תחום החלל ותעשיית החלל הישראלית מסתכמת בלוויני עמוס של תע”א, כמו בלי להתחשב בתעשיית החלל הצבאית שכוללת את אופק ומשגר “שביט”. אבל זה עדיין תעשייה זעירה שהחלק האזרחי שלה מאיים להיעלם. זה ידוע שהממשלות האחרונות לא מצטיינות בחשיבה לטווח ארוך אבל אפשר לדרוש מהם לפחות לשמר רכיבים שחיוניים לביטחון שלנו.

  4. האמריקאים מזלזלים בחיי ישראלים וברכוש ישראלי.זה לא מקרה שאילן רמון זכרו לברכה,והלווין הכי יקר של ישראל התרסקו שם!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.