ידענים: אבולוציה - עליית האדם | חורים שחורים | פיסיקה קוונטית

מאת 30 במאי 2008 84 תגובות

הדמיית שימוש ב-LHC לאיתור בוזון היגס. מתוך ויקיפדיה

מדענים בארה"ב טוענים שהניסוי שעומד להתרחש ביוני הקרוב בתוך מאיץ החלקיקים הענק מתחת לאדמת ג'נבה עשוי ליצור חור שחור שיבלע את כדה"א או יהפוך אותו לגוש של "חומר משונה" דחוס.

שני אזרחים אמריקאים טוענים שמאיץ החלקיקים הענקי של ג'נבה העומד להתחיל את פעילותו הקיץ עלול להשמיד את כדה"א.

קצין הבטיחות הגרעינית בדמוס וולטר ווגנר והבוטנאי לויס סנקו תובעים את האיגוד האירופאי למחקר גרעיני בטענה שמאיץ החלקיקים החדש LHC, הנבנה בימים אלו במרכז האירופאי המחקרי לפיזיקת חלקיקים, מהווה סכנה בינלאומית. לדבריהם, בעת ביצוע הניסויים במאיץ, ישנה סבירות להיווצרות סוג של חלקיק קוונטי תיאורטי הנקרא סטרנגלרט שהשפעתו יכולה להיות קטסטרופלית.

סנריו נוסף שמתארים ווגנר וסנקו היא היווצרות חור שחור שיתחיל לבלוע את כל הנקרה בדרכו ויגדל עד שישמיד את כדה"א והסביבה.

מדעני האיחוד האירופאי מוסרים בתגובה כי יום הדין כנראה לא יגיע בעקבות הניסויים בLHC. במקום זה, אומר ד"ר לין אוונס, שעיצב ובנה את המאיץ, הפרוטונים שיתנגשו שם ייצרו אנרגיות ותנאים שהתרחשו בטריליונית השנייה הראשונה לאחר המפץ הגדול.

אוונס מסביר שמחקריו ינסו לענות על מחלוקות בסיסיות בפיזיקה לגבי כוחות וסמטריה של הטבע.

על מנת ליצור חורים שחורים זעירים במאיץ נדרשת אנרגיה שוות ערך לאנרגיה של יתוש. לעומת זאת, כדה"א מופצץ כל הזמן בקרני רנטגן קוסמיות שהאנרגיה שלהם גדולה יותר, וזה לא יוצר חור שחור.

"מאחר וכדה"א עדין כאן, אין סיבה להאמין שהתנגשויות בתוך LHC יהיו מזיקות", אומר אוונס.

מאיץ החלקיקים הגדול ביותר שאי פעם נבנה, המכונה LHC, מהווה בשנים האחרונות את מקור הגאווה הלאומי של מדעני מדינות האיחוד האירופאי. הוא נמצא בעומק 150 מטר מתחת לפני הקרקע תחת אדמת ג'נבה, שוויץ וצרפת. הוא משתרע על פני 27 ק"מ, ובעל מבנה של טבעת ענקית, שבה יואצו חלקיקים למהירויות עצומות ויוטחו זה בזה.

המאיץ ינסה לענות על שאלות בסיסיות בפיזיקה. שאלות כמו מהי מסת קווארק t, האם בוזון היגס קיים, האם חלקיקים על-סימטריים קיימים, האם קיימים מימדים נוספים (בהתאם לתורת המיתרים), האם ניתן ליצור חורים שחורים זעירים.

פה בארץ דווקא לא מודאגים – ישעיהו עצמון, דוקטורנט לחקר חלקיקים מאוניברסיטת בר אילן אומר שאין סיבה לדאגה. טענות המדענים האמריקאים אינן ריאליות ואין חשש בקיום הניסויים המתוכננים במאיץ החלקיקים הגדול.

עם זאת, תביעתם של ווגנר וסנקו נוגעת בשאלות אתיות לגבי הערכת סיכון של ניסויים חדשניים וחלוציים. כאשר המדענים באים לחקור תחומים חדשים למדע, על מי מוטלת האחריות להחליט מה בטיחותי והאם להמשיך בניסוי שתוצאותיו לא ידועות מראש.

באנר ננו ישראל 2016

84 תגובות ל “האם כדה"א עומד להיבלע על ידי חור שחור?”

1. טרי גארט

אני לא טועה ביכלל (ואני בת) אתה רוצה ליראות שזה יקרה?!
    וזה לא רשום בתנך מה שאתה אומר!!
    ואם הייתה קצת חכם יותר ומבין יותר בתנך הייתה מגלה שב2012 זה כן הולך לקרות……
    למה יש אנשים שחושבים שהם יודעים והם לא יודעים כלום! בעולם המטומטם הזה למהההההההה??!!!!!

2. נעם

אורח,

אתה טועה בהבנת הניקרא. שים לב לרמז המוצפן בתנ"ך:

[משלי יג, כא] חטאים תרדף רעה ואת־צדיקים ישלם־טוב שווה בגימטריה 2085
    והנה, המשפט הבא:
    "אין חור שחור בפרשת קורח" שווה גם הוא בגימטריה 2085

מ.ש.ל.

3. טרי גארט

בעצם לא ב21 השנים הקרובות…..

אלה ב2012….. =O…

אמלהההההה !
    טוב אני במילא מחקה רק לזה P=..

לסוף העולם !

להלהלהלהלהלהלה גוגו מגוגו ב2012 איזה כיףףףףףףףףףףףףףףףףףףףףףףףףףףףףףףף!!!.

