ידענים: מטרי מטאורים

מאת 11 באוגוסט 2012 18 תגובות

נאס"א פיתחה אפליקציה לאייפון ואנדרואיד שתסייע בספירת המטאורים ובהעברת תוצאות הספירה של החובבים לידי הסוכנות: "אנו צופים קצב של מאות מטאורים בשעה" אומר ביל קוק ממרכז המטאוריטים של נאס"א. הפרסאידים תמיד נותנים הצגה טובה."

הדמיה של נאס"א לשובל השרידים של השביט סוויפט טאטל ומדוע דווקא ב-12 לאוגוסט כדור הארץ נפגש בזרם האבק והגז שיוצר את מטר הפרסאידים

בלילות שבין ה-11 ל-13 באוגוסט יופיע מטר המטאורים הטוב ביותר בשנה בשמי הלילה בשעות המאוחרות, מאות "כוכבים נופלים". בנוסף, כוכבי הלכת הבהירים ביותר במערכת השמש יסתדרו בשורה במרכז התצוגה.
שיא המטר צפוי בלילה של ה-12 באוגוסט כאשר כדור הארץ יחצה את שובל השברים של כוכב השביט סוויפט-טאטל.
את הפרסיאידים ניתן יהיה לראות בשמים אחרי השעה 22:00. הזמן הטוב ביותר לתצפית יהיה בשעות החשכה ממש לפני הזריחה. ואולם קוק מציע להתרחק מאורות העיר אם הדבר אפשרי. מטאורים חיוורים אובדים בקלות בזוהר העירוני. ביקור באיזורים כפריים ישלש באופן טיפוסי את מספר המטאורים שנראה.
התצפית השנה תהיה מיוחדת בעיקר בשל כוכבי הלכת. צדק, נוגה וסהר הירח יתיישרו בדיוק כאשר יגיע מטר הפרסאידים לשיאו. המופע יתרחש בשמי המזרח לפני זריחת השמש בשלושת הבקרים שבהם צפויה תדירות רבה של מטאורים.
ב-11 באוגוסט, הירח, שעוצמתו כ-33% מזו של ירח מלא יזרח ליד צדק, וייצור באופן זמני זוג בהיר מעל נוגה. הענק האדום אלדבאראן יהיה גם הוא בסביבה ויוסיף גוון צבע להתאספות.
ב-12 באוגוסט תהיה עוצמתו של הירח רק 24% והוא יתייצב בין צדק ונוגה, ביחד הם יהוו שלוש נקודות בהירות רצופות בשמים שיופרעו מדי פעם על ידי מטאורים חולפים.
ב-13 באוגוסט, המטר יתחיל להחלש אך כוכבי הלכת יציגו את התצוגה הטובה ביותר שלהם. ירח של 17% יחצה את השמים במרחק של פחות מ-3 מעלות מנוגה כאשר צדק ירחף מעל.

קוק ממליץ לספור את המטאורים החולפים בשדה הראיה שלנו, נאס"א רוצה לדעת את המספרים הללו. מספרי מטאורים הנאספים בידי אסטרונומים חובבים יוכלו לשמש את משרד המטאורים של נאס"א בחקירת מודל זרם שברי הפרסאידים.

"פיתחנו אפליקציה לאנדרואיד ואייפון שתסייע לאסטרונומים חובבים לספור מטאורים בדרך מדעית ולדווח לנו על התוצאות" אומר קוק. "היא מכונה the 'Meteor Counter'" וזמינה בחינם באפסטורס.

לידיעה באתר נאס"א

אירועי צפיה במטר באתר אשראם במדבר  – ניר להב ויואב לנדסמן

אירוע האגודה הישראלית לאסטרונומיה ומועצת חבל אילות בפארק תמנע

עורך אתר הידען ([email protected]) כל המאמרים של אבי בליזובסקי באתר הידען

18 תגובות ל “מטר המטאורים פרסאידים 2012 על פי נאס"א: שלושה ימים של מטאורים, סהר הירח, נוגה וצדק”

1. גאנש

אני בגואה, הודו. שלוש וחצי שעות לפני שעון ישראל. מתי כדאי להביט ??

2. ליהי

יש לי המלצה בשביל כולם:
    כל היוצאים למדבר יש להטוף את הפנס בנייר צלופן אדום
    בכדי שהאור לא יחדור לעיניים בחוזקה….

3. ליהי

באיזה שעה צריך להיות שם בכדי להקים את האוהל?

4. ליהי

ב-13\12\12 האם יהיה מטר של מטאורים באזור הרי ירושליים
    באיזה שעה צריך לצאת לדרך מכיוון מרכז בכדי להגיע מוקדם?

5. ר.ח רפאי.ם

דנה
    לא, מהלילה כבר לא תראי מטאורים בשמי הארץ..
    אני מתנצל אם זה מנחם אותך. אבל זה לא אשמתנו. פשוט מצב כדור הארץ בחלל ביחס לזוית שבה עוברים המטאורים הוא כזה שמאפשר לראותם בפרקי זמן קצובים. הזמן הקצוב הנדרש כדי לראותם על כדור הארץ כבר עבר, והפעם הבאה תקרה בעתיד. אומנם, אם תרצי לצפות בכוכבים נופלים, את יכולה להדליק את ערוץ 2 כשישדרו את נולד לרקוד. 🙂

6. SAFKAN

בתוך העיר בקושי רואים בדרך כלל רק מטאורים בהירים מאוד. זה יכול להיות פחות מצפיה המטאור אחד לשעה, אלא אם כן השנה המטר חזק במיוחד. האובך העירוני מסתיר את המטאורים החלשים (שהם הרוב המכריע).

מומלץ לצאת הרחר מכל איזור עירוני , למקום שאין בו אובך עירוני. למי שאין רכב זו בעיה.

7. תמיר

מישהו יודע האם היום, בלילה שבין שני לשלישי 13/8-14/8 יהיה ניתן עוד לצפות במטאורים??

תודה..

8. שמוליק

איציק,
    אני רק רוצה להעיר שחייבת להיות דרך אחרת לכתוב מה שכתבת (רוצה לצאת עם ילדים…):)

9. איציק

רוצה לצאת עם ילדים.
    מישהו יודע באיזו שעה כדאי לצאת? ולאן כדאי להגיע באיזור המרכז, שרון, שפלה או הרי ירושלים?

10. מישו

מישהו יודע האם גם הלילה (שבין יום ראשון ה-12/8 ליום שני ה-13/8) ניתן יהיה לראות את מטר הפרסאידים בשמיים?