עידן הלוויינים הזעירים/פרופ’ חיים אשד

לקראת שבוע החלל ולקראת שיגור לווין התלמידים מהרצליה, הוקדש המגזין “ראש גדול” כולו למהפכת הלוויינים הזעירים. אנו מביאים לכם את הראשונה מתוך שתי כתבות של פרופ’ חיים אשד, יו”ר ועדת החלל, המועצה הלאומית למחקר ולפיתוח

פרופ' חיים אשד, יו"ר ועדת החלל, המועצה הלאומית למחקר ופיתוח
פרופ’ חיים אשד, יו”ר ועדת החלל, המועצה הלאומית למחקר ופיתוח

המהפכה של השימוש בחלל כבר כאן. היא הגיעה עם תחילתו של עידן הלוויינים הזעירים, או, כפי שהם מכונים, עידן הננו-לוויינים. בכך גם הורחב החינוך לחלל של הדור הצעיר, מחטיבת הביניים והתיכונים ועד המכללות. עלותם הנמוכה והעובדה שבניית לוויין מכל סוג שהוא, מחייבת ידע מגוון, החל בפיזיקה, דרך מחשבים ותקשורת, הופך את פיתוח ובניית הלוויין לכלי רב-תחומי בהוראת המדעים.

בנוסף, ניתן לרכוש את כל מרכיבי הלוויין בחברות מסחריות שהתמחו בייצור סטנדרטי של לווייני ננו מסוג קובייה שגודלה 10X10X10 ס”מ, גם דרך רשת האינטרנט בזמן אספקה קצר ביותר וזמינות מקסימלית. בהמשך החוברת, תחת הכותרת של לוויינים זעירים, נדון בשימושיהם השונים לצורכי תקשורת, תצפית, ניטור מזג אוויר, בקרת תנועה ועוד, שימושים שבעבר בוצעו רק בידי לוויינים גדולים ויקרים. כן נדון גם בשיגור לווייני ננו, שיתאים לצרכים הולכים וגדלים בעולם ללוויינים זולים שדורשים שיגור זול וזמין.

באותו הנושא באתר הידען:

תחום החלל עוסק גם במגוון טכנולוגיות כמו למשל הנדסת חומרים, מחשבים (חומרה ותוכנה), אלקטרוניקה, גלאים שונים ומתמרים (MEMS). הנושא משלב תחומים מדעיים כמו פיזיקה, אסטרונומיה, אסטרופיזיקה ואווירונאוטיקה. מכאן מתחיל פיתוח ובניית לוויין זעיר, דרך שיגורו לחלל ולאחר מכן פיקוד על פעולתו דרך תחנה קרקעית לקליטה, שליטה ובקרה.

• בישראל מופעלות עשרות תוכניות לימוד בתחומי החלל, הן במרכזים מדעיים שמעניקים לתלמידי חטיבות ביניים ולתלמידי תיכון העשרה בפיזיקה, מתמטיקה, רובוטיקה, סייבר וחלל.
  • משרד המדע הטכנולוגיה והחלל מקיים פעילות חינוכית כמו חוגים מדעיים לילדים ונוער והקמת מרכזי חלל ואסטרונומיה. כן הוקמה באחריות המשרד קרן ע”ש אילן רמון המעניקה מלגות בתקציב של מיליון ₪ לשנה לעשר שנים. תקציב הקרן מגיע ממשרדי הממשלה ופעילותה מבוצעת בשיתוף צה”ל, המועצה המקומית מצפה רמון ומשפחת רמון.
  • במימון הקרן נשלחים כל שנה כ-6 משתלמים לאוניברסיטת החלל הבינלאומיתISU  ולאוניברסיטת סינגולריטי וכן מוענקות מלגות ל-8 תלמידי תיכון מצטיינים בטקס “אות רמון” הנערך בכנסת וניתנת תמיכה לתחרויות ולחידונים שנערכים במכון ויצמן, במרכז הישראלי למצוינות בחינוך ובעמותת ראש גדול לקידום הידע והחינוך המדעי.
  • מורכבות תחום החלל והרב-תחומיות שבו, עשויים להקשות על ההוראה והלימוד בשלב שבו הידע הקיים בידי הלומדים הוא חלקי בלבד. מאידך, העובדה שנושא החלל מבטא מגוון תחומי ידע ומפגיש אותם עם השלכות יישומיות, מושך את התלמידים להעמיק במדעים הבסיסיים כפיזיקה, מתמטיקה, כימיה ועוד. אלה הן אבני דרך במדעי החלל המסעירים את דמיון הילדים והנוער ודוחפים אותם להשקיע בלימוד מדעים ברמה מוגברת.
  • החינוך המדעי בבתי הספר הוא הכנה לעתיד בצבא, באוניברסיטה ובתעשייה. הצבא עושה כיום, יותר מבעבר, שימוש בטכנולוגיות עתירות ידע ונזקק לחיילים בעלי ידע בסיסי במקצועות המדעיים. העתיד הוא בחינוך לחלל (תיאוריה וטכנולוגיה) וביצירת להקות של לוויינים זעירים שיש בהם וביניהם בינה ואינטליגנציה.

פרופ’ חיים אשד