מבצע אפולו והגברת המודעות הסביבתית

הגעה לפחות למסלול סביב הירח סיפקה לאסטרונאוטים של אפולו נקודת תצפית ייחודית על כדה”א בה רואים את כולו, והתניעה את המודעות הסביבתית בציבור

מראה כדור הארץ זורח מעל הירח, התמונה האייקונית שצולמה בידי צוות אפולו 8, ב-25 בדצמבר 1968

לפני ארבעים שנה יצאו האסטרונאוטים של אפולו להרפתקאה לגילוי הירח. הם סיימו אותה בכך שגילו את כוכב הלכת שלנו. עיקר התובנה מצויה בתמונה אחת – התמונה שבה רואים את כדור הארץ תולה מעל קרקע הירח. הראשונים שהקיפו את הירח היו האסטרונאוטים של אפולו 8. לפי התוכנית הם היו אמורים לצלם אתרי נחיתה אפשריים למשימות הבאות על הצד הקרוב אלינו וכן את פני השטח בצד המרוחק. קודם לכן, רק משימות רובוטיות צילמו את הצד המרוחק של הירח.
כאשר החללית הגיחה מאחורי הירח הופתעו האסטרונאוטים ונדהמו ממראה כדור הארץ מעל אופק הירח. ביל אנדרס מיהר לצלם תמונה שבה נראה כדור הארץ, מבלי שהבקשה לכך תימצא בתוכנית המבצע. התזמון שלהם לא יכול היה להיות טוב יותר. היה זה ערב חג המולד, 1968, אחת השנים הסוערות בהיסטוריה של ארה”ב והעולם כולו. התמונה הציעה נקודת מבט נדרשת למה שמכונה “הבית”.

לראשונה בהסטוריה, התבוננה האנושות בכדור הארץ ולא ראתה רק פאזל של מדינות ויבשות על מפה שטוחה אלא את כל כוכב הלכת בלא גבולות, כדור שביר ויפה המרחף לבדו בשממה המסוכנת. צלם הטבע המנוח גלן רוול (Rowell) תיאר את התמונה כתמונה הסביבתית המשפיעה ביותר שצולמה אי פעם.
“התמונה שינתה את כל התפיסה של האנושות” אומרת קריסטן אריקסון ממטה נאס”א בוושינגטון. “ותמונה דומה שצולמה בידי האסטרונאוטים של החלליות אפולו 11-17 חידדה את ההשפעה של המראה הראשוני הזה.

תמונות אפולו של הכדור הכחול הגדול תידלקו את ראשוני מקימי התנועות הירוקות והובילו לצי של הלוויינים המודרניים הצופים על כדור הארץ שבהם נאס”א משתמשת לנטר ולחזות מזג אוויר, לחקור את החור באוזון, את שינויי האקלים ועוד. כמו המצלמה של אנדרס, לווינים אלה שינו את הדרך שבה אנו רואים את כדור הארץ. וכל זאת השגנו באמצעות הנסיון להגיע לירח.

בתמונה 40 שנה לאחר אפולו צי של לווינים מקיף את כדור הארץ, מנטר וחוקר את כוכב הלכת הביתי שלנו. צילום: נאס''א

האסטרונאוטים של אפולו בכוחות עצמם השתנו כאשר צפו בכדור הארץ מנקודת המבט הייחודית שלהם בחלל. “המראה שינה את חיי” אמר ראסטי שוייקארט, אסטרונאוט אפולו 9. “אתה יכול רק לראות את הגבולות של הטבע מלמעלה, לא את הגבולות מעשה ידי אדם.” אמר יוג'ין קרנן, שהשתתף בשתי משימות אפולו: 10 ו-17. “זו אחת החוויות המרגשות ביותר שאי פעם עברתי.”

אפולו 17 היתה המשימה המאויישת האחרונה לירח. מאז, אף אחד לא היה במקום שבו הוא יכול לצוף ולבהות בכל כדור הארץ בו זמנית. לצוות של תחנת החלל הבינלאומית יש מבט מרהיב על כדור הארץ, אך לא על כולו. מכיוון שתחנת החלל נמצאת במסלול נמוך סביב כדור הארץ, רק חלק מכוכב הלכת יכול להראות בכל רגע נתון. אי אפשר להתחרות בנוף שרואים מהירח.

