שיטה ירוקה להכנת פרופילן אוקסיד מננו-צברי כסף

מדענים מהמעבדה הלאומית Argonne של משרד האנרגיה בארה”ב זיהו משפחה חדשה של זרזים מבוססי-כסף להפקת הכימיקל החשוב בתעשייה פרופילן אוקסיד, שהינם הן ידידותיים לסביבה והן זולים יותר.

מפתחי השיטה במעבדת ארגון
“לייצור של פרופילן אוקסיד מתלווה כמות משמעותית של תוצרי-לוואי שהינם מזיקים לסביבה, בכללם חומרי-פסולת מוכלרים או כאלה המכילים קבוצה פראוקסיקרבוכסילית,” אמר הכימאי Stefan Vajda העובד במעבדה. “גילינו ננו-צברים של כסף המשמשים כזרזים לייצור כימיקל זה תוך קבלת תוצרי-לוואי מועטים בטמפרטורות נמוכות.”

הכימיקל פרופילן אוקסיד (הערך בוויקיפדיה) משמש באופן שכיח בייצור של פלסטיק ופרופילן גליקולים לצבעים, תכשירי-ניקוי ביתיים ונוזלי-בלמים ברכבים.

חלקיקי כסף גדולים משמשים להכנת פרופילן אוקסיד מפרופילן, אולם התהליך סובל מרמות בררנות וניצולת נמוכות, תוך קבלת כמות גדולה של פחמן דו-חמצני כתוצר-לוואי. החוקרים גילו כי ננו-צברים של כסף, המכילים שלושה אטומים או יותר, שגודלם עד כדי 3.5 ננומטרים, הינם זרזים פעילים ובררניים מאוד לייצור פרופילן אוקסיד.

בשלב הבא, החוקרים בנו מודל של המנגנון העומד מאחרי פעילותם הכה יעילה של ננו-צברים אלו. הם גילו כי המבנה האלקטרוני המסוים של זרזי הכסף הוא הגורם המניע לבררנות של ננו-צברים אלו.

“פרופילן אוקסיד הינו אבן בניין בהכנה של כימיקלים תעשייתיים אחדים אחרים, אולם השיטות הקיימות להפקתו אינן כה יעילות,” מסביר החוקר הראשי.

“ממצאי המחקר פותחים פרק חדש בתחום של כסף כזרז לאפוקסידציה של פרופן,” מציינים החוקרים. ממצאי המחקר פורסמו בכתב-העת המדעי Science.