החללית DAWN סיימה את משימתה, לאחר שנותק הקשר עימה

החללית DAWN החמיצה מפגשי תקשורת מתוזמנים עם רשת החלל העמוק של נאס”א ביום רביעי, 31 באוקטובר, וחמישי, 1 בנובמבר. לאחר שאנשי בקרת הטיסה שללו סיבות אפשריות אחרות להפסקת התקשורת, הגיעו מנהלי המשימה למסקנה כי החללית סיימה את מלאי דלק ההידראזין, המאפשר חללית לשלוט על כיוונה של החללית, והיא כבר לא יכלה לשמור על האנטנות מכוונות לעבר כדור הארץ כדי לתקשר עם בקרת המשימה או להפנות את הפאנלים הסולארים לעבר השמש כדי לטעון את הסוללה

תמונה זו של קרס והאזורים הבהירים של מכתש אוקטור הייתה אחת מהתמונות האחרונות ששידרה החללית DAWN של נאס"א שהועברה לפני שהשלימה את משימתה. תמונה זו, הצופה דרומה, צולמה ב-1 בספטמבר 2018, בגובה של 3,370 ק"מ מעל פני כוכב הלכת הננסי, כאשר החללית טיפסה במעלה מסלול האליפטי שלה. קרדיטים: NASA / JPL-Caltech / UCLA / MPS / DLR / IDA
תמונה זו של קרס והאזורים הבהירים של מכתש אוקטור  (Occator) הייתה אחת מהתמונות האחרונות ששידרה החללית DAWN של נאס”א שהועברה לפני שהשלימה את משימתה. תמונה זו, הצופה דרומה, צולמה ב-1 בספטמבר 2018, בגובה של 3,370 ק”מ מעל פני כוכב הלכת הננסי, כאשר החללית טיפסה במעלה מסלול האליפטי שלה. קרדיטים: NASA / JPL-Caltech / UCLA / MPS / DLR / IDA

החללית DAWN של נאס”א השתתקה, וסיימה משימה היסטורית בה חקרה כמוסות זמן מהימים הראשונים של מערכת השמש.

DAWN החמיצה מפגשי תקשורת מתוזמנים עם רשת החלל העמוק של נאס”א ביום רביעי, 31 באוקטובר, וחמישי, – 1 בנובמבר. לאחר שאנשי בקרת הטיסה שללו סיבות אפשריות אחרות להפסקת התקשורת, הגיעו מנהלי המשימה למסקנה כי החללית סיימה את מלאי דלק ההידראזין, המאפשר חללית לשלוט על כיוונה של החללית, והיא כבר לא יכלה לשמור על האנטנות מכוונות לעבר כדור הארץ כדי לתקשר עם בקרת המשימה או להפנות את הפאנלים הסולארים לעבר השמש כדי לטעון את הסוללה.

החללית DAWN שוגרה לפני 11 שנים כדי לבקר את שני העצמים הגדולים בחגורת האסטרואיד העיקרית. נכון לעכשיו, היא נמצאת במסלול סביב כוכב הלכת הננסי קרס, שם תישאר במשך עשרות שנים.

“היום, אנו חוגגים את סוף משימת DAWN. ההישגים הטכניים המדהימים שלה, המדע החיוני שיספקה לנו לנו, ומודים לכל הצוות שאיפשר לחללית לבצע את התגליות האלה”, אמר תומס זורבוצ’ן המנהל המדעי של החללית במטה נאס”א בוושינגטון. “הצילומים המדהימים והנתונים ש – DAWN אספה מווסטה וקרס חיוניים להבנת ההיסטוריה והאבולוציה של מערכת השמש שלנו”.

DAWN שוגרה בשנת 2007 במסע שארך 6.9 מיליארד ק”מ והונעה במנוע יונים. החללית השיגה הישגים חלוציים רבים לאורך הדרך. בשנת 2011, כאשר DAWN הגיע לאסטרואיד וסטה, היא הייתה לראשונה המקיפה את השמש במסלול בין מאדים לצדק. בשנת 2015, כאשר DAWN נכנסה למסלול סביב קרס, כוכב לכת ננסי שהוא גם העולם הגדול ביותר בחגורת האסטרואידים, הייתה להיות הראשונה שביקרה בכוכב לכת ננסי והראשונה שנכנסה למסלול סביב שני עצמים חלליים.

מנהל המשימה מארק ריימן מהמעבדה להנע סילוני של נאס”א (JPL), אומר “הדרישות שדרשנו מ – Dawn היו עצומות, אבל בכל פעם היא עמדה באתגר. קשה להיפרד מחללית מדהימה זו, אבל הגיע הזמן”.

תצלום של קרס ואחד מציוני הדרך המרכזיים שלו הר Ahuna Mons. גם תמונה זו צולמה ב-1 בספטמבר 2018 מגובה של 3,570 ק"מ. קרדיטים: NASA / JPL-Caltech / UCLA / MPS / DLR / IDA
תצלום של קרס ואחד מציוני הדרך המרכזיים שלו הר Ahuna Mons. גם תמונה זו צולמה ב-1 בספטמבר 2018 מגובה של 3,570 ק”מ. קרדיטים: NASA / JPL-Caltech / UCLA / MPS / DLR / IDA

נתוני DAWN שודרו לכדור הארץ מארבעת הניסויים המדעיים שאפשרו למדענים להשוות שני עולמות דמויי כוכבי לכת שהתפתחו בצורה שונה לחלוטין. בין ההישגים שלה, הראתה Dawn כמה חשוב היה המיקום שבו נוצרו והתפתחו עצמים במערכת השמש הקדומה. Dawn גם חיזקה את הרעיון שכוכבי לכת ננסיים יכלו להחזיק אוקיאנוסים בחלק ניכר מההסטוריה שלהם, ועדיין יכולים.
“במובנים רבים, מורשת Dawn רק מתחילה”, אמרה החוקרת הראשית של משימת Dawn קרול ריימונד מ – JPL. “כל הנתונים של Dawn ינותחו על ידי מדענים החוקרים כיצד כוכבי לכת גדלים וומתי ואיפה יכלו החיים להיווצר במערכת השמש שלנו. קרס ו-וסטה חשובים לחקר מערכות פלנטריות רחוקות, שכן הם מספקים הצצה לתנאים העשויים להתקיים סביב כוכבים צעירים “.

מכיוון שלקרס יש תנאים המעניינים את ה החוקרים את הכימיה שהובילה להתפתחות החיים, נאס”א מקפידה על קיום אחר פרוטוקולים להגנה על כוכבי הלכת. Dawn תישאר במסלולה במשך 20 שנה לפחות, והמהנדסים אפילו סבורים שיש סיכוי של יותר מ – 99% אמון שהיא תישאר במסלול יציב לפחות 50 שנה.
ממילא התכנית לא כללה נחיתת התרסקות על קרס כמו שהיה למשל במקרה של קאסיני בשבתאי בשנה שעברה. אבל בנאס”א אומרים כי Dawn ניצלה כל טיפת הידרזין כדי לצבע תצפיות מדעיות על קרס ולשדר אותם אלינו כדי שנוכל ללמוד יותר על מערכת השמש שלנו.

החללית Dawn של נאס"א. צילום: JPL