המעטפת הבהירה של מרכז גלקסית אנדרומדה

שילוב תצלומים מטלסקופים קרקעיים, ומטלסקופ החלל צ'נאדרה, חושף תופעה מעניינת בדבר תפוצתם של ננסים לבנים רבים, ושופך אור על גורלם של כוכבים אלה

M31 אנדרומדה - הגלקסיה השכנה לשביל החלב

לתמונה בהגדלה

אנדרומדה, הגלקסיה הגדולה הקרובה ביותר לשביל החלב, נראית בתצלום אופטי בשדה רחב כפי שצולמה ממצפה הכוכבים קיט פיק. מרכז הגלקסיה נראה בהגדלה בתמונה מורכבת, כאשר תצלום בקרינת X באמצעות טלסקופ החלל צ'אנדרה, משולב בתצלום האופטי. האסטרוונמים מאמינים כי אנדרומדה הידועה גם כ-M31 ושביל החלב יתמזגו בתוך כמה מיליארדי שנים.

בתמונה המורכבת, גז חם, הבולט במיוחד בתחום ה-X נראה כעוטף את האיזור המרכזי של אנדרומדה. יש גם מקורות נקודתיים בולטים, רובם זוגות כוכבים שיש ביניהם אינטראקציה של חומרים. צילום זה מראה כי כוכבים כפולים אלה המכילים ככל הנראה ננסים לבנים, מושכים כמויות עצומות של חומר מהכוכב המלווה. כאשר כמויות הגז האדירות הללו מגיעות לננס הלבן, מתרחשות התפוצצויות תרמו-גרעיניות על פני השטח של הננס הלבן, הפולטות קרינה חזקה בתחום ה-X.

באמצעות תצפיות רבות של אירועים אלה, המכונים נובאה באמצעות צ'אנדרה והטלסקופ ניוטון של סוכנות החלל האירופית, הצליח צוות של אסטרונומים לחקור כמה זמן אורכת התפרצות בתחום קרינת ה-X. הם מצאו כי כמה נובאות בהירות בתחום ה-X במשך תקופת זמן קצרה להפליא, והם משערים כי הם החמיצו את ההתפוצצויות הללו תקופות קצרות כל כך של בהירות בתחום ה-X, לפי החישובים התיאורטיםי, מעידה על כך שהננסים הלבנים הם בעלי מסה יחסית גבוהה. הדבר הופך את הננסים הלבנים הללו למועמדים טובים להפוך לסוג של סופרנובת המכונה LA, שבהם מגיע הננס הלבן לגבול המסה, עובר התפוצצות תרמו גרעינית ונהרס לחלוטין. המסות הגדולות שעולות מחישובי עוצמת התפרצויות קרני ה-X הביאו את המדענים להשערה כי הננסים הלבנים לא צוברים כל כך הרבה מסה לפני שהם מגיעים לגבול ונהרסים. מטרה ארוכת טווח באסטרופיסיקה של כוכבים היא לזהות את הכוכבים החמקמקים המתפוצצים כסופרנובות מסוג LA.