עידן הגיגנטוזאורוס

מכה קשה לטירנוזאורוס רקס. מאובנים שהתגלו באחרונה באמריקה הדרומית חשפו שרידי חיה שעשויה להיות הדינוזאור אוכל הבשר הגדול ביותר שהתגלה עד כה, כך דיווחו מדענים בגיליון האחרון של כתב העת “. “Nature

המדענים מעריכים שאורכו של הדינוזאור, שדומה לטירנוזאורוס רקס, היה 13-12 מטר ומשקלו 8-6 טונות. הוא שוטט בערבה שהיום היא ארגנטינה, ותר אחר מזון שלעס בשיניו הארוכות והמשוננות.

לדברי ד”ר רודולפו קוריה, מחבר הדו”ח ופלאונטולוג במוזיאון כרמן פינס בנקן שבארגנטינה, הדינוזאור חי לפני כ-100 מיליון שנה, כ-30 מיליון שנה לפני הופעתו של טירנוזאורוס רקס, אך היה קצת יותר ארוך וכבד. נראה כי הוא שקל שלושה טונות יותר, אומר קוריה.

את המאובנים גילה רובן קארוליני, מכונאי שתחביבו חיפוש עצמות דינוזאורים, והדינוזאור הענקי זכה לכינוי גיגנטוזאורוס קארוליני. המדענים גילו רק כ-%70 מהשלד של הדינוזאור. לדברי קוריה, ללא שלד שלם אפשר רק להעריך מה היה גודלה המדויק של החיה. עם זאת, ברור כי הדינוזאור רץ על רגליו האחוריות, וקרוב לוודאי שהיו לו זרועות קטנות. עדיין לא ברור ממה ניזון בסביבתו, הדומה לסוואנה אפריקאית.

למרות הדמיון הכללי לטירנוזאורוס רקס, הגיגנטוזאורוס לא היה קרוב משפחה שלו. שתי החיות צצו בנפרד במקומות שונים, בזמן ובמרחב שבו היו גומחות אקולוגיות לטורפי בשר ענקיים, אומר קוריה. טירנוזאורוס רקס חי בצפון אמריקה, בזמנים שבהם לא היה אליה גשר יבשתי מדרום אמריקה שיכול היה לאפשר לגיגנטוזאורוס או לצאצאיו לעבור צפונה ולהפוך לאבות אבותיו של טירנוזאורוס רקס.

ג'ק הורנר, אוצר לפלאונטולוגיה במוזיאון של הרי הרוקי במונטנה, אומר שהשוואת גודלם של הגיגנטוזאורוס וטירנוזאורוס רקס מסוכנת, משום שדינוזאורים גדלו ללא הרף עד יום מותם. לכן אין תשובה ברורה לשאלה מה היה גודלו של טירנוזאורוס רקס, וההערכות נעות בין 12 ל-15 מטר. מאובנים של דינוזאור אוכל בשר מצפון אמריקה מרמזים על קיומה של חיה נוספת, גדולה מטירנוזאורוס רקס, אומר הורנר, אבל בינתיים לא התפרסמו תוצאות הבדיקה של עצמות אלה. ובכל מקרה, יותר מהגודל תהיה חשובה הקביעה אם הגיגנטוזאורוס היה צייד, או שהסתפק בטריפת נבלות.
ניו-יורק טיימס (“הארץ” 24/10/94) – אתר הידען היה חלק מפורטל IOL עד שנת 2002.