שוחזרה גולגולת של קוף דמוי אדם, שנחשב לחוליה החסרה באבולוציה האנושית

חבל האדאר שבאתיופיה הוא מכרה זהב עבור ארכיאולוגים שחוקרים את התפתחות האדם. בחפירות שנערכו באזור בשנת 1978 נחשפה אחת התגליות הדרמטיות ביותר בארכיאולוגיה של האבולוציה האנושית: שרידים מהשלד המפורסם של ''לוסי'', נקבת קוף-אדם שחיה לפני 3.18 מיליון שנה.

לוסי היתה קוף-אדם מסוג אוסטרלופיתקוס אפרנזיס, מהיצורים הקדומים שחיו לפני 3 עד 3.6 מיליון שנה, ונחשבים לחוליה החסרה בתהליך ההתפתחות מהקוף לאדם. הגולגולת השלמה של לוסי לא נמצאה מעולם, כך שהמדענים נותרו ללא החלק החשוב ביותר בפאזל. אך עבודת מחקר ארוכה ומקיפה שנערכה באותו אזור הביאה לחשיפת הממצא המבוקש – שרידי שלד, כולל גולגולת, של בןמינה של לוסי.

השרידים המאובנים שוחזרו לגולגולת שלמה עלידי עורך המחקר, פרופ' יואל רק, מהחוג לאנטומיה של האדם בבית-הספר לרפואה באוניברסיטת תל-אביב. חוקרים נוספים סיפקו ניתוחים לגבי נפח המוח של היצור ומערכת השיניים שלו, דבר שסייע לשחזר את הגולגולת ולהסיק לגבי תפריט המזון שלו. בימים אלה יצא לאור בארצות הברית ספר חדש בשם ''הגולגולת'', המתאר את פרטי התגלית החשובה הזאת. הספר, שנכתב על-ידי המדען הישראלי ועמיתיו מאוניברסיטת אריזונה, פרופ' ויליאם קימבל ו דונלד ג' והנסון, הוא ללא ספק המסמך המעמיק והמפורט ביותר על האנטומיה של אותו יצור.

לדברי פרופ' רק, הידע הזה הכרחי להבנת הדרך שבה התפתח האדם מהקוף כמו גם להבנת הסיבות להתפתחות הזאת. ניתן ללמוד ממנו מתי, היכן ומדוע חלו תפניות וסטיות בקו ההתפתחות הרציף של האדם, עם הופעת ''מינים צדדיים'' שונים. ''הגולגולת תואמת במלואה את הניבוי של דארווין בדבר מוצא האדם'', מדגיש פרופ' רק.

ידען האבולוציה – עליית האדם