מקור האיידס: מקופים דרך שימפנזים לבני אדם

חוקרים גילו תיאוריה חדשה על תולדות המגיפה והידבקות האדם באפריקה; שימפנזה טרפה בעבר קופים – שכל אחד מהם נשא זן אחר של הנגיף – ונדבקה; כשהנגיף עבר לבני האדם – הוא עבר מוטציה

חדשות וואלה!

קישור ישיר לדף זה: https://www.hayadan.org.il/aidsorogin.html

התיאוריה הרווחת על מקורו של נגיף האיידס נקראת “הצייד שנפצע”. על פי התיאוריה, צייד שנפצע בציד שימפנזים נדבק בנגיף מסוג SIV ששכן בגוף השימפנזה, והחל להפיץ את המחלה לאחר שהווירוס השתנה.

כעת מציגה קבוצת חוקרים בינלאומית תיאוריה אחרת: אצל השימפנזים התפתח נגיף ה-SIV, לאחר שבעבר טרפה שימפנזה שני קופים מסוגים שונים, שכל אחד מהם נשא זן אחר של הנגיף. לאחר שחקרו את המבנה הגנטי של נגיף האיידס, הגיעו החוקרים למסקנה ששני הנגיפים עברו בגוף של השימפנזים מוטציה – והפכו לסוג שלישי של SIV. כשהנגיף עבר לבני האדם, הוא עבר מוטציה נוספת והפך לנגיף האיידס HIV-1 (יש נגיף נוסף המכונה HIV-2, שמקורו בזן אחר של קוף ששמו “המנגבי”).

החוקרים, שמפרסמים את תוצאות המחקר במגזין Science, טוענים שהתגלית תסיר את הספקות בנוגע למקור נגיף האיידס. “אנשים רבים לא מאמינים שמקור האיידס הוא מהקופים”, אמרה ד”ר ביאטריס האן, וירולוגית מאוניברסיטת אלבמה שהשתתפה במחקר. “הם חושבים שמקור הנגיף בניסויים כושלים למציאת חיסון למחלת הפוליו, במחטים מזוהמים או בטקסים שבטיים מוזרים. המחקר שלנו חושף את חוסר ההיגיון בטיעונים שלהם”, היא מסבירה.

את התיאוריה החדשה, שמציעה קבוצת חוקרים מבריטניה, מצרפת ומארה”ב, ניתן להגדיר “תיאוריית השימפנזה שנפצעה”. כדי לאתר את מקורו המדויק של הנגיף נותח המבנה הגנטי של נגיפים מסוג SIV, הנישאים על ידי שמונה סוגים שונים של קופים.

החוקרים בדקו מקטעים שונים בגנים ומצאו דמיון בין שני מקטעים גנטיים שהתגלו בווירוס שנושאות השימפנזים, לבין מקטעים שהתגלו בנגיפים שאותם נושאים שני סוגים שונים של קופים – גונון לבן-האף (Spot-Nosed Guenons) וקוף מנגבי אדום הכיפה (Red-Capped Mangabey). החוקרים סבורים שהקופים האלה נטרפו על ידי שימפנזה; היא נפצעה בקרב עמם, וכך נדבקה מהם בנגיפים. לטענת החוקרים, למרות שבעבר סברו כי השימפנזים הן חיות צמחוניות, כעת יודעים שהן נוהגות גם לצוד קופים.

הדבקת האדם – בתחילת המאה ה-20

הנגיפים חדרו למחזור הדם של השימפנזה, ואז עברו מוטציה ו”הותכו” לכדי נגיף חדש. החוקרים אינם יודעים מתי בדיוק התרחשה העברת הנגיפים לשימפנזים, אך להערכתם מדובר באירוע חדש יחסית: שיעור השימפנזים שנדבקו בנגיף החדש קטן בהשוואה לשיעור הקופים הנושאים את ה-SIV.

לדברי אחד המשתתפים במחקר, פרופ' פול שארפ מאוניברסיטת נוטינגהם בבריטניה, נגיף ה-SIV נחשב לנפוץ בקרב כ-30 סוגים שונים של קופים אפריקאים. הקופים אינם לוקים בתסמינים כלשהם של המחלה, והמבנה הגנטי של הזנים השונים של הנגיף שונה. “90%-50% מכלל הקופים הבוגרים נושאים את הנגיף הזה”, אמר שארפ ל”ניו יורק טיימס”.

הדבקת האדם התרחשה, ככל הנראה, במחצית הראשונה של המאה ה-20. על פי התיאוריה הרווחת, בין 1910 ל-1950 צייד מאזור מערב-מרכז אפריקה ביתר שימפנזה, ונדבק ממנה בנגיף לאחר שדם השימפנזה התערבב בדמו. תיאוריה זו נתמכת בנתונים המלמדים, כי כשליש מבין השימפנזים שבמדינות מערב-מרכז אפריקה – דוגמת קמרון וגבון – נושאות את נגיף ה-SIV שעבר מוטציה.

פרסומתאיחודים של מבנה גנטי של נגיפים (רקומבינציה) מתרחשים גם בבני אדם. לדוגמה, התת-זן B של HIV-1 נפוץ במערב אירופה ובארה”ב, בעוד שהתת-זן C נפוץ באפריקה. יש מחקרים המצביעים על כך שהתת-זן E, הנפוץ בעיקר בתאילנד, הנו הכלאה של הזנים B ו-C. למרות זאת, לא אותרו הבדלים משמעותיים בין הזנים בכל הקשור להתפתחות המחלה ולתסמיניה.

לדברי שארפ, תוצאות המחקר יאפשרו לחוקרים להתמקד בזן מסוים של SIV ולבדוק את הקופים שהצליחו לפתח חסינות אליו. שארפ הוסיף, כי בשל הדמיון הגנטי בין השימפנזים לבני האדם, יש סכנה שנגיפים אחרים הנישאים על ידי השימפנזים יעברו בעתיד לבני האדם. “למרות שמדובר באפשרות קלושה, תיאורטית היא יכולה להתממש מחר”, אמר