יישוב נוגה בערים צפות

מדען בנאס”א ערך תרגיל מחשבתי ומצא שבנוגה לחץ האוויר וכוח המשיכה דומים לזה של כדור הארץ, אלא שצריך לטפס לגובה 50 קילומטר. כמובן שנדרשת סביבה סגורה המלאה באוויר כמו בכדור הארץ אלא שכדורים המלאים באוויר כזה יצופו

עיר צפה מעל נוגה. (איור: יוניברס טודיי)

לאנשים בקהילת החלל יש נטיה לפרוץ את גבולות הדמיון באשר ליכולות המצפות לנו ביקום. גרגורי לנדיס, מדען במרכז החלל גלן של נאס”א כותב מדע בדיוני בזמנו הפנוי. לאחרונה חלק לאנדיס את חזונו לשימוש במטוסים המונעים באנרגית השמש כדי לחקור את נוגה, והפעם הוא הולך צעד אחד קדימה (למעשה כמה צעדים קדימה) ומציע לישב לא פחות ולא יותר מאשר את כוכב לכת נוגה. כן, נוגה, שכננו החם, שסבל מאפקט החממה וללחץ שאי אפשר לעמוד בו על פני השטח, לא רק בני אדם גם כמה חללליות שנחתו על כוכב הלכת לא שרדו יותר מכמה דקות. לאנדיס אכן יודע שנוגה אינו מתאים למגורים, אבל בגובה של 50 קילומטרים מעל פני השטח, האטמוספירה של נוגה מזכירה את זו של כדור הארץ. לנדיס מציע לבנות ערים צפות על נוגה שבהם יוכלו אנשים לחיות ולעבוד כמו גם לחקור את כוכב הלכת שמתחתם.

“היו כבר אנשים שהציעו להקים מושבות בחלל, כמו למשל מושבות הנעות בחלל החופשי ומנותקות מכוכב לכת”, אומר לנדיס. “אם נחשוב על העתיד הרחוק למה לא נחשוב על אפשרות פורצת דרך, או אולי יותר נכון לומר פורצת אטמוספירה.

כוכב הלכת נוגה. (צילום: נאס"א)

בגובה 50 קילומטרים, לנוגה לחץ אוויר של בערך אטמוספירה אחת וטווח טמפרטורות הנע בין אפס לחמישים מעלות צלזיוס, סביבה די נוחה לבני אדם. לא נידרש ללבוש חליפות לחץ, אך לא נוכל ללבוש בגדים רגילים עדיין נצטרך לנשום חמצן ולהגן על עצמנו מפני החומצה הגופרתית באטמוספירה.

באשר לנוגה, הדבר שהדהים את לנדיס היה שגוף המלא באטמוספירה ארצית של חנקן וחמצן יצוף באטמוספירה המורכבת ברובה מפחמן דו חמצני. “מכיוון שהאטמוספירה של נוגה מורכבת מפחמן דו חמצני, הגזים הדרושים לנו לחיים כמו חנקן וחמצן יהיו גזים קלים.” בכדור הארץ אנחנו יודעים שכדי שמשהו יצוף הוא צריך להיות קל יותר מהאוויר. על נוגה אתה צריך משהו קל יותר – האוויר שלנו קל יותר מהאטמוספירה של נוגה.

לכן הדבר הטוב ביותר הוא לבנות בועה, למלא אותה באוויר של כדור הארץ ולהציף אותה על נוגה. הבעיה הגדולה ביותר תהיה למצוא חומרים המתנגדים לחומצה הגופרתית לצורך בניית השכבה החיצונית של הבועה, קרמיקה או סופלטים מתכתיים יכולים לעשות את העבודה, אך כמובן, לא נוכל להסתכל החוצה, “תחשבו איזה נוף יפה יש שם” אמר לנדיס.

בתשובה לשאלת יוניברס טודיי אם הוא ימליץ על הארצה של נוגה אמר לנדיס: “כמובן, זו אחת הסיבות לכך שהתחלתי לחשוב על ערים צפות. הארצה של כוכב לכת מסוגו של נוגה תהיה פרויקט קשה ולכן חיפשתי חלופות”.

