קרס – גדול האסטרואידים, כוכב לכת ננסי וכמעט שאיננו מוכר

כמה פרטים על קרס כוכב הלכת הננסי שעלה לכותרות, לאחר שבמשך כשבוע הוכתר ככוכב לכת לכל דבר

קרס-מבט אל גדול האסטרטאידים. ארבעה צילומים של האבל הפרש של שעתיים וחצי - בדיוק רבע הקפה של הגוף השמימי סביב עצמו

הערת העורך: אם הבנתי נכון את החלטת ה-IAU בפראג, קרס הוא גם כוכב לכת ננסי וגם גדול האסטרואידים, נכון לעכשיו מדובר בסיווג כפול, ובאופן דומה, פלוטו וכארון הם גם כוכבי לכת ננסיים וגם עצמים בחגורת קויפר. א.ב.

תצלומים מפני השטח של קרס עדיין אין ,אולם הנתונים שהצטברו עד כה הגם שהם מועטים יכולים לתת מושג ראשוני לגבי מאפייניו. קרס הוא אסטרואיד פחוס מעט בקטביו. קוטרו בקו המשווה 970 ק”מ ובין קטביו 930 ק”מ. ההסבר לכך הוא מהירותו הצירית הגבוהה יחסית. הוא מסתובב סביב צירו פעם ב-9 שעות ,מה שאומר שהמהירות הצירית שלו היא 316 קמ”ש. זווית הנטיה שלו היא קטנה � 5 ± � 4 .ישנה כיום הערכה שיש עליו אטמוספירה.איזה מרכיבים יש באטמוספירה , אם אכן ישנה, לא ידוע. מבחינת עונות השנה ,אם אכן ישנן, ההבדלים ביניהן הן מזעריים.

נתון מעניין ומפתיע הוא שבשעות היום נמדדה על פניו טמפרטורה של C ° 34- .טמפרטורה גבוהה, מה שאומר שמתחת לקרקע נמצאים מקורות פולטי חום היוצא החוצה דרך סדקים כדוגמת אלה שנמצאו בקוטב הדרומי של אנצלדוס ירחו של שבתאי. בשל צפיפות הנמוכה, 2.5 גרם/סמ”ק ,חושבים שמתחת לקרקע יש מים רבים, כ-200 מליון מ”ק,יותר מכמות המים הטריים על כדור הארץ.נתונים אלה נותנים מקום להשערה כי יתכן וגם על קרס ימצאו גייזרים של מים בדומה לאלה שנמצאו על אנצלדוס.חלק מהמים קופא והופך לשכבות קרח המצטברות זו על גבי זו. חלק אחר של המים מתאדה ובורח ממנו. יכול להיות שבאמצעות מחקרים ממושכים באמצעות הטלסקופ האבל אפשר יהיה למצוא עננים של אדי מים בקרבתו.

בשל סיבובו המהיר של קרס סביב עצמו ואפשרות קיומה של אטמוספירה,הגם שצפיפותה של זו היא נמוכה ופני שטח המוארים החמים יחסית ישנה איזו שהיא העברת חום מהצד המואר לצד החשוך. בתצפיות באולטרה סגול ב-1995 הבחינו בכתם קוטר 250 ק”מ והשם שניתן לו הוא פיאצ'י על שמו של מגלה האסטרואיד. ההערכה היתה כי מדובר במכתש. בתצפיות שנעשו לפני מספר שנים וברזולוציות גבוהות יותר הכתם לא נראה יותר. לעומת זאת הובחנו שני כתמים אחרים הנמצאים בתנועה יחד עם האסטרואיד סביב עצמו ועליהם נאמר בביטחון כי אלה אכן מכתשים. הדעת נותנת כי מחקרים תצפיתיים וחללית שתגיע אליו בעוד מספר שנים יגלו על פניו מכתשים נוספים.

מבחינת המבנה הפנימי שלו, לקרס גלעין סלעי,מתחת לקרום שכבת מים בעובי של 60-120 ק”מ וסמוך לפני השטח נמצאים מינרלים קלים.

“Asteroid may be embryonic planet harboring water ice.”
“Ceres –Physical characteristics.”
קרס בויקיפדיה העברית
“Observations reveal curiosities on the surface of Asteroid Ceres.”