עכברים רוסים חזרו מהחלל אחרי חודש, הגרבילים לא שרדו את המסע

הציוד של Bion-M הוכן לשיגור. צילום: סוכנות החלל הרוסית רוסקוסמוס.

Bion-M – לווין קטן ובו גרבילים, לטאות, עכברים ובעלי חיים אחרים זב כמתוכנן לכדור הארץ ביום ראשון 19 במאי 2013. ואולם לא כל חברי הצוות שרדו את המסע.
“זו הפעם הראשונה שבה בעלי חיים הושמו בחלל לבדם במשך זמן כה רב,” אומר ולדימיר סיצ’וב מהאקדמיה הרוסית למדעים, מחצית מ-45 העכברים קיפחו את חייהם במהלך המסע, דבר שהיה צפוי. לעומתם כל שמונת הגרבילים מתו בגלל תקלה בציוד, הוסיף.
הציוד של Bion-M הוכן לשיגור. צילום: סוכנות החלל הרוסית רוסקוסמוס.

עדיין, המדענים צופים לנתח את הנתונים מתוך מחשבי המשימה ואלו צפויים לסייע להם להבין טוב יותר את ההשפעה של מיקרו כבידה על יצורים ביולוגיים, דבר שיהיה לו השלכות על מסעות מאוישים ארוכים כגון מסע למאדים.

מיקרוכבידה גורמת לבעיות בכמה מערכות אנושיות, כפי שתיאר האסטרונאוט כריס הדפילד שחזר בשבוע שעבר מתחנת החלל הבינלאומית. העצמות מאבדות סידן, השרירים מתכווצים וישנם שינויים בלחץ הדם ואפילו בעיניים. לטוס לחלל זה כמו לחוות הזדקנות בהילוך מואץ (אף כי למרבה המזל ההשפעות ברובן הפיכות).

האסטרונאוטים בתחנה מתאמנים שעתיים ביום בממוצע כדי להלחם נגד השפעות המיקרו כבידה. צילום: נאס”א.
“הידע שנאסף בשימוש בבעלי חיים חושף את המנגנונים הבסיסים של התאמה לטיסות חלל” מצוטטת נאס”א באתר האינטרנט של המשימה. “ידע כזה מספק תובנה אודות הפוטנציאל למיתון הסיכונים בטיסות מאוישות ארוכות בחלל ומקנה גישות חדשות לפתרון בעיות ביו-רפואיות על כדור הארץ.”

סמליל משימת BION-M, של סוכנות החלל הרוסית, 2013

לפני מסע Bion-M לחלל, מרבית המחקרים על עכברים בוצעו רק במהלך טיסות מעבורת שהיו במסלול לכל היותר שבועיים. המשימה הנוכחית בת שלושים הימים הכפילה את אורכן של משימות קודמות ואיפשרה גם שימוש בטכנולוגיות חדשות לתועלת המדע, אומרים בנאס”א שהיתה גם היא שותפה למשימה.

חוקרי נאס”א חקרו את המנגנונים התאיים האחראים לשינויים המהירים המתרחשים ברקמות ובהתפתחות התאים בעכברים במהלך בטיסות החלל, לרבות השרירים, העצמות, המערכת הקרדיו ואסקולרית וכן מערכת הרביה. בגרבילים נבדקו השפעת תנאי החלל על התנהגותם. בעתיד יבדקו גם שאלות כמו השפעת הקרינה על הגוף והאם נכון מבחינה אתית לגדל ילדים בחלל.

עדיין, זה לא השפיע על אלפי אנשים שנרשמו לתוכנית ריאליטי שבמסגרתה יוטסו בני אדם למאדים ע”י חברת מארס וואן – וישארו לחיות שם במושבה, בלא יכולת לשוב לכדור הארץ – אם אכן התוכנית תצא לפועל, אבל על כך בהזדמנות אחרת.

1. אני יכול להציע שמות לתוכנית ריאלטי שתושיב אנשים במושבת חלל בלי אפשרות לחזור. Bb