דמות חדשה לעדשה – שטוחה כמו לביבה / פּראצ’י פּאטֵל

צילום מיקרוסקופי של עדשה שטוחה. קרדיט: פטריס ג'נב, פדריקו קפאסו ופרנצסקו אייטה, Harvard SEAS
צילום מיקרוסקופי של עדשה שטוחה. קרדיט: פטריס ג’נב, פדריקו קפאסו ופרנצסקו אייטה, Harvard SEAS

עדשות אופטיות קיבלו את שמן בזכות דמיונן לצורתן העגלגלה קמעה של עדשים לאכילה. אבל ייתכן שבעתיד מצלמות ימקדו אור בעזרת עדשות שטוחות. פיזיקאים משיגים התקדמות ניכרת בפיתוחן של עדשות מישוריות שיכולות לפזר ולכופף קרני אור בלי שום תפיחה.

רבים מאתנו חולמים על טלפונים ניידים שנוכל לקפל או לתחוב לתוך הארנק. ואכן, חוקרים הגיעו לפריצות דרך ביצירת מעגלים חשמליים גמישים, סוללות גמישות ומסכים גמישים. אבל עדשת המצלמה במכשירים הסלולריים היא בעלת עובי של כמה מילימטרים ולכן עומדת כאבן נגף בדרך לטלפונים ניידים גמישים. הדבר נכון בייחוד במקרים שבהם הכרחי להשתמש בעדשות מתקנות עבות כדי להתגבר על פגמים שגורמים לתמונות מטושטשות.
ב-2012 התרחש זינוק קדימה בתחום כשהפיזיקאי והמהנדס פדריקו קפאסו ושותפיו באוניברסיטת הרווארד הציגו מודל ראשוני של עדשה שטוחה ודקה ביותר. אף על פי שאינו עקמומי, שבב הזכוכית הזה יכול למקד אור באמצעות רכסים מיקרוסקופיים המסודרים עליו בצפיפות ובאופן מדויק כך שיכופפו גלי אור לכיוונים שחושבו מראש (ראו צילום). הבעיה בעדשה הזאת הייתה שהיא פעלה רק באורך גל יחיד של צבע יחיד ואפילו בזה לא דייקה.

הגרסה המעודכנת יותר של העדשה השטוחה, שפורסמה בפברואר 2015 במהדורה המקוונת של כתב העת Science, היא כבר הרבה יותר מהוכחת היתכנות: היא ממקדת באופן מושלם אור אדום, ירוק וכחול, ששילוב שלהם, כידוע, יכול ליצור תמונות בכל צבע. מאז יצרה כבר קבוצת החוקרים אב-טיפוס גדול יותר שלדברי קפאסו, “פועל בדיוק כפי שצפינו.”

עדשות כאלה יוכלו להקטין את גודלו של ציוד צילום, מיקרוסקופים וטלסקופים ואף להפחית את מחירם. ייתכן אפילו שבעתיד יהיה אפשר להדפיס את העדשות האלה על פלסטיק גמיש לשימוש בהתקנים דקים ניתנים לקיפול. החוקרים עומדים בקשר עם גוגל ועם חברות טכנולוגיה אחרות. ברנרד קְרֶס, הארכיטקט האופטי הראשי בגוגל X [המיזם לטכנולוגיות מתקדמות של החברה – העורכים], אומר שעדשות שטוחות כאלה יוכלו לשמש לסוגים חדשים, קטני ממדים וקלים, של מסכים ומערכות דימות.

השאלה המתבקשת עתה היא, אם לעדשות כבר אין צורה של עדשים, אולי צריך להחליף להן את השם?

ה