סיקור מקיף

ניסוי של דיסני: תקליטור DVD שלא מחזירים

אולפני הסרטים, בניגוד לספריות, לא נהנים מקנסות על איחורים; EZ-D DVD שישווק בארה”ב מספטמבר מתכלה בתהליך כימי

התקליטור החדש, לפני חשיפה (אדום) ולאחר 48 שעות

לוס אנג'לס. “הסרט הוא עד יום חמישי בחצות”, הוא משפט מוכר לכל מי ששכר סרט בספריית וידיאו. המוכרים אמנם מקפידים להזכיר מתי להחזיר את הסרט לפני מסירת הקלטת או תקליטור הדי-וי-די, אך מתברר שלספריות דווקא לא אכפת אם המועד יפרח מזיכרונו של הלקוח: כשסרט חוזר באיחור, הלקוחות נקנסים בסכום שמכפיל לעתים את מחיר ההשכרה. הקנסות לא אהודים כמובן על הלקוחות, אך גם לא על אולפני הסרטים, שלא נהנים מכספי הקנס. כדי לעזור ללקוחות לעקוף את הקנסות – ובעיקר בניסיון למצוא דרכים חדשות להרוויח – מציעים ב”וולט דיסני” מוצר חדש: תקליטור די-וי-די מתכלה.

כאמור, קנסות על איחורים הם מרכיב משתלם בהכנסות של ספריות הווידיאו. לפי הערכות, מדובר ביותר מ-%10 מההכנסות על השכרת סרטים. עם זאת,
הקנסות כמעט לא משפיעים על האולפנים, שרווחיהם באים בעיקר ממכירת קלטות ותקליטורים לעסקים קמעונאיים. יחידת הווידיאו הביתי של “וולט דיסני” מקווה שהתקליטור החדש -, EZ-D DVD שישווק מספטמבר בקיוסקים ובתחנות דלק, יחולל מהפכה בשוק זה.

התקליטור, שמתכלה מעצמו אחרי 48 שעות, יימכר במחיר השכרת סרט בארה”ב – 7-5 דולרים. התקליטור יישאר אצל הלקוח גם בתום זמן “ההשכרה” (48 שעות), אך לאחר מועד זה הוא לא יוכל להמשיך ולצפות בסרט, מכיוון שהתקליטור יפסיק לעבוד. לפי המגזין הבריטי “ניו סיינס”, אפשר להאריך את פרק הזמן עד 60 שעות אחרי פתיחת העטיפה.

התקליטור מורכב מקו-פולימר מסוג “לקסאן” (שרף סינתטי שמשמש להכנת מוצרים שונים, בהם תקליטורים ומשקפיים), פרי פיתוח של “ג'נרל אלקטריק”. מרגע שהדיסק נפתח ונחשף, מתחיל השעון הכימי במבנה שלו לתקתק. הלקוח יכול לצפות בסרט שוב ושוב, אך כעבור 48 שעות הופך צבע התקליטור מאדום לשחור ומכשיר הדי-וי-די לא מסוגל לקרוא אותו יותר.

ב-1998 נכשל ניסיון להחדיר מוצר דומה לשוק, אך תומכי ה-EZ-D DVD מאמינים שהניסיון הנוכחי יצליח, בין השאר משום שהדי-וי-די נפוץ כיום יותר. בדיסני מקווים גם שמחיר המוצר יהיה קרוב מספיק למחיר השכרה חד-פעמית, וסומכים על כך שהלקוחות לא יוכלו לשלוט על הדחף לקנות מוצר זול וחד-פעמי.

דיסני מתכוונת לחרוג מהמקובל ולא למכור את התקליטורים בספריות; כך תוכל לוותר על המתווך ולשמור על מתח רווחים גבוה. במקביל, תנסה החברה להבטיח שמכירות המוצר לא יפגעו ברווחיה מהשכרה בספריות. התקליטורים המתכלים ייצאו לשוק רק שישה שבועות לאחר הגעת הסרט לספריות בפורמט רגיל, והם גם לא יכילו את התוספות הנלוות לסרט בתקליטור הרגיל.

רבים בהוליווד יעקבו בעניין אחר הניסיון למכור את ה-.EZ-D DVD שוק הווידיאו הביתי מהווה כ-%59 מהכנסות תעשיית הסרטים האמריקאית, שלפי חברת “”Adams Media Research מסתכמות בכ-17.4 מיליארד דולר בארה”ב. יו”ר דיסני, מייקל אייזנר, נשמע לפני חודש פסימי: “אני לא חושב שזה יעבוד”, אמר, “אני חושש שזה יחזור אלינו כמו בומרנג, אבל חייבים לנסות”.

תומכי התקליטור המתכלה אומרים שאייזנר פסימי מדי, ושהצרכנים יתאהבו ברעיון ברגע שייתקלו במוצר. לדברי רוברט רייט, נשיא רשת השידור NBC (בבעלות ג'נרל אלקטריק), תקליטור מתכלה הוא מוצר שאי אפשר לסרב לו: “אם אתה רוצה לנסוע לחופשה, אתה פשוט קונה חמישה תקליטורים כאלה ודוחף אותם למזוודה”.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.