בשנת 1962 דיבר לראשונה קארל סייגן על התפיסה של הארצת נוגה, אך עדיין לא היה ידוע כמה הדבר יהיה קשה. “הם לא ידעו אז כמה קשה נוגה, לא היה להם מושג על הרכב האטמוספירה של נוגה וכמה חם שם. הם לא ידעו מה צפיפותה של האטמוספירה.” אמר לנדיס. “הם ידעו כי מתקיים בנוגה אפקט החממה, אך הם לא ידוע עד כמה הוא גרוע אך ככל שנעבוד יותר על הבעיה, כך אנו בטוחים יותר כי זו בעיה קשה. ואולם לנדיס סבור כי בנוגה יש סביבה טובה לבני אדם. “בנוגה יש בעיה אם מגדירים את גובה פני הים כמקום באטמוספירה שנמצא בגובה פני הים. בנוגה, גובה פני הים פשוט נמצא גבוה מעל הקרקע.

בעוד תוכניותיו של לנדיס להטסת מטוס המונע ברוח השמש שייפרד מהחללית שתביא אותו ויסייר באטמוספירת נוגה נבחנות כאפשרות רצינית. ההצעה שלו לישוב כוכב לכת זה היא הרבה יותר ספקולטיבית. “מדובר בתרגיל מחשבתי”, אמר לנדיס. “תרגיל בדמיון יותר מאשר משהו שנראה בעתיד הקרוב. אני אינני מצפה שבני אדם יבנו ערים על נוגה, לפחות לא במאה הנוכחית.”

1. תגובה ל קוונטוס בחזקת..

אתה טוען לבעיתיות בהבנת הכתבה וכו… כנגד המגיבים.
    ובכן הבט , התגובה שלך ממש ממש ממש לא מובנת לי היא מנסה להתחכם ומשוכנע אני כי כל חומר אשר היה נכתב היה זוכה לביקורת שלילית ע"י.
    אם ברצונך להראות את חוכמתך הרבה (ואני משוכנע כי היא אכן ישנה)
    הפגן אותה במסדרונות הטכניון

2. קוונטוס בחזקת
    את מזמינה ל אוםםםםםםםםםםםםםםםםםםםםםםםםםםםםםם??????
    בתקווה שמשהו מעניין יוולדדדדדדדדדדדדדדדדדדדדדדד??????
    כולם יתלהבוווווווווווווווווווווווווווווווווווווווווווווווווווווווווווווווווווווווווו????????
    נכוןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןן??????
    אז תיהי יותר אופטימית ושמחהההההההההההההההההההההההההה?????

3. לצורכי החיבורים ההרמוניים..ובאוקטבה..הרבה יותר אינטלגנטית ולוגית
    היקפית..הייתי שמחה מאוד,אם חברי האינטלגנטים באמת,היו משתתפים
    בדיונים המתנהלים כאן…ונותנים את חלקם…

נראה לי שניתנת לנו הזדמנות….פז..להתחיל לגשר לכלל ההקשרים והזויות
    ממכלול הידע העצום שהאנושות היום נמצאת בה….
    ממש לא חסר הידע..הנחוץ..במכלול.
    הכתבות כאן מרתקות ומעוררות…והתגובות..כולם..אנשים חיים..לרוח
    נצחית..המצויה בנימי ועורקי כולנו..שם ופה ובכל מקום..

שאלה אתגרית..מהו הקשר,בין אטום..ובין מערכת השמש..
    כיצד קשורה..כתבה זו…להולדת ונוס המיתולוגית..קצף..חשמל…ואורנוס.
    מי המשפיע,מי המושפע,איך עובדות הזיקות במרקם התודעות.
    בקיצור,כל הנגדים ,הניגודים…מוזמנים לרב השיח..הוירטואלי..

