התגלתה טבעת כוכבים מסביב לגלקסיה M101

תמונה חדשה שצולמה בידי טלסקופ החלל המשותף ליפן ולאירופה הראו איזור עצום של יצירת כוכבים בשוליים החיצוניים של הגלקסיה M101. המדענים: מדובר בתופעה נדירה – לרוב נוצרים כוכבים חדשים סמוך למרכז הגלקסיה

M101

תמונה חדשה שצולמה בידי טלסקופ החלל המשותף ליפן ולאירופה – אקארי, הראו איזור עצום של יצירת כוכבים בשוליים החיצוניים של הגלקסיה M101.

מדובר בתופעה מוזרה – בגלקסיות נורמליות נוצרים כוכבים חדשים בעיקר בקרבת מרכזיהן, ולא בקצוות. האסטרונומים סבורים כי הגורם לתופעה המוזרה הוא התנגשות שאירעה לא מכבר, כך מדווח UniverseToday.
M101 היא גלקסיה ספירלית בקבוצת העגלה הגדולה, והיא נמצאת במרחק של כ-24 מיליון שנות אור. קוטרה הוא 170 אלף שנות אור ומסתה כפולה בערך מזו של שביל החלב.

בגלקסיה כזו, ניתן לצפות לראות איזורי יצירת כוכבים ליד המרכז ולאורך הזרועות הספירליות, ואולם בתמונה זו שצולמה בידי אקארי, האסטרונומים גילו איזורים עצומים של יצירת כוכבים חדשים ממש בקרבת שפת הגלקסיה – הבועות הבהירות בתמונה.
גלקסיה זו אינה לבד. האסטרונומים יודעים מזה זמן כי M101 התנגשה בגלקסיה אחרת לא מכבר, וקרעה ממנה כמויות עצומות של גז בשל כבידתה העצומה. גז זה מתנגש כעת עם הגז בחלקה החיצוני של M101, והתניעה תהליך של יצירת כוכבים.
האסטרונומים הפנו את אקארי לעבר גלקסיות סמוכות והם מקווים שמחקר גלקסיות אלה יאפשר לפתור את החידה ולענות על השאלות הפתוחות.