איך נוצרים הצדפים?

רקמת מעטפת הצמודה לתחתית הקונכייה מפרישה את החלבונים והמינרלים היוצרים את הקונכייה והצדפים – השונים מהמבנים המאפיינים את בעלי-החיים בדרך כלל

מאט קולינס, סיינטיפיק אמריקן
כיצד נוצרים צדפים וקונכיות?

פרנסיס הורן, ביולוג באוניברסיטה של מדינת טקסס, מספק תשובה:

קונכיות, שהן השלד החיצוני של צדפות, שבלולים ורכיכות רבות אחרות, אינן עשויות מתאים כפי שעשויים מבנים המאפיינים בדרך כלל בעלי חיים. הן מורכבות בעיקר מסידן פחמתי בתוספת כמות קטנה של חלבון – לרוב, פחות מ-2%.

רקמת מעטפת הצמודה לתחתית הקונכייה מפרישה את החלבונים והמינרלים היוצרים את הקונכייה. ראשית כול, נוצרת שכבה נטולת סידן של קונכיולין – חלבון וכיטין, פולימר שמופק באופן טבעי ומשמש לחיזוק. לאחר מכן מגיעה שכבה הבנויה ממנסרות עשירות בסידן, ואחריה השכבה הפנינתית הסופית. התהליך מקביל להנחה של יסודות פלדה (החלבון) ויציקת בטון (מינרל) עליהם.

שלא כעצמות של בעלי חיים יבשתיים, כגון בני אדם, הצומחות יחד עם הגוף הגדל, חלזונות וצדפות צריכים להגדיל ולהרחיב בהדרגה את הקונכיות שלהם על ידי הוספת חומר חדש בשוליים. החלק החדש ביותר בקונכיית החילזון, לדוגמה, ממוקם סביב הפתח שממנו מגיח היצור החי, והשוליים החיצוניים של מעטפת החילזון מוסיפים ובונים את הקונכייה מסביב לפתח הזה.

1. יש לי סירה ואחת לחודש אני נאלץ לצלול ולנקות את תחתית הסירה היא מתמלאת בצדפים קטנים הגורמים להאטת מהירות השייט למרות שלא מזמן בהספנה בוצע צבע אנטי פאולינג חדש . אשמח לקבל הצעות עניניות למניעה וטיפול בנושא.

2. אני עושה ארצה על זה בגלל חברה שלי היא מאוד אוהבת צדפים

3. בטח אלוהים כאילו מי אם לא הוא ?
    זה משעשע, אתר של מדע עם טוקבקים של חשיבה של בן 4

4. מעניין,
    האם מישהו מכיר את התהליך קצת יותר לעומק?
    האם החלבונים שמשקיע בעל החיים פעילים בשעות הראשונות או לפחות ברגעים הראשונים ובכך סופחים יוני סידן? או שתפקיד החלבונים הוא מבני בלבד ומסיבה לא ברורה שוקע הגיר עלייהם?
    באלמוגים למשל יש השקעה אקטיבית של גיר, למיטב הבנתי וזאת ע"י השקעת סידן תוך העלאת הבסיסיות של הסביבה. אשמח אם מישהו יוכל להאיר את עיני בנושא.