ידענים: התא

מאת 2 באפריל 2013 3 תגובות

ד"ר ג'רום בונט, אוניברסיטת סטנפורד
צוות מהנדסי-ביולוגיה מאוניברסיטת סטנפורד לקחו את תחום המיחשוב צעד אחד קדימה, ויצרו טרנזיסטור שעובד בתוך תאים חיים. למעשה התא עצמו מהווה את הטרנזיסטור הביולוגי. מחקרם פורסם לאחרונה בכתב העת המדעי Science. הטרנזיסטור הביולוגי נוצר מחומר גנטי – דנ"א ורנ"א (DNA ו-RNA) – במקום מרכיבים אלקטרונים.

"טרנסקריפטורים (טרנזיסטורים ביולוגיים) הם רכיב המפתח שמאחורי שערים לוגים גנטיים – והם שווי ערך לטרנזיסטורים באלקטרוניקה", אומר החוקר המוביל את המחקר ג'רום בונט, שפרסם את המאמר במסגרת הפוסט דוקטורט שלו בביו-הנדסה.

יצירת הטרסנקריפטורים מאפשרת למהנדסים לבצע חישובים בתוך התא החי על מנת לתעד למשל מתי התאים נחשפו לחומרים מסויימים בסביבתם במידה מספקת, או על מנת לבחון מאפיינים סביבתיים, והם אפילו מאפשרים להפעיל ולכבות את התרבות התא לפי הצורך.
"אפשר להשתמש במחשבים ביולוגים כדי ללמוד על תיכנות מערכות חיות, פיקוח על סביבתן ושיפור הטיפול בתאים", אומר דרו רנדי, פרופסור באוניברסיטה שהשתתף במחקר.

בתחום האלקטרוניקה, תפקידו של הטרנזיסטור לשלוט על זרם האלקטרוניים בתוך המעגל החשמלי. באופן דומה, בביולוגיה תפקידו של הטרנסקריפטור לשלוט על זרם של פרוטאין מסויים, בעודו נע על גבי הדנ"א.

3 תגובות ל “טרנזיסטורים ביולוגיים מאפשרים לתאים חיים לפעול כמחשב”

1. מישהו

באמת לא ברור מדוע חייבים להכניס עכשיו כתובת אינטרנט.

לגבי הערתך הראשונה, לא כולם מסכימים איתך:

ולמה עכשיו אני חייב להכניס כתובת דואר וכתובת אינטרנט כדי לכתוב תגובה?

מעניין אבל השילוב של מתמטיקה מדוייקת וביולוגיה לא נשמע מתאים. תא הוא לא רכיב חשמלי ולא עובד בצורה מדוייקת, לדעתי צריך להשתמש בטכנולוגיה אחרת סטטיסטית (אולי משהו בדומה למכניקת קוונטים) כדי להתממשק לרכיבים ביולוגיים.