כוכבי לכת גזיים נוצרים במהירות

בטא פיקטוריס b מקיף את הכוכב הצעיר בטא פיקטוריס במסלול דומה לזה של שבתאי, החידוש במערכת הוא שזהו כוכב הלכת הקרוב ביותר לשמש שלו שצולם פיזית, ושהשמש שלו היא בקושי בת 12 מיליון שנה

ננסי אטקינסון

תפיסת אמן המראה את כוכב הלכת בתוך הדיסקה של בטא פיקטוריס. איור: המצפה האירופי הדרומי, ל. קאלצ'אדה

לראשונה הצליחו אסטרונומים לעקוב ישירות אחר תנועת כוכב לכת מחוץ למערכת השמש כאשר הוא נע מצד אחד של השמש שלו לצידה האחר. כוכב הלכת הוא בעל המסלול הקצר ביותר מאלו שצולמו עד כה באופן ישיר (ואלו דווקא כוכבי הלכת הרחוקים מהשמשות שלהם). הוא שוכן במסלול דומה לזה של שבתאי מהשמש שלנו. הכוכב, בטא פיקטוריס הוא רק בן 12 מיליון שנה, ולפיכך כוכב לכת זה מעיד כי כוכבי הלכת הענקים יכולים להיווצר במהירות – רק בתוך מספר מיליוני שנים בתוך הדיסקה הקדם פלנטרית. המומחים אומרים כי גילוי זה מאשר את התיאוריה לפיה מבנים ייחודיים בדיסקות יכולים לשמש כסוג של טביעות אצבעות לאפיון כוכבי הלכת.

הכוכב עצמו, בטא פיקטוריס מאסיבי ב-75% יותר מאשר השמש שלנו. הוא נמצא במרחק כ-60 שנות אור בכיוון קבוצת פיקטור (הצייר). זו אחת הדוגמאות המוכרות לכוכב המוקף בדיסקת אבק. תצפיות קודמות הראו עיוות בדיסקה, דיסקה משנית ושביטים נופלים לתוך הכוכב.

“התגליות הללו היו עקיפות, אך מספיק חזקות שהן חייבו את קיומו של כוכב לכת מאסיבי, התצפיות החדשות שלנו הוכיחו זאת מעל לכל ספק” אמרה מויבלת הקבוצה אן מארי לגראנז’. “מכיוון שהכוכב כה צעיר, התוצאות שלנו מוכיחות כי ענקי הגזים יכולים להיווצר מהדיסקה בתוך מספר מיליוני שנים.
כוכב הלכת המכונה בטא פיקטוריס b נחשד תצפית בשנת 2003 ולראשונה צולם בשנת 2008, אך האסטרונומים לא יכול לקבוע כי אכן מדובר בכוכב לכת ולא בעצם שנמצא ברקע הקדמי או האחורי. התצפיות החדשות מעידות כי אכן העצם הוא ענק גזים המקיף את הכוכב.
התצפיות האחרונות הראו כי דיסקות סביב כוכבים צעירים מתפזרות בתוך מספר מיליוני שנים וכי כוכבי הלכת הגזיים חייבים היו להיווצר מהר יותר ממה שסברו עד כה.

עד כה צולמו רק כעשרה כוכבי לכת. בטא פיקטוריס b הוא בעל המסלול הקצר ביותר המוכר עד כה. הוא ממוקם במרחק שבין 8 ל-15 פעמים המרחק בין כדור הארץ לשמש או 8-15 יחידות אסטרונומיות, בערך המרחק של שבתאי מהשמש.

לראשונה הצליחו אסטרונומים לצפות ישירות בתנועת כוכב לכת כאשר הוא נע לצידו השני של השמש שלו. צילום: סוכנות החלל האירופית.

תקופת ההקפה הקצרה של כוכב הלכת תאפשר לנו לתעד את המסלול המלא שלו במשך 15-20 שנה, ומחקרים נוספים של כוכב הלכת יתנו לנו תובנות נוספות לפיסיקה והכימיה של אטמוספירת כוכב לכת ענק צעיר. אמר תלמיד המחקר מיכאל בונפוי.

כוכב הלכת הוא בעל מסה של פי 9 מזו של צדק וזו המסה והמיקום הנכונים כדי להסביר את ההפרעות בתצפיות בחלק הפנימי של הדיסקה. גילוי זה מראה סימנים דומים לתחזית שלפיה גילו האסטרונומים אדמאס ולה ורייה את נפטון (רהב) במאה ה-19, בהתבסס על תצפיות על מסלולו של אורנוס (אורון).

הצוות השתמש במכשיר NAOS-CONICA הממוקם על אחד מהטלסקופים בקוטר 8.2 מטר של המצפה האירופי הדרומי ה-VLT בצי’לה. תצפיות עדכניות אלה שבוצעו בסתיו 2009 חשפו כי העצם בצידה השני של הדיסקה לעומת מצבו בשנת 2008, ולאחר תקופה של הסתרה מאחורי או לפני הכוכב (גם אם הוא נמצא מלפנים הוא אובד בתוך הזוהר של הכוכב). הדבר מאשר את העובדה שהמקור הוא אכן כוכב לכת המקיף את הכוכב האם. הוא גם מספק תובנות לגודלו ולמסלולו סביב הכוכב.

ביחד עם כוכבי לכת שהתגלו סביב כוכבים צעירים מאסיביים אחרים (פומלהוט ו-HR8799), קיומו של בטא פיקטוריס b מציע כי סופר צדקים יכולים להיות תוצר לוואי תדיר של תהליך היווצרות כוכבי הלכת סביב כוכבים מאסיביים” אמרה חברת הצוות גאל שובין. “הצילומים הישירים של כוכבי לכת מחוץ למערכת השמש – שרבים מהם בוצעו בידי ה-VLT – מעידים על הגיוון של מערכות פלנטריות” אמרה לגראנז’. “ביין אלו, בטא פיקטוריס b הוא אחד המקרים המבטיחים ביותר של כוכבי לכת שיכלו להיווצר באותה הדרך כמו שנוצרו ענקי הגזים במערכת השמש שלנו.

לידיעה באתר המצפה האירופי הדרומי ESO

תרגום: אבי בליזובסקי

1. זו הפעם הראשונה שאני שומע שיש תמונה של כוכב לכת מחוץ למעכת השמש.
    אפשר קצת הסבר על התמונה. איפה כוכב הלכת, ומה זה הכחול מסביב.

2. אני מבין שהכתבה נכתבה במקור באנגלית וצוות האתר עמל לתרגמה לעברית ועל כך נתונה תודתי.
    אבל יש הרבה שגיאות שדי לשים לב אליהן בקריאה נוספת לפני הפרסום!
    אם השקעתם כבר את הזמן בלתרגם כתבה אי אפשר לקרוא פעם נוספת לפני הפרסום?!
    זה ממש פוגם בהנאה שבקריאה!

ערב טוב!