ננסים חומים עשויים להתחרות במספרם בכל כוכבי הגלקסיה שלנו

מיכל לוינשטיין, האגודה הישראלית לאסטרונומיה

קישור ישיר לדף זה: https://www.hayadan.org.il/nanas090805.html

לאחר עשרות שנות חיפוש, גילו אסטרונומים את הננס החום הראשון לפני 10 שנים בלבד. כעת, ניתוח חדש של נתונים מטלסקופ החלל האבל רומז שבגלקסיה שלנו ישנו כמעט אותו מספר של ננסים חומים כמו של כוכבים רגילים (כמו השמש שלנו).

השמש וכוכבים אחרים מייצרים אנרגיה על ידי הפיכת מימן להליום. בניגוד להם – לננסים חומים יש מסה כל כך נמוכה – פחות מ-8% משל השמש שלנו – שהם לא לוהטים מספיק כדי לתמוך בתהליך גרעיני כזה. במקום זאת, הם ממירים אנרגיית כבידה לחום, זוהרים באדום והזוהר נמוג ככל שהם מתקררים.

ראסל ראיין ג'וניור, נימיש האטי, סת כהן ורג'ר ווינדהורסט (Russell Ryan, Jr., Nimish Hathi, Seth Cohen, and Rogier Windhorst) מאוניברסיטת אריזונה בארה”ב השתמשו בנתונים מטלסקופ החלל האבל כדי לחפש ננסים חומים ב-15 כיוונים שונים מעל ומתחת למישור הגלקסיה שלנו (שביל החלב). משימוש בנתוני אינפרה-אדום גילו האסטרונומים 28 כוכבים חיוורים ואדומים כמו כוכבים מהטיפוס הספקטראלי הקר – מסוג L או T, בעלי בהירות בין 21-25.

המועמדים להיות ננסים חומים שייכים לדיסקה הצרה, המרכיב הבהיר ביותר של הגלקסיה, הכוללת בתוכה את השמש שלנו ומרבית הכוכבים הקרובים האחרים. עובי הדיסקה הצרה הינו 2,000 שנות אור. הננסים החומים נמצאים בדיסקה בעובי 2,280 + 330 שנות אור.

באקסטרפולציה (הערכה, חישוב) של מספר הננסים החומים שנתגלו, מעריכים האסטרונומים שמספרם של הכוכבים מסוג L ו-T בגלקסיה שלנו מגיע ל-100 ביליון. מספר זה שווה למספרם של כל הכוכבים בגלקסיה מהסוגים השונים גם יחד.

כך, שמספר ננסים חומים עשויים להתגנב לא-נראים במרחק של 12 שנות אור מהשמש. נפח חלל זה מכיל יותר משני תריסרי כוכבי סידרה ראשית כמו השמש שלנו. רק שניים מהם ידועים כננסים חומים, המקיפים ננס כתום בשם אפסילון אינדי Epsilon (ε) Indi במרחק 11.8 שנות אור מכדור הארץ. הם הננסים החומים הידועים הקרובים ביותר לשמש שלנו.

למרות מספרם המרשים, מוסיפים הננסים החומים משקל מועט ביותר לגלקסיה ולא נספרים בתוך החומר האפל שלה. צוות החוקרים מעריכים שהם מוסיפים בקושי 1 ביליון מסות שמש לגלקסיה – רק 0.1% ממסת הגלקסיה הכוללת. ביחד, יש לגלקסיה 1 טריליון מסות שמש – רובן חומר אפל.

לידיעה באתר אסטרונומי.קום