בקרוב נחזור. נכון לעכשיו החללית LRO מקיפה את הירח ואוספת נתונים קריטיים הדרושםי למדעני נאס”א כדי לתכנן את המשימות המאוישות. נאס”א שוב חורתת על דגלה משימה מורכבת לירח – הפעם כדי להשאר.

ישנן סיבות חשובות לחזור. אסטרונאוט המעבורת בדימוס, ג'וזף אלן (Allen) סבור כי כוכב הלכת שלנו הוא אחת מהן: “עם כל הטיעונים בעד ונגד החזרה לירח, אף אחד לא הציע שנשוב לשם כדי להתבונן על כדור הארץ. אך הדבר זו למעשה אחת הסיבות החשובות ביותר.”

באחד השימועים האחרונים לקראת מינויו למנהל נאס”א אמר האסטרונאוט בדימוס צ'ארלס בולדן: “חלמתי על היום שבו כל אמריקני יוכל לטוס לחלל ולראות את היופי והאצילות של כוכב הלכת שלנו.”

עד אז, רק מעט אסטרונאוטים יבצעו את המסע עבור כולנו, והם ישאו מצלמות משוכללות אלפי מונים מאלו שבתקופת אפולו.

1. למשה אתה לא אחד מאלה שטוענים שנחטפו ע"י חייזרים ושבוצעו בהם ניסויים רפואיים ?
    כנראה עשו לך ניתוח במוח ונשארת קוקו.

2. משה התנאים היו טובים כי השמש חזקה מאוד, זמן החשיפה כל כך מהיר כי השמש מאוד בהירה תחשוב על זה שביום לא רואים כוכבים..

3. משה,

אם לא היתה נחיתה על הירח, איך תסביר למשל את הימצאות מראת הלייזר שהותקנה שם, המשמשת למדידה מדוייקת של מרחק הירח מהארץ?

4. צודק, לבמאי של הצילום הנצפה ביותר בכל הזמנים לא היה תקציב לשתול 30 מנורות תאורה ברקע. עשה לי טובה. לכל אירוע שקשור איכשהו לארה"ב יש תיאורית קונספירציה (ממותם של סלבס ועד לתוכניות לאומיות כאלה ואחרות) בטח לאירוע ברמה בין-גלקטי שכזה, אבל אם בודקים את הנתונים בצורה יסודית (במקרה הנוכחי כל התשובות נמצאות בעמוד של ויקיפדיה בקשר לנחיתת אפולו 11) מבינים שכל התיאוריות בשקל האלה מסתכמות בבלוגים מפוקפקים ובעורכים מפוקפקים עוד יותר.

מה שבטוח, אם ברה"מ היתה זו שמנחיתה את האדם הראשון על הירח ההסכמה הכללית לאמיתות הצילומים היתה פחותה.

5. תגובה ל-2:
    אבל כשבאז אולדרין ירד בצד החשוך(!) של החללית המצלמה הצליחה לקלוט אותו עם רזולוצית צבעים מדהימה באיכותה…. (אבל כוכבים – זה לא!) באמת, כל צלם חובב יבין שהתמונות צולמו בתנאים אופטימליים, שאפילו בסטודיו לוקח זמן רב לייצב אותם.

6. לא רואים כוכבים כי זמן החשיפה הוא קטן מאוד, כדור הארץ והירח שמוארים בשמש בהירים פי כמה מהכוכבים…

7. למה לא רואים כוכבים בתמונה הזו? ולמה לא רואים כוכבים באף תמונה שצולמה על הירח???!!!
    ולמה אין מכתש של סילון רקטי מתחת לחללית שנחתה על הירח?????
    התשובה לכל אלה moon landing conspiracy.
    הנחיתה על הירח צולמה בסטודיו בכדור-הארץ, וכל סרט הנחיתה עשוי, למעשה, די גרוע בסטנדרטים