מטר הפרסאידים: הלילה ומחר השיאים – הזדמנות ללמוד מהו מטר מטאורים

שיא המטאורים לא ייראה מישראל, אך יהיו מספיק מטאורים לצפיה הלילה (בין ד' לה'). הירח עלול להפריע

פרסאיד שצולם ע''י חוקרים מאוניברסיטת בון בגרמניה בשנת 1993. מתוך אתר נאס''א

עוד זבוב נמחץ בחלון הקדמי של המכונית. כל מי שנהג בדרכים כפריות ראה את ההתרחשות. מכונית נעה במהירות, ענן של חרקים מעופפים ובלגן אחד גדול.

בפעם הבאה שזה יקרה לכם, במקום רק לצאת ולנקות את השמשה, חשבו על ניסוי זה כשיעור אסטרונומיה. המכונית היא כדור הארץ. הזבובים הם רסיסים קטנים של אבק שביטים. הבלגן על החלון הקדמי – אלו המטאורים שרואים במטר.

כדור הארץ, כמו מכונית הנעה במהירות סביב השמש שואב כל דבר שנקרא בדרכו. אין אמנם חרקים בחלל (האחרון שטען שיש היה וליקובסקי שהסביר בכך את מכת השחין, א.ב.), אך ישנם מטאורידים רבים, גרגרים קטנים של אבק שנפלט משביטים ואסטרואידים. הם פוגעים באטמוספירה של כדור הארץ ומיד מתפרקים בהבהקי אש –מטאורים.

השבוע מטאורים רבים יופיעו מעל חצי הכדור הצפוני, כאשר כוכב הלכת שלנו עושה דרכו בתוך ענן האבק שנוצר בידי השביט המחזורי סוויפט טאטל. מדובר במטר הפרסאידים השנתי ששיאו ב-11 וב-12 באוגוסט.

בדיוק כמו שחרקים נוטים להצטבר על החלון הקדמי ועל מכסה המנוע של המכונית, הפרסאידים מתרכזים להם בחזית החלון הקדמי של כדור הארץ. האטמוספירה המגינה עלינו מרוח השמש ומאבק שביטים בדיוק כמו שהחלון הקדמי מגן על הנוסעים מהרוח, הגשם והחרקים. החלון הקדמי של כדור הארץ אלו השמים בשעות שלפני עלות השחר. כדור הארץ מקיף את השמש כשצד השחר תחילה, ואז הוא גורף את כל מה שנמצא בצד זה של מסלולו. זו הסיבה שהזמן הטוב ביותר לראות את הפרסאידים הוא לפני הזריחה.

זמן טוב לצפיה יהיה הלילה (למי שקורא כתבה זו עם עלייתה, ב-03:00, מוטב שייצא מיד). ניתן יהיה לראות עשרות מטאורים למרות זוהרו של הירח שמראה כעת 66% מפניו.

גם החלונות הצדדיים משמאל ומימין מספיק טובים. חלונות אלה לא קולטים רחרקים רבים, אך במעטים שהם אוספים כדאי לצפות. לחרקים אלה יש זווית איטית הם משאירים מאחוריהם סימנים ארוכים וצבעוניים. כך גם המצב באשר למטאורים. כאשר קבוצת פרסאוס (המקור של הפרסאידים) נמצאת נמוך מעל האופק, זרם המטאורים משם יפגע בחלק העליון של אטמוספירת כדור הארץ, כמו זבובים הפוגעים בחלונות הצדדיים של המכוניות. האסטרונומים מכנים מטאורים אלה כלוחכי ארץ Earthgrazers והם נוטים להיות ארוכים וצבעוניים.

מטאוריטים אלה לא מגיעים בכמויות גדולות. הגיאומטריה המיוחדת הנדרשת ליצור אותם גורמת למספר הנמוך, אך גם אחד או שניים מספיקים. מטאור לוכך ארץ הוא זה שתרצו לראות ותזכרו כל ימי חייכם.

1. גם אנחנו חשבנו על תל גזר. לא הכי קרוב לתל אביב, אבל אפשרי להגיע
    מצפה הכוכבים בגבעתיים סגור לגמרי היום. מעניין אם אפשר לראות שם טוב (זה מקום גבוהה אבל לא נרא לי חשוך במיוחד).
    איפה עוד יש מקומות טובים שקל להגיע לשם (גם למי שלא מכיר את האזור) בקרבת תל אביב?

2. היה מאוד מאוד יפה אנחנו גרים בצפון וכל החברים יצאנו ליער עד 4 בבוקר ..
    והיו כמו ענקיים לגרמי שנשרפו מולנו ..

3. מישהו יודע אם אפשר לראות את מטר המטאורים גם בארה"ב (מרכז) ?
    ואם כן, באיזו שעה ?

4. תודה על הכתבה המעניינת.
    תיקון קטן בעברית בסוף – "כל ימי חייכם" במקום "כל ימי כייכם".

5. כתבה מעניינת.

שתי שגיאות כתיב צורמות:
    "נושאים" צריך להיות "נוסעים" בפסקה החמישית.
    "כייכם" צריך להיות "חייכם" במילה האחרונה בכתבה.

6. הכתבה מעניינת מאד בעיני. מטאפורה של מכונית מאד עזרה להמחשת תהליכים כה רחוקים וקשים להבנה.
    החכמתי, תודה

7. משאלה ‘נגמרת’ כשהיא מתממשת ולא כשביקשנו אותה :-). לחליפין, כשתגיעו לסוף המשאלות בשדה בוקר תתחילו מחדש באלה שעדיין לא הוגשמו (כמו שלום עולמי ומין חופשי).

8. מטר מטאורים זה דבר חביב, אבל אצלנו בשדה בוקר אפשר לראות כל יום מטאורים כמעט. אין פעם שתשכב על הצוק מחוץ לאורות הישוב ותתבונן בשמיים זרועי הכוכבים, שלא תתקל בכוכב נופל. המון. כל הזמן. עוד מעת ונגמרות לנו המשאלות…