החופרים הופתעו: הנפחייה הקדומה ביותר בעולם התגלתה בבית שמש

ארכיאולוגיה / פיסות ברזל שנאספו בעזרת מגנט יסייעו לחקר השימוש במתכת שהחליפה את הברונזה

עמירם ברקת, “הארץ”

תקופת הברזל בארץ ישראל- מפה ונתונים

קישור ישיר לדף זה: https://www.hayadan.org.il/firstsmithshop.html

העיר הקדומה בית שמש היתה, מתברר, מחלוצות התעשייה הכבדה בעולם העתיק. בחפירות שהסתיימו בתל בית שמש באחרונה, חשף צוות משותף של חוקרים ישראלים ובריטים סדנה לעיבוד ברזל, שפעלה במאות העשירית והתשיעית לפני הספירה. הפרופ' תילו רהרן, מחשובי החוקרים של תעשיות המתכת הקדומות בעולם, קבע כי הסדנה שהתגלתה היא הנפחייה הקדומה ביותר שזוהתה עד כה בוודאות. יחד עם מכרה ברזל, שהתגלה באחרונה בוואדי זרקא בעבר הירדן המזרחי, שופכת הסדנה אור על תהליכי הייצור של הברזל בעידן העתיק.

את הסדנה בבית שמש גילו הד”ר שלמה בונימוביץ והד”ר צבי לדרמן, חוקרים מהמכון לארכיאולוגיה של אוניברסיטת תל אביב. במסגרת חפירות בתל העתיק המתנהלות זו השנה ה-,12 גילו החופרים שטח ובו כמות גדולה של “פסולת ברזל” – חתיכות שסולקו מהברזל הגולמי בתהליך עיבודו.

“כשהבנו שעלינו על סדנה עתיקה לעיבוד מתכות, עצרנו את החפירות”, מספר ד”ר לדרמן. “לא לי ולא לאף אחד מעמיתי יש את הידע הדרוש לחפירה בסדנה כזו, ולכן חיפשנו ארכי-מטאלורג (מומחה לחקר תעשיות מתכת קדומות)”.
החופרים פנו לפרופ' רהרן מהמכון לארכיאולוגיה של אוניברסיטת לונדון. רהרן שיגר לבית שמש את עוזרו, ותחת פיקוחו התנהלה החפירה בסדנת הברזל, שהסתיימה לפני כמה ימים.

החופרים סרקו את השטח באמצעות מגנט גדול, כדי לשלוף את כל פיסות הברזל. כעת הם מקווים שניתוח הממצאים יגלה אילו שיטות פיתחו פועלי הסדנה לעיבוד הברזל ואם הצליחו, למשל, לייצר פלדה באיכות נמוכה.

זמן לא רב לפני שהחלה הסדנה בבית שמש לפעול התחולל באזור האגן המזרחי של הים התיכון מהפך: הברונזה – שהיתה במשך 2,000 שנה המתכת שממנה יוצרו כלי הנשק, כלי העבודה וחפצי הפולחן – פינתה את מקומה לברזל.

הברונזה מורכבת מנחושת ומבדיל, חומר נדיר המצוי במקומות מרוחקים מאגן הים התיכון, כמו אפגניסטאן ובריטניה. הברזל רך מהברונזה, הוא מחליד בקלות, וכדי שניתן יהיה להשתמש בו כחומר גלם לכלים נדרשות שיטות עיבוד מורכבות. אבל הוא זמין: צריך רק לדעת היכן לכרות אותו.

רבים מהחוקרים סבורים כיום כי עלותו הגבוהה של הבדיל היא שהובילה את תושבי האזור לזנוח את הברונזה לטובת הברזל. את הברזל הכיר האדם אלפי שנים, כשנתקל על פני הקרקע בגושים שמקורם במטאוריטים שנפלו על כדור הארץ. ואולם רק לפני כ-3,000 שנה החל האדם לכרות את הברזל מהאדמה וגילה כיצד ניתן להפוך אותה למתכת עמידה ושימושית.

התשובה לשאלה הגדולה – מתי הומצא עיבוד הברזל והיכן – אינה טמונה בתל בית שמש. חפצי הברזל הקדומים ביותר שנמצאו בארץ הם מהמאה ה-11 לפני הספירה, בחפירות בתל מקנה, שבו עמדה עקרון הפלישתית.

רהרן סבור כי ייתכן שסדנאות קדומות יותר כבר נחשפו, ואולם הארכיאולוגים לא שמו לב אליהן. “רק מעטים מהחוקרים מבינים את התרומה שיש לגילוי סדנאות כאלה למחקר המדעי”, הוא אומר. “מה לעשות, לחפור ארמון או מקדש זה הרבה יותר סקסי”.

סכינים בנות 9,500 שנים התגלו בחפירות במוצא