אשרי הגפרור שהדליק..את הפיוז…לחדידנו……………..בצופנים.
    אשרי תמימי….הלב…המגיבים..
    נו..נו…ולא חסרים אתרים אחריםםםםםםםםםםםםםםםםםםםםםםםם

אדיוס………………ססססססססססססססססססססססססססססססס

4. לבסוף הפתרון ההתחלתי ההגיוני יהיה הקטנת האדם.
    יצירת תנאי מחייה מוקטנים לתודאה האנושיות בתוך מרחב קטן.
    או אף אפסון תודאות בתוך ארונות תקשורת.
    הדרך כבר החלה והכיוון ברור

5. חברה:
    רק זכרו נא שאפילו לנדיס ׁ(שתיאר זאת כניסוי מחשבתי יותר מאשר תכנית מעשית) דיבר רק על פתרון לצוותי חוקרים ולא על דרך לישב תושבים רגילים בנוגה.
    יוסי כהן:
    קבלת תשובה במאמר שבו כתבת תגובה זו לראשונה (שבניגוד למאמר הנוכחי, היה שייך לעניין. אין שום סיבה לחזור על תגובה למאמר א במאמר ב כאשר קוראי מאמר ב כלל לא יודעים על מה אתה מדבר)

6. לדעתי, לצערי, מלבד מספר תחנות חלל בהם יישבו בעיקר חוקרים, לא תהיה התיישבות משמעותית של בני אדם בכוכביי לכת. הדבר נובע ממספר סיבות:-

א. העלות האדירה במישלוח אנשים והספקה לחלל.
    ב. העלות האדירה של הארצת כוכב לכת לתנאי מיחיה זהים לכדור הארץ.
    ג. הפיתרון קצר המועד שזה ייתן להתרבות של תושביי כדור הארץ המכפילים את האוכלוסיה כל כמה עשרות שנים בודדות, כך שמהר מאד נחזור לנקודת ההתחלה.
    ד. האלטנטיבות הזולות יותר הנימצאות בכדור הארץ שהן :-
    בנייה לגובה , כנייה לעומק, ייבוש הים, חיים על משטחים צפים, ואפילו, חיים בתוך האוקיינוסים בחללים סגורים, או חללים כנ"ל המרחפים באטמוספירה, וודאי קיימים עוד רעיונות.
    כל אחת מהאפשרויות הנ"ל זולה ויעילה לפחות מאות מונים מאשר התיישבות בכוכביי לכת.
    ה. מהר מאד תושביי כוכביי הלכת יהפכו לאנשים עם רצונות משלהם שלא תמיד ייתאמו לרצונות של השולחים אותם. לדוגמא:- ארה"ב שהתנתקה מאנגליה, אוסטרליה שהתנתקה מאנגליה ודרשה להפסיק את משלוח העבריינים אליה, וכדומה. כך שהמתיישבים הראשונים בכוכב לכת כל שהוא לא ירצו להמשיך לקבל מהגרים ויעדיפו לשמור על מקורות כוכב הלכת לעצמם. ממש דומה לתושביי אירופה שלא רוצים לקבל מהגרים.

חוץ מזה שיהיה לנו יום טוב

7. תחנת חלל שמצליחה לקיים 4 אנשים לקח שנים לבנות ולתחזק ועדין ממשיכים לבנות
    והאדון המכובד רוצה לבנות אותה בנוגה אני בטוח שבשלב כל שהוא
    בעתיד הדבר יוכל להתבצע אבל כל זה לא יוכל בטרם ימצאו אנרגיה חזקה זולה וזמינה שתאפשר טיסות לחלל הרחוק יותר

8. לדעתי (העלובה) ישוב החלל יעשה מהר מכפי שצופים.
    פשוט מאוד, ככל הנראה, בשנת 2100 יחיו על כדוה"א 12 מיליארד אנשים. בנוסף, כמות הפסולת המיוצרת ע"י כל אדם עולה באופן חד. לא תהיה ברירה אלא להתחיל לישב את החלל או לפחות להתחיל בכריית משאבים והשלכת פסולת בחלל במימדים תעשייתיים.

אם הם עובדים שם, הם גרים שם.

9. אה ובעניין ניוסוי עבירת מהירות האור חשבתי שאי אפשר לגלות משהו יותר מהיר ממה שאתה מסוגל אז אם הגלאים גילו מהירות יותר גדולה ממהירות האור זה אומר שמהירות התגובה בהם והחשמל יותר מהירים מהאור וחוץ מזה אז מה אם האור מוגבל גם אם כן על בטוח יש דרך לעבור אותו עם אנרגיה אחרת