מי שרוצה פרטים אני באיסי:496776947…

4. דנה

החור השחור הזה הוא סתם קשקוש הרי כבר עבר יותר ממיליון שנים ולא קרה לנו כלום.

שהיה לכולם שנה טובה ומתוקה ובמיוחד מענינת.

5. טרי גארט

אמרתי לכם שה זה לא יקרא כי אין סיקוי שה לעולם יקרא משהו ב21 שנים הקרובות

6. הוגין ומונין..של אודין..

מיכאל יקר שלנו.
    אם נמשיך להכחיש כך זכרונות אדם יבוא יום חס,שתנסה האנושות להכחיש את מה שאירע
    תמול שלשום בשואה שלנו.
    כל הסיפורים הם לקחינו,על מנת שלא נחזור באופן תת-מודע על אותם הטעויות ,אלא נרכוש
    מוסר השכל מהם.
    יש דברים ערכיים מאוד,שחייבים לזכור.
    יש דברים ,שצריך לזכור על מנת להזהר לא לחזור עליהם שוב ושוב.
    תראה,האורח שבא,היה לו מה להגיד.השבת לו ,התייחסת לדברו,גם אם לשלילה אבל הוא
    היה נחוץ לנו.וגם קרוא.
    מי שרוצה ללמוד,לומד מהכל.מכל הסובב והמסובב סביבו.אבל כנראה שיש לך כאן תפקיד
    חשוב כ"נוגד מושבע"ולא נראה לי שיש כאן אי-מישהוא שלא מעריך את דרכך המיוחדת-אפילו עד כדי "הקרבה עצמית", כמו שמקומי עושה בדרך ה"נאורה" השונה משלך.
    אני מאחלת לכולנו מה שיהודה איחל היום ,שהכל יהיה..אומר זאת בלשוני..בחידודי בדיחותא ולא עלבונות אישיים. ואולי זו החירות של כל אחד ואחת למצוא את ההומור גם
    בדרך "הכואבת".

הוגין:
    הטענות שטותיות מכל היבט אפשרי:
    הן בהתבססותן על סיפורי אגדות שאין להם כל אחיזה במציאות, הן בתיאור המופרך של התנהגות חור שחור כאילו הוא יכול לבלוע את קורח ועדתו מבלי להשמיד את כדור הארץ כולו, הן בתיאור חז"ל את בריאת פי האדמה , הן בתיאור כוונותיהם של "האירופאים הרשעים", הן במחשבה שמישהו מנסה להיות גדול מאלוהים בשעה שאפילו קופסת תירס גדולה מאלוהים כי היא קיימת, הן בטענה שחז"ל ידעו איך נהגו האנשים במגדל בבל בשעה שאין להם כל דרך לדעת זאת, מה גם שהארוע לא אירע מעולם, הן בתיאור "כל העניין המדעי הזה" כלא רצוי ולא מוסרי.
    בטח אם אתאמץ אמצא עוד היבטים שבהם הדברים שטותיים.
    אני מודע, עם זאת, שכל זה אינו עונה לשאלתך במלואה כי זה רק מסביר מדוע אני רואה שהטענות שטותיות אבל זה לא מסביר מדוע האורח בחר לדבר שטויות.
    את זה אני מציע שתשאלי אותו.

הוגין:
    צר לי אך אין לי כל כוונה לקבל טענות שטותיות

9. דנה

נגיד והם משמידים את כדה"א .
    והם יראו ת'תשובה של השאלה " איך נברא כדה"א "
    מהם יקבלו מזה לעזאזל ?!
    איזה מפגרים
    אם הם ישמידו אותנו לפני זה אני ישמיד להם ת'ביצים .
    אניייייייייייייייייייייייייייייייייייי לאאאאאאאאאאאאא רוווווווווווווווווווצה למווווווווווווווווווווווווווווווווווווווווווווווווווווווווותת

אורח:
    אתה אורח לא קרוא.
    אילו ידעת מהו חור שחור לא היית כותב את השטויות על קורח אבל אי ידיעתך מצטרף לבורות הכללית שיוצרת הדת שאחת מתוצאותחה ההכרחיות הוא העוני שאתה מציע להיאבק בו.
    לכן, כדי להיאבק בעוני, יש למגר את כל הדתות ולקדם את המדע.

11. אורח

ישנה דוגמה אחת בתורה של משה רבינו שנוצר חור שחור: בפרשת קרח וכל עדתו נפתחה פי האדמה ובלעה את קרח וכל האפיקורסים שהיו איתו. חז"ל כותבים בפרקי אבות שפי האדמה היא בריאה מיוחדת שנבראה בעשרה המאמרות שבהן נברא העולם בציווי ישיר של הקב"ה.
    מה שמפריע ומדאיג בכל העניין הוא שהאירופאים רוצים לעשות בריאה שהקב"ה ברא במאמרו. ובכך הם חושבים את עצמם יותר גדולים מהקב"ה-כמו בדור המבול או במגדל בבל-שם כתבו חז"ל שכאשר נפל אדם מהמגדל הם אמרו "לא נורא", אבל כאשר נפלה לבנה הם אמרו "חבל".
    לכן, כל העניין המדעי הזה הוא לא רצוי ולא מוסרי. עדיף לעזור לחולים ולקשישים ולרעבים בעולם השלישי עם מחקרים על חקלאות ומים-במקום לבזבז משאבים לניסוי שלא בטוח שיצא מזה תועלת לאנושות-רק לשם ולתהילה של מדענים אירופאים מושחטים.

12